Państwowy fundusz w Arabii Saudyjskiej – Fundusz Inwestycji Publicznych – ogłosił stworzenie nowej firmy, AviLease, która będzie zajmować się leasingiem samolotów. Celem projektu jest przyspieszenie wysiłków na rzecz dywersyfikacji gospodarki Arabii Saudyjskiej, która jest uzależniona od sprzedaży ropy naftowej, a także pobudzenie sektora turystyki i lotnictwa. Lessor w krótkim czasie ma stać się liderem na światowym rynku.
Saudyjski leasingodawca będzie dążył do bycia wiodącą na świecie instytucją dzierżawiącą samoloty, utrzymując przy tym optymalny portfel aktywów. AviLease planuje posiadać flotę wąsko- i szerokokadłubowych samolotów nowej generacji. Początkowo saudyjski lessor będzie koncentrować się na transakcjach zakupu samolotów od przewoźników i leasingu zwrotnego, czy przejęć portfeli zamówień. W późniejszym czasie planowane jest składanie bezpośrednich zamówień od producentów samolotów.
W dalszej fazie rozwoju AviLease będzie skupiać się na ekspansji poprzez przejęcia innych leasingodawców. Władze Arabii twierdzą, że firma będzie zarządzana przez najbardziej wykwalifikowany management na świecie. Leasingodawca będzie wspierany przez jeden z najbardziej znaczących i wpływowych państwowych funduszy majątkowych na świecie. Utworzenie AviLease znacząco przyczyni się do zmniejszenia zależności saudyjskich linii od zagranicznych leasingodawców. Na pewno firma nie będzie cierpiała na braki finansowe i przepływ gotówki. Co więcej, na pojawieniu się nowego dzierżawcy skorzysta rynek lotniczy, w którym do tej pory nie działa zbyt duża liczba leasingodawców.
Gwałtownie rosnący sektor lotniczyUtworzenie AviLease ma miejsce w czasie, gdy Arabia Saudyjska rozwija swój sektor lotniczy zgodnie z projektem rozwoju Królestwa „Vision 2030”. Jest to ogólnokrajowa inicjatywa, która oprócz planu zwiększenia handlu międzynarodowego niezwiązanego z ropą naftową, ma również na celu rozwój turystyki oraz wzmocnienie działalności gospodarczej i inwestycyjnej w Królestwie. Z silnymi lokalnymi przewoźnikami, takimi jak Saudia, flyadeal i flynas, ekosystem lotniczy Królestwa potrzebował państwowego leasingodawcę, który jest stanie zapewnić sporą ilość gotówki potrzebnej do kupna nowych samolotów.
„Uruchomienie
AviLease jest kluczowym elementem rozwijającego się ekosystemu lotniczego Arabii Saudyjskiej i jest zgodne ze strategią funduszu, mającą na celu zwiększenie możliwości obiecujących sektorów w Arabii Saudyjskiej” – brzmi oświadczenie saudyjskiego Funduszu Inwestycji Publicznych.
Chociaż leasing samolotów może wydawać się ogromnym krokiem w kierunku dywersyfikacji gospodarki, w dzisiejszych czasach posunięcie trzeba potraktować strategiczne, ponieważ prognozuje się, że światowy rynek leasingu samolotów będzie rósł w rocznym tempie 7,8 proc. aż do 2029 roku. Rynek leasingu zyskał teraz na znacznie, kiedy po złagodzeniu restrykcji w podróżach wprowadzonych w związku z koronawirusem, na popularności zyskał w stłumiony pandemią popyt na podróże lotnicze. W wyniku gwałtownego wzrostu zainteresowania lotami pogrążone w kryzysie linie nie mają środków finansowych potrzebnych na kupno lub leasing dodatkowych maszyn.
Starsze samoloty wymagają w czasie kryzysu paliwowego wymiany na nowe, a leasing statków powietrznych okazuje się być tańszym i bardziej dogodnym dla przewoźników lotniczych rozwiązaniem. Flagowy przewoźnik z Arabii Saudyjskiej – Saudia – nie leasinguje żadnego samolotu, ale robią to natomiast tanie linie m.in. flyadeal i flynas, które obecnie znajdują się w fazie szybkiego wzrostu i w pewnym momencie liniom potrzebne będą nowe samoloty. Co więcej, AviLease mógłby zostać lessorem samolotów towarowych dla spółki- córki narodowego przewoźnika – Saudii Cargo, która planuje złożenie sporego zamówienia na nowe samoloty w pełni cargo. Biorąc pod uwagę, w jaki sposób AviLease będzie wielkim wsparciem dla ekosystemu lotniczego Arabii Saudyjskiej, możliwe jest, że kolejne kroki ekspansji krajowej branży lotniczej, będą obejmowały stworzenie nowej linii lotniczej.
Arabia Saudyjska ze strategią dual hubuNowe narodowe saudyjskie linie lotnicze będą kluczowym elementem planu Królestwa, aby stać się regionalnym hubem lotniczym. Do 2030 roku Arabia Saudyjska planuje zwiększyć przepustowość swoich portów lotniczych, aby móc obsłużyć 330 milionów pasażerów. To trzy razy więcej niż obecnie. Kraj z Zatoki Perskiej, który chce przestać być zależny od eksportu ropy naftowej, będzie miał również rejsy do około 250 miejsc docelowych. Teraz z Arabii można polecieć bezpośrednio na 100 kierunkach.
