Partner serwisu
Prawo i polityka

Antonow chce wskrzesić An-225 Mrija! Rusza zbiórka pieniędzy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Antonow chce wskrzesić An-225 Mrija! Rusza zbiórka pieniędzy
fot. Piotr Bożyk
Antonow Airlines, właściciel zniszczonego w czasie walk na lotnisku w Hostomelu An-225 Mrija – największego samolotu transportowego świata, uruchamia zbiórkę środków na przywrócenie samolotu do życia.

An-225 Mrija został kompletnie zniszczony w czasie rosyjskiej agresji na Ukrainę. Największy używany komercyjnie samolot transportowy świata znajdował się na lotnisku w Hostomelu niedaleko Kijowa, a region ten już pierwszego dnia został objęty ciężkimi walkami. Pierwsze informacje o zniszczeniu maszyny pojawiły się już 26 lutego, ale ostatecznie zostały potwierdzone czwartego marca, kiedy to pojawiły się zdjęcia zniszczonego samolotu.

Dzięki An-225 Mrija Antonow Airlines praktycznie jako jedyne na świecie świadczyły wyspecjalizowane usługi transportu ciężkiego oraz ponadgabarytowego frachtu lotniczego. Przerwanie operacji tego przewoźnika spowodowało, że na rynku lotniczym powstała niemożliwa obecnie do zapełnienia luka.

Teraz firma chce wskrzesić legendarny samolot. Nie sprecyzowała jednak dokładnie, jak zamierza to zrobić. Oprócz użytkowanego w ostatnich latach jedynego sprawnego egzemplarza częściowo zbudowana została druga maszyna, ale nigdy nie udało się jej dokończyć. Nie wiadomo, w jakim jest ona obecnie stanie.

Antonow podkreśla jednak, że dysponuje pełną dokumentacją techniczną oraz wiedzą, która pozwoliłaby na odtworzenie samolotu. Jedyne, czego brakuje to środki – dlatego spółka już teraz uruchomiła zbiórkę środków i zachęca do ich przekazywania na podane w mediach społecznościowych konta.


An-225 podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 wykonał kilka spektakularnych lotów z ładunkami pilnej potrzeby. "Mrija" w kwietniu 2020 roku pojawiła się w Warszawie ze sprzętem medycznym z Chin. Po raz ostatni samolot gościł w naszym kraju w styczniu bieżącego roku, lądując na lotnisku w Rzeszowie.

Transportowiec był jednym z największych samolotów w historii i największym samolotem używanym komercyjnie. Po raz pierwszy został oblatany w 1988 roku. Pierwotnie samolot zaprojektowano w celu przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia, jednak z uwagi na zaniechanie programu, został wykorzystany do przewozu ładunków ponadgabarytowych.

"Mrija" była napędzana sześcioma silnikami ZMKB Ivchenko-Progress D-18, a jej maksymalna masa startowa wynosiła 640 ton, czyli ok. dziewięciokrotnie więcej niż boeinga 737 czy airbusa A320.

Samolot miał 84 m długości, a jego rozpiętość skrzydeł wynosiła 88,4 m. Sama ładownia miała długość 43,35 m i szerokość 6,4 m przy wysokości 4,4 m. Prędkość przelotowa samolotu osiągała 800 km/h. Maksymalny zasięg wynosił 15,4 tys. km, przy maksymalnym obciążeniu 4,5 tys. km. Obsługiwany był przez załogę składającą się z sześciu osób.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Rafał Dybiński 12 września 2023

Air Koryo planują znów loty do Władywostoku. Dla Rosjan bez wiz

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Biznes i przemysł

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Emilia Derewienko 02 października 2020

Antonow buduje pierwszy An-178 bez rosyjskich części

Biznes i przemysł

Antonow buduje pierwszy An-178 bez rosyjskich części

Emilia Derewienko 01 września 2020

Pozostałe z wątku:

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Rafał Dybiński 12 września 2023

Air Koryo planują znów loty do Władywostoku. Dla Rosjan bez wiz

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Biznes i przemysł

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Emilia Derewienko 02 października 2020

Antonow buduje pierwszy An-178 bez rosyjskich części

Biznes i przemysł

Antonow buduje pierwszy An-178 bez rosyjskich części

Emilia Derewienko 01 września 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5