Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Arabia Saudyjska: Pierwszy w historii lot w pełni damskiej załogi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Arabia Saudyjska: Pierwszy w historii lot w pełni damskiej załogi
fot. Flydeal
Po raz pierwszy w historii linie lotnicze w Arabii Saudyjskiej dokonały epokowego, z punktu widzenia kultury kraju, wydarzenia. Całkowicie kobieca załoga tanich linii flyadeal wykonała lot ze stolicy Królestwa –Rijadu do położonej nad Morzem Czerwonym – Dżuddy. Przedstawiciele przewoźnika nazwali to kamieniem milowym, który wzmacnia pozycję kobiet w konserwatywnym saudyjskim Królestwie.

Lot obsługiwany przez flyadeal, budżetową spółkę zależną flagowego przewoźnika Saudia, odbył się w czwartek (19 maja) ze stolicy Arabii Saudyjskiej – Rijadu do nadmorskiego miasta Dżudda położonego nad brzegiem Morzem Czerwonym, powiedział rzecznik flyadeal, Emad Iskandarani. – Większość siedmioosobowej załogi stanowiły saudyjskie kobiety, w tym pierwsza oficer, ale nie kapitan, która był cudzoziemką – powiedział Iskandarani.

Do obsługi szczególnego lotu krajowego o numerze „F3 117” desygnowany został najnowszy airbus jakiego linie otrzymały – A320neo. Zarejestrowany jako HZ-FAV samolot został dostarczony do przewoźnika z Tuluzy 21 kwietnia, a następnie wprowadzony do eksploatacji 25 kwietnia. Większość siedmioosobowej załogi stanowiły Saudyjki, z wyjątkiem pani kapitan, która był cudzoziemką. Jeśli chodzi o drugą pilotkę, Yarę Jan, jest ona najmłodszą saudyjską pilotką, która ma zaledwie 23 lata.

Po ukończeniu szkoły lotniczej na Florydzie w 2019 roku Yara Jan jest stosunkowo nową pracownicą w flyadeal, ponieważ dołączyła do linii zaledwie rok temu. Niemniej jednak nie mogła czuć się bardziej dumna z udziału w tak historycznym momencie w lotnictwie dla saudyjskich kobiet.

– Jako saudyjska kobieta próbująca poprowadzić swój kraj dumnym krokiem, był to moment dumy i radości. Chociaż bycie saudyjską pilotką jest nowością, nie jest to niemożliwe dla naszego pokolenia, zwłaszcza z poparciem, które otrzymujemy od naszego ukochanego kraju i naszych szanownych liderów, którzy bardzo mnie wspierali, aby zostać najmłodszą pilotką w saudyjskich liniach lotniczych. Zawsze będę zadowolona z możliwości dokonania pozytywnej zmiany – powiedziała po wylądowaniu w Dżeddzie Yara Jan.

Lot „F3 117” jest reprezentatywny dla równości płci, do której dążą linie flyadeal, ponieważ przewoźnik budżetowy zatrudnia ponad 55 kobiet, które pracują we wszystkich wydziałach linii, zarówno na pokładzie, jak i na ziemi. Kobiety świadczą pracą w operacjach lotniczych, naziemnych. Pracują w dziale zasobów ludzkich (HR), marketingu, finansów, technologii informacyjnej (PR) i innych. W ciągu ostatnich kilku lat flyadeal również podwoiły swoje inicjatywy, oferując możliwości zatrudnienia jeszcze większej liczbie saudyjskich kobiet i organizując intensywne kursy szkoleniowe w celu podnoszenia ich kwalifikacji. Saudyjski urząd lotnictwa cywilnego zakomunikował, że od lat pracuje nad rozszerzeniem ról kobiet w sektorze lotnictwa. Według danych Generalnego Urzędu Statystycznego Arabii Saudyjskiej, w ubiegłym roku dane pokazały, że udział kobiet w sile roboczej królestwa wzrósł do 33 proc. pod koniec 2020 roku, z 19 proc. w 2016 roku.

Pierwsza kobieta-pilot w 2019 r.

Arabia Saudyjska przebyła długą drogę do momentu, kiedy kobiety mają wolny i równy dostęp do stanowisk pracy w branży lotniczej. Ostatni raz kobiety dokonały przełomu w 2019 roku, kiedy Yasmeen al-Maimani została pierwszą kobietą, która była wtedy drugą pilotką w saudyjskich komercyjnych liniach lotniczych. Jej awans do tej ważnej pozycji nastąpił dopiero około 10 miesięcy po tym, jak wraz z czterema innymi saudyjskimi pilotkami uzyskała licencję pilota od Naczelnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego Arabii Saudyjskiej.

Długie opóźnienie było spowodowane tym, że Al-Maimani, pomimo profesjonalnej kwalifikacji i ponad 300 godzin nalotu, nie była w stanie znaleźć pracy w samolocie saudyjskiego przewoźnika lub linii z innego państwa w Zatoce Perskiej ze względu na swoją płeć.

