Ukraiński państwowy producent samolotów Zakład Lotniczy Antonow zapowiedział, że przed końcem 2019 roku rozpocznie produkcję swojej największej produkowanej seryjnie maszyny – An-124 Rusłan. Montaż będzie się odbywać bez rosyjskich komponentów.
Plan Antonowa dotyczący wznowienia produkcji An-124 został ogłoszony w ukraińskim kanale telewizyjnym Direct TV przez Siergieja Omleczenko, pierwszego zastępcy dyrektora generalnego państwowego konsorcjum zbrojeniowego Ukroboronprom, w skład którego wchodzi między innymi ZLA.
Boeing pomoże
Omelczenko powiedział, że Ukroboronprom aktywnie współpracuje z kilkoma międzynarodowymi firmami, aby wznowić produkcję największego jednej z największych maszyn świata.
– Jesteśmy na ostatnim etapie kompletowania komponentów elektronicznych i mamy nadzieję, że zostaną one ostatecznie przyjęte przez grupę inżynierów i projektantów Antonowa, aby rozpocząć montaż pierwszego samolotu w tym roku – powiedział Omleczenko – Przypomnijmy, że Antonow podpisał umowę ze spółką zależną Boeinga Aviall na seryjną produkcję odrzutowców regionalnych nowej generacji An-148/158 – dodał pierwszy wiceprezes Ukroboronprom.
Zgodnie z umową, Aviall dostarczy Ukraińcom szeroką gamę komponentów do masowej produkcji samolotów i zapewni wsparcie posprzedażne. Boeing pomaga też Antonowowi ponownie uruchomić produkcję seryjną An-124 Rusłan, który do dziś jest największym wojskowym samolotem transportowym. Do tej pory na drodze wznowienia produkcji Rusłana stał między innymi fakt, że wiele jego części produkowanych było w Rosji.
NATO zainteresowane nowymi An-124
An-124 są używane do transportu cywilnego i wojskowego na całym świecie. Obecnie NATO dzierżawi dwie maszyny tego typu w ramach programu SALIS (Strategic Airlift Interim Solution). W jego ramach dwa „Antonowy” należące do rosyjskich linii Volga-Dnepr i ukraińskich Antonow Airlines (należących do Ukroboronprom) przewożą dla armii członkowskich Sojuszu sprzętu i ładunki ponadwymiarowe. Do końca tego roku usługi są świadczone przy ustalonym podziale: 60% czarterów dla przewoźnika rosyjskiego i 40% dla ukraińskiego. Polska korzystała z tych możliwości, np. transportując śmigłowce i pojazdy opancerzone z Afganistanu.
Plany wznowienia wspólnej produkcji Antonowa An-124 przez Ukrainę i Rosję zostały zawieszone z powodu trwającego konfliktu pomiędzy obydwoma państwami. Linia montażowa, gdzie złożono wszystkie dotychczasowe An-124, znajduje się w zakładach Aviastar-SP w rosyjskim Uljanowsku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.