An-225 Mrija, największy samolot świata, znajduje się obecnie na Ukrainie w porcie lotniczym Gostomel wokół którego trwają zacięte walki, informuje Biuro Konstrukcyjne Antonowa. Losy maszyny nie są znane.
“Nie posiadamy dokładnych informacji o An-225 Mrija. W tej chwili w Gostomel (jest to region, gdzie położona jest baza lotnicza Antonov Airlines) ciągle trwają walki. Zgodnie najnowszymi informacjami (24.02.2022) samolot był nienaruszony” - wiadomość o tej treści pojawiła się na oficjalnym profilu Biura Konstrukcyjnego Antonow na platformie społecznościowej Twitter.
Los największego samolotu świata przykuwał uwagę fanów lotnictwa z całego świata od momentu rozpoczęcia agresji Rosji wspieranej przez Białoruś na Ukrainę. Jeszcze pierwszego dnia konfliktu zbrojnego pojawiało się wiele domysłów oraz sprzecznych teorii dotyczących tego, gdzie znajduje się gigantyczna maszyna (pojawiały się niepotwierdzone informacje o tym, że została ewakuowana) i czy jest nienaruszona. Oficjalna informacja od producenta i operatora samolotu, będącego jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm z Ukrainy, stanowi potwierdzenie tego, że An-225 nie opuścił swojej głównej bazy.
W odpowiedzi na komunikat Antonowa, na Twitterze pojawiły się głosy, iż w tym momencie najważniejsze jest bezpieczeństwo pracowników firmy oraz wyrażające nadzieję, że już niedługo An-225 wzbije się znowu w powietrze dostarczając pomoc humanitarną Ukrainie po odparciu rosyjskiej agresji, podobnie jak samolot dostarczał pomoc humanitarną wielu krajom świata w okresie pandemii koronawirusa.
Jak wynika z informacji na profilach na mediach społecznościowych, wybuch rosyjskiej agresji na Ukrainę zastał część załóg Antonov Airlines poza granicami ich kraju. Na jednym z postów widać załogę samolotu An-124 na lotnisku w Linzu w Austrii organizującą apel o przerwanie wojny na Ukrainie.
Również profil Biura Konstrukcyjnego Antonowa na Twitterze apeluje o przerwanie wojny oraz o ocalenie Ukrainy. Administratorzy profilu przekazują również na bieżąco informacje dotyczące sytuacji na Ukrainie oraz materiały zagrzewające do obony kraju.
Przed rozpoczęciem rosyjskiej agresji na Ukrainę, Antonow Airlines praktycznie jako jedyne na świecie świadczyły wyspecjalizowane usługi transportu ciężkiego oraz ponadgabarytowego frachtu lotniczego. Przerwanie operacji tego przewoźnika związanego z Biurem Konstrukcyjnym Antonowa powoduje, iż na rynku lotniczym powstała niezapełniona luka.
Antonow An-225, największy samolot we flocie przewoźnika, który powstał w jednym egzemplarzu, podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 wykonał kilka spektakularnych lotów z ładunkami pilnej potrzeby. "Mrija" w kwietniu 2020 roku pojawiła się w Warszawie ze sprzętem medycznym z Chin.
Po raz ostatni samolot gościł w naszym kraju w połowie listopada ubiegłego roku, lądując na lotnisku w Rzeszowie.
Transportowy antonow An-225 jest jednym z największych samolotów w historii i największym samolotem używanym komercyjnie. Po raz pierwszy została oblatana w 1988 r., a obecnie wykorzystywana przez Antonov Airlines do przewożenia ponadgabarytowych ładunków. Pierwotnie samolot zaprojektowano w celu przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia, jednak z uwagi na zaniechanie programu Buran, nie używano go dłużej w tym celu. Mrija napędzana jest sześcioma silnikami ZMKB Ivchenko-Progress D-18, a jej maksymalna masa startowa to 640 ton – ok. dziewięciokrotnie więcej niż boeinga 737 czy airbusa A320. Samolot ma 84 m długości, a jego rozpiętość skrzydeł to 88,4 m. Sama ładownia ma długość 43,35 m i szerokość 6,4 m przy wysokości 4,4 m. Prędkość przelotowa samolotu to 800 km/h. Maksymalny zasięg to 15,4 tys. km, a przy maksymalnym obciążeniu 4,5 tys. km. Obsługiwany jest przez załogę składającą się z 6 osób.