Obowiązek wyjmowania, podczas kontroli bezpieczeństwa na głównych lotniskach w Wielkiej Brytanii, z bagażu podręcznego elektroniki oraz płynów powyżej 100 ml podczas zostanie utrzymany, gdyż główne brytyjskie porty lotnicze (Heathrow, Gatwick oraz Manchester) nie zdołają na czas wdrożyć nowoczesnych skanerów. Lepiej z implementacją nowoczesnej technologii radzą sobie małe, regionalne porty.
Kiedyś pasażerowie mogli wnosić na pokład samolotu płyny o dowolnej objętości, lecz wykryty w 2006 r. tzw. transatlantycki spisek lotniczy zmienił oblicze nadziemnych podróży. Terroryści rozwodnili w napojach alkoholowych materiały wybuchowe, które miały zostać zdetonowane w samolotach lecących z Wielkiej Brytanii do Stanów Zjednoczonych i Kanady. Akcja inwigilacyjna, dokonana przez brytyjską policję metropolitalna, skutecznie udaremniła planowany zamach, po wykryciu którego władze na całym świecie wprowadziły regulacje ograniczające wielkość wnoszonych na pokład samolotów pojemników z płynami.
Implementowana została ogólnoświatowa zasada, która zezwoliła na swobodny przewóz płynów o maksymalnej objętości 100 mililitrów. Zasada ta obowiązuje od tamtej pory, lecz postęp sprawił, że na kilku lotniskach na świecie podróżni nie są już zmuszeni do wyjmowania z bagażu podręcznego, podczas kontroli bezpieczeństwa, tuż przed wejściem do strefy zastrzeżonej lotniska, sprzętów elektronicznych i płynów o objętości większej niż 100 mililitrów. Nowe skanery obsługują tomografię komputerową (CT), która zapewnia wyraźniejsze obrazy 3D. W związku z tym sprzęt elektorniczny i płyny do dwóch litrów mogą pozostać niewyjęte.
Miejski port lotniczy w Londynie, jako pierwsze brytyjskie lotnisko, derogował wieloletnią zasadę dot. elektroniki i płynów w czasie kontroli bezpieczeństwa. Do końca maja 2024 r., w wyniku wydanej przez brytyjski rząd decyzji, większość brytyjskich lotnisk miała mieć zainstalowane nowoczesne skanery. Tak się jednak nie stanie, gdyż największe porty lotnicze w Wielkiej Brytanii, takie jak Londyn-Heathrow, Londyn-Gatwick czy Manchester nie zdołają na czas wdrożyć najnowszej technologii. Ciekawym jest fakt, że regionalne lotniska, takie jak Birmingham, East Midlands, Leeds/Bradford czy Liverpool wskazują, że uda im się na czas (do 1 czerwca br.) zainstalować skanery CT.
Opóźnienie w instalacji skanerów wyniesie nawet rok. Brytyjskie porty lotnicze zyskały na czasie, albowiem rząd przesunął o rok termin wejścia nowych przepisów, lecz zarządy portów poniosą karę. Według brytyjskiego Departamentu Transportu, Urząd Lotnictwa Cywilnego nałoży kary finansowe na lotniska, które nie dotrzymują terminów na instalację skanerów nowej generacji.
28 czerwca 2023 roku
skanery CT wdrożone zostały na helsińskim lotnisku Vantaa. Od tego dnia podróżni odlatujący lub przesiadający się w porcie w stolicy Finlandii nie muszą wyjmować z bagażu podręcznego elektroniki i płynów do dwóch litrów.