Atlas Air Worldwide Holdings rozważa złożenie dużego zamówienia na samoloty cargo nowej generacji jak airbusy A350F lub boeingi B777-8F, powiedział Bloombergowi Michael Steen, dyrektor generalny Atlas Air.
Szef Atlas Air powiedział, że firma jest na zaawansowanym etapie negocjacji z Airbusem i Boeingiem. Przed podjęciem decyzji chce jednak uzyskać więcej informacji na temat harmonogramów dostaw. Według doniesień, Atlas ma jednak obawy co do harmonogramów, szczególnie w przypadku Boeinga, którego B777-8F może zostać dostarczony dopiero w połowie 2027 r., choć problemy Boeinga z programami 777X i 737 MAX mogą jeszcze bardziej go opóźnić. Tymczasem A350F ma wejść do służby na początku 2026 r.
- Przewiduję, że w ciągu najbliższych kilku lat znacznie wzrośniemy zarówno pod względem floty, jak i rentowności - podkreślił Steen.
Boeing, który boryka się obecnie z niezliczonymi problemami, traci swoją niemal monopolistyczną pozycję w segmencie frachtowców, ale to sprawia, że operatorzy frachtowców tacy jak Atlas zastanawiają się, czy chcą być operatorami dwóch producentów. Jednak publiczne rozważania Atlasa mogą być próbą nakłonienia Boeinga do obniżenia cen, ponieważ firma zawsze była znana jako sprytny negocjator. Wybór samolotów Airbusa wiązałoby się z początkowo większą liczbą pilotów i szkoleń oraz nowymi opcjami obsługi technicznej itp.
Z drugiej strony, Airbus w końcu wkracza na rynek. Kilka lat temu nie miał żadnego udziału w rynku dużych frachtowców. Teraz ma 50 proc., po wielu miesiącach wytężonej pracy, w których zebrał zamówienia na 55 samolotów od 10 klientów, w tym Singapore Airlines, Air France, Martinair, Cathay Cargo, Etihad i Silk Way West. - Jesteśmy bardzo zadowoleni, zwiększamy nasz udział w rynku. Dziesięciu klientów to świetny wynik. Jesteśmy tutaj na długich dystansach w przewozach towarowych. To jeden z głównych celów strategicznych Airbusa - powiedział Crawford Hamilton, szef marketingu frachtowców Airbusa.
Według wyliczeń na całym świecie jest około 650 szerokokadłubowych frachtowców, a prawie 20 proc. z nich zbliża się do "wieku emerytalnego" i w najbliższym czasie można się spodziewać sporych zamówień na nowe frachtowce Airbusa i Boeinga.
Flota grupy Atlas Air
Flota Atlas Air Worldwide, w skład w której wchodzą linie Atlas Air, Florida West International Airways, Global Supply Systems, Polar Air Cargo, Southern Air oraz Titan Aviation Holdings składa się ze 105 boeingów: ośmiu B737-800BCF, pięć B747-400, 39 B747-400F, 14 B747-8F, 28 B767-300F/ERF oraz 11 B777F. Przewoźnik oczekuje na dostawę czterech boeingów B777F.
Airbus A350F
A350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo. A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej. Do końca lutego 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1239 samolotów A350, w tym 50 maszyn A350F.
B777-8F
Boeing wprowadził na rynek 777-8 Freightera w styczniu 2022 r. i posiada zamówienia na 55 maszyn tego typu. Nowa rodzina samolotów szerokokadłubowych charakteryzuje się udoskonalonymi projektami inżynieryjnymi i innowacyjnymi technologiami, w tym nowym skrzydłem z kompozytów z włókna węglowego i nowymi, paliwooszczędnymi silnikami. 777-8F ma mieć zasięg 4,410 mil morskich (8,167 km), a jego maksymalna ładowność wyniesie 118 ton, co pozwala klientom na mniejszą liczbę postojów i obniżenie opłat za lądowanie na trasach długodystansowych. Boeing będzie montował 777-8F w swojej fabryce w Everett, w stanie Waszyngton. Boeing Commercial Market Outlook z 2023 r. przewiduje 80 proc. wzrost globalnej floty frachtowców do 2041 r., w tym około 940 nowych frachtowców szerokokadłubowych, takich jak nowy 777-8F.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.