– Nie mogłem znaleźć żadnych linii lotniczych z Arabii Saudyjskiej lub Zatoki Perskiej, które chciałyby mnie zrekrutować, ponieważ jestem kobietą i nie mogłem znaleźć pracy w tej branży pomimo wydania licencji przez Naczelny Urząd Lotnictwa Cywilnego Arabii Saudyjskiej. Pukałam do wielu drzwi w poszukiwaniu pracy, ale odmowa wciąż trwa pod pretekstem, że posady kobiet jako kobiet-kapitanów nie istnieją – mówiła w 2019 r. Al-Maimani.

W końcu Al-Maimani zdołała uzyskać oferty pracy od innych zatokowych linii lotniczych. Mimo to odrzuciła je, ponieważ była zdeterminowana, aby dokonać zmian w przemyśle lotniczym w swoim ojczystym kraju. Tak więc na początku 2019 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego Królestwa zaczął rozszerzać role kobiet w sektorze lotniczym, umożliwiając większej liczbie saudyjskich kobiet pracę w różnych działach, takich jak kontrola ruchu lotniczego, praca administracyjna czy obsługa klienta. A kiedy Al-Maimani została pilotem komercyjnym, utorowała drogę większej liczbie saudyjskich kobiet do realizacji marzeń o byciu zawodowymi pilotkami.

Arabia centrum podróży

Ponieważ władze Arabii Saudyjskiej próbują zaprojektować szybką drogę ekspansji swojego sektora lotniczego, i chcą przekształcić Królestwo w globalne centrum podróży, rosnące możliwości dla kobiet są pozytywną linią zmian. Liczba kobiet pilotów i stewardess w Królestwie powoli, ale stale rośnie. A wraz z ustanowieniem w przyszłości nowego narodowego przewoźnika flagowego, interesujące będzie zobaczenie większej liczby żeńskich załóg zatrudnionych przez te nowe linię lotnicze.

Nowe narodowe saudyjskie linie lotnicze będą kluczowym elementem planu Królestwa, aby stać się regionalnym hubem lotniczym. Do 2030 roku Arabia Saudyjska planuje zwiększyć przepustowość swoich portów lotniczych, aby móc obsłużyć 330 milionów pasażerów. To trzy razy więcej niż obecnie. Kraj z Zatoki Perskiej, który chce przestać być zależny od eksportu ropy naftowej, będzie miał również rejsy do około 250 miejsc docelowych. Teraz z Arabii można polecieć bezpośrednio na 100 kierunkach.

W centrum lotniczego planu rozwojowego znajduje się strategia „dwóch hubów”, w ramach której obecny flagowy przewoźnik Saudia będzie operowała z Dżuddy, podczas gdy nowy przewoźnik będzie miał swoją bazę w Rijadzie, stolicy kraju, która jest biznesowo-handlowy centrum państwa. Historia dotycząca stworzenia drugiej narodowej linii lotniczej rozpoczęła się w czerwcu zeszłego roku, kiedy kraj ogłosił plany utworzenia takiego przewoźnika. Władze zamierzają to zrobić w ramach inicjatywy znanej jako „Wizja 2030”, projektu mającego na celu zmniejszenie zależności Arabii Saudyjskiej od ropy naftowej poprzez generowanie dochodów dzięki zwiększonej turystyce.

Również węgierskie linie lotnicze Wizz Air są zainteresowane uruchomieniem bezpośrednich lotów do Królestwa Arabii Saudyjskiej. Przewoźnik podpisał protokół uzgodnień (MoU) z saudyjskim ministerstwem inwestycji. – Celem protokołu ustaleń jest zbadanie możliwości rozwoju rynku lotniczego w królestwie – brzmi oświadczenie Wizz Aira. Linie lotnicze z Europy Środkowej dodały, że umowa odzwierciedla „wspólną wizję obu stron” dotyczącą potencjału, jaki Wizz Air może wnieść do kraju w celu stymulowania nowego popytu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Talibowie zakazali kobietom samotnie latać

Prawo i polityka

Talibowie zakazali kobietom samotnie latać

Rafał Dybiński 28 marca 2022

Przybywa kobiet za sterami samolotów. Pandemia może ten wzrost spowolnić

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Doceniamy kobiety, które mierzą wysoko w lotnictwie

Pasażer i linie lotnicze

W szeregach personelu kokpitowego jest wciąż za mało kobiet

Prawo i polityka

W szeregach personelu kokpitowego jest wciąż za mało kobiet

Pasażer i linie lotnicze

Stereotypy w lotnictwie. Warto je zwalczać

Biznes i przemysł

Stereotypy w lotnictwie. Warto je zwalczać

Emilia Derewienko 17 sierpnia 2019

Zobacz również:

Talibowie zakazali kobietom samotnie latać

Prawo i polityka

Talibowie zakazali kobietom samotnie latać

Rafał Dybiński 28 marca 2022

Przybywa kobiet za sterami samolotów. Pandemia może ten wzrost spowolnić

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Doceniamy kobiety, które mierzą wysoko w lotnictwie

Pasażer i linie lotnicze

W szeregach personelu kokpitowego jest wciąż za mało kobiet

Prawo i polityka

W szeregach personelu kokpitowego jest wciąż za mało kobiet

Pasażer i linie lotnicze

Stereotypy w lotnictwie. Warto je zwalczać

Biznes i przemysł

Stereotypy w lotnictwie. Warto je zwalczać

Emilia Derewienko 17 sierpnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5