Po pięcioletniej przerwie ukraiński producent znów pracuje nad samolotem. Teraz został ukończony płatowiec pierwszego Antonowa An-178 bez części rosyjskich, który został zamówiony przez… peruwiańskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Antonow od 2015 roku nie ukończył ani nie dostarczył klientowi ani jednego samolotu – w ciągu pięciu ostatnich lat nie wyprodukował niczego. Jednak ukraiński producent pracuje już nad zmianą tego stanu rzeczy. Po ukończeniu ogona i dużych sekcji skrzydłowych w maju, kadłub An-178 został ukończony. Samolot An-178 o numerze seryjnym 006 został zamówiony przez peruwiańskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Jednak to nie koniec prac. W najbliższych miesiącach zostanie zainstalowana awionika. Po raz pierwszy samolot nie będzie już zawierał rosyjskich części – wyjaśnił prezydent Antonowa Aleksander Los, podczas ubiegłotygodniowej prezentacji. – Prace projektowe, mające na celu wymianę komponentów rosyjskich na ukraińskie i zachodnie zostały w pełni zakończone i przygotowano niezbędną dokumentację projektową – stwierdził.
Pierwszy Antonow An-178 bez rosyjskich komponentów zostanie dostarczony do Peru w przyszłym roku. Los powiedział, że trwają prace nad kolejnymi maszynami. Samolotem interesują się już Turcja, Arabia Saudyjska i Indie.
An-178 to samolot transportowy, który powstał na bazie An-148. Sam producent
współpracuje od kilku lat z Boeingiem. Stronie ukraińskiej zależy na mocniejszej współpracy głównie ze względu na silne powiązania amerykańskiego producenta z administracją prezydenta Donalda Trumpa. Przedmiotami zainteresowania są na przykład wsparcie logistyczne i sprzedażowe, kwestie związane z zakupami oraz przechowywanie i zarządzanie częściami maszyn, a także częściami zamiennymi.