Przygotowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR opracowania z zakresu rynku General Aviation i przewozu ładunków transportem lotniczym zostały wykorzystane przy tworzeniu nowej Polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce. Dokument ten jest obecnie w fazie konsultacji.
8 lipca ruszyły konsultacje nowej Polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 roku z perspektywą do 2040 roku. To dokument strategiczny, w którym zdiagnozowano sytuację lotnictwa cywilnego w nowej rzeczywistości po pandemii koronawirusa i zaplanowano rozwój w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakres dokumentu objął nie tylko pasażerskie loty komercyjne, ale także rozwój sektora cargo lotniczego, przemysłu lotniczego instytucji towarzyszących, takich jak szkoły lotnicze.
W drodze do utworzenia projektu dokumentu przez Ministerstwo Infrastruktury, Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspomagał prace analityczne poprzez stworzenie „Diagnozy stanu rynku lotnictwa General Aviation i cargo lotniczego w Polsce”.
W diagnozie znalazła się między innymi kompleksowa analiza samorządowych strategii i programów związanych z lotnictwem, kompleksowe dane na temat ruchu i potencjału rozwoju cargo lotniczego w kontekście międzynarodowym, informacje o wpływie pandemii COVID-19 na funkcjonowanie rynku przewozy ładunków transportem lotniczym. Przyglądaliśmy się m.in. procesom prowadzącym do specjalizacji lotnisk oraz konsekwencjom stale rosnącego zapotrzebowania na przewozy w segmencie przesyłek kurierskich. Oceniliśmy sytuację i potencjał polskich portów lotniczych pod kątem cargo, zarówno stołecznego lotniska im. F. Chopina i przyszłego CPK, jak i portów regionalnych. Nasz zespół podjął także problematykę statusu znanego nadawcy oraz usług lotniczych realizowanych z wykorzystaniem transportu drogowego w formule RFS.
Po raz pierwszy na większą skalę podsumowaliśmy także sytuację sektora General Aviation – na podstawie konkretnych przypadków opisaliśmy, jak istotne dla gospodarki kraju mogą być prace lotnicze czy lotnictwo korporacyjne i sportowe. Na podstawie analizy wielokryterialnej określiliśmy także, które lotniska w rzeczywistości spełniają kryteria jakościowe dla różnych typów ruchu GA i stworzyliśmy mapę obszarów pozbawionych infrastruktury lotniczej. Nasz zespół w analizach zwracał także uwagę na marginalizację sektora General Aviation na rzecz międzynarodowego ruchu komercyjnego w polityce rozwoju lokalnych lotnisk oraz problem przyszłości lotnictwa GA w Warszawie wobec planów budowy CPK i ograniczeń dla lotniska Warszawa-Babice.
Wskazano także, że polityka publiczna powinna dostrzegać nie tylko duże podmioty i linie lotnicze, ale także lokalne środowiska i mniejsze przedsiębiorstwa, których potencjał (często o skali międzynarodowej) nie zawsze w pełni wspiera swoimi działaniami państwo. Zwrócono także uwagę na kwestie niskiej jakości informacji o sieci lotnisk i lądowisk lokalnych w Polsce. Wnioski z diagnozy oraz analizy geoprzestrzenne dostępności lotnisk wykonane na potrzeby utworzonej przez nas diagnozy wzbogaciły projekt polityki rozwoju lotnictwa cywilnego. W polityce powoływano się także na inne publikacje Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dotyczyły one między innymi potrzeby opracowania spójnej polityki rozwoju sektora cargo lotniczego w powiązaniu z innymi środkami transportu. Diagnozy te znalazły odzwierciedlenie w planowanych do 2030 r. działaniach państwa.
Uwagi do projektu można składać do 11.08.2021 r. – informacje dostępne są na
dedykowanej stronie.