W centrum lotniczego planu rozwojowego znajduje się
strategia „dwóch hubów”, w ramach której obecny flagowy przewoźnik Saudia będzie operowała z Dżuddy, podczas gdy nowy przewoźnik będzie miał swoją bazę w Rijadzie, stolicy kraju, która jest biznesowo-handlowy centrum państwa. Historia dotycząca stworzenia drugiej narodowej linii lotniczej rozpoczęła się w czerwcu zeszłego roku, kiedy kraj ogłosił plany utworzenia takiego przewoźnika. Władze zamierzają to zrobić w ramach inicjatywy znanej jako „Wizja 2030”, projektu mającego na celu zmniejszenie zależności Arabii Saudyjskiej od ropy naftowej poprzez generowanie dochodów dzięki zwiększonej turystyce.
Arabia Saudyjska planuje zwiększyć ruch tranzytowy do 30 milionów do 2030 roku. – Lotniska w tym kraju obsłużyły około 3 mln pasażerów tranzytowych w 2019 roku. – To prawie dziesięciokrotnie więcej niż w 2019 r., ale naszym głównym celem jest zwiększenie liczby przylotów do Królestwa – powiedział Mohammed Alkhuraisi, szef strategii w Generalnym Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (GACA) Arabii Saudyjskiej.
Królestwo, którego celem jest, aby odwiedziło go 100 milionów turystów rocznie do 2030 roku, inwestuje duże środki w rozwój swojego sektora turystycznego. Niektóre "giga-projekty" obejmują inwestycję 500 miliardów dolarów w budowę Neom, futurystycznego miasta zaprojektowanego z myślą o zrównoważonym rozwoju; 10 miliardów dolarów inwestycji w projekt rozrywkowy o nazwie Qiddiyah oraz Projekt Morza Czerwonego, który obejmie budowę 90 sztucznych wysp. – Odnoszący sukcesy sektor lotniczy i turystyczny Arabii Saudyjskiej będzie miał wpływ na Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Turcję i cały region – zaznaczył Alkhuraisi.
Wizz Air poleci do Arabii Saudyjskiej Węgierskie linie Wizz Air uruchomią nowe trasy z Europy i Zjednoczonych Emiratów Arabskich do Arabii Saudyjskiej.
Przewoźnik poleci z Abu Zabi, Rzymu i Wiednia do położonego na wschodzie miasta – Dammam, mającego most drogowy z Bahrajnem. Kierunki, które będą zainaugurowane we wrześniu 2022 roku, są pierwszym krokiem w kierunku obecności niskokosztowca w Królestwie. W zeszłym miesiącu Wizz Air podpisał protokół uzgodnień (MoU) z Ministerstwem Inwestycji Królestwa Arabii Saudyjskiej. Program nazwany „Saudi National Air Connectivity", stworzony przez saudyjskie ministerstwo, ma na celu wsparcie rozwoju saudyjskiego sektora turystycznego. Protokół ustaleń odzwierciedla wspólną wizję stron dotyczącą potencjału, jaki Wizz Air może wnieść do Królestwa w celu stymulowania popytu turystycznego, a tym samym wnosząc znaczący wkład w planowany wzrost ruchu lotniczego w Arabii Saudyjskiej.
Loty z Rzymu do Dammam będą odbywać się dwa razy w tygodniu, środy i niedziele. Rejsy łączące Arabię Saudyjską z Austrią zaplanowano w poniedziałki i piątki. A rejsy z pobliskich Zjednoczonych Emiratów Arabskich wykonywane będą cztery razy w tygodniu. Pasażerowie z połączenia lotniczego między Abu Zabi a Dammam będą mogli skorzystać w poniedziałki, środy, piątki oraz niedziele. Trasa do Abu Zabi będzie obsługiwana przez spółkę zależną Wizz Air z emirackim państwowym funduszem ADQ – Wizz Air Abu Dhabi.
– Wizz Air jest zaangażowany w zwiększanie globalnej łączności z miejscami docelowymi, gdzie istnieją realne możliwości rozwoju i ekspansji. Arabia Saudyjska to bardzo ekscytujący rynek, a nasza ekspansja przyniesie bardzo tanie podróże do Królestwa. Nasze regularne loty do Dammam zapewnią turystom całoroczne słońce, a mieszkańcom Królestwa różne kierunki. Dziękujemy naszym partnerom za wsparcie podczas negocjacji, zwłaszcza Programowi Łączności Podróży Lotniczych, Ministerstwu Inwestycji, saudyjskiemu ULC, lotnisku Dammam oraz rządowi Arabii Saudyjskiej. Niedawno podpisany protokół ustaleń pokazuje nasze zaangażowanie we wspieranie podróżnych do i z Arabii Saudyjskiej, wprowadzając nową erę podróży lotniczych dzięki naszym ultraniskim taryfom, trasą z punktu do punktu i wysokiej jakości usługom pokładowym. Uwalnianie możliwości podróżowania dla wszystkich jest rdzeniem naszej marki i będziemy nadal je realizować, zapewniając podróżującym do i z Arabii Saudyjskiej dostęp do naszych niewiarygodnie niskich cen. Zespół WIZZ nie może się już doczekać powitania pasażerów na pokładzie naszego nowoczesnego, młodego i ekologicznego samolotu oraz wspierania „Wizji 2030” – powiedział Robert Carey, prezes Wizz Air.