Firma Atlas Air Worldwide ogłosiła we wtorek (12.01) zakup kolejnych czterech boeingów B747-8F. Zamówienie umożliwia linii Atlas Air wykorzystanie zalet operacyjnych 747-8F w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na ładunki cargo na całym świecie. To także ostatnie w historii zamówienie na samoloty ze słynnej rodziny B747.
Nowa wersja boeinga 747, 747-8F, ma 76,3 metra długości i jest o 5,6 metrów dłuższa niż jego poprzednik 747-400F. Przedłużenie kadłuba pozwala na załadowanie o 20 proc. więcej ładunku cargo niż w B747-400F, bo może on zabrać łącznie 137 ton cargo. Nowe JumboJety napędzane są przez cztery cichsze silniki General Electric GEnx-2B, które zużywają 16 proc. mniej paliwa niż poprzednie wersje maszyny.
– 747-8F to najlepszy i najbardziej wszechstronny frachtowiec szerokokadłubowy na rynku. Cieszymy się, że możemy wzmocnić naszą flotę zakupem tych czterech samolotów. Ta znacząca szansa na rozwój pozwoli nam wykorzystać duży popyt i zapewnić wartość naszym obecnym i potencjalnym klientom. Wydajność i możliwości modelu 747-8F są kolejnym uzupełnieniem naszego wieloletniego zainteresowania wiodącą technologią. Dedykowane frachtowce – takie jak te obsługiwane przez nasze spółki zależne Atlas, Polar i Southern – będą nadal poszukiwane, ponieważ światowy rynek przewozów lotniczych, w szczególności sektor e-commerce i usług ekspresowych, będzie się nadal rozwijał – powiedział John W. Dietrich, prezes i dyrektor generalny Atlas Air Worldwide.
Warto dodać, że Atlas Air jest obecnie największym użytkownikiem B747 na świecie. Ten przewoźnik czarterowy i cargo użytkuje B747 od momentu swojego powstania, czyli od 1992 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 93 samoloty tego typu. Obecnie we flocie znajdują się 53 B747: 35 B747-400F/BCF, osiem B747-400 oraz 10 B747-8F.
Flota Atlas Air Worldwide, w skład w której wchodzą linie Atlas Air, Florida West International Airways, Global Supply Systems, Polar Air Cargo, Southern Air oraz Titan Aviation Holdings składa się ze 104 boeingów: ośmiu B737-800BCF, sześć B747-400, 35 B747-400F, 10 B747-8F, siedmiu B767-200F, 29 B767-300ERF oraz dziewięciu B777F. Na dostawę oczekuje siedem kolejnych boeingów: trzy B737-800BCF oraz cztery B747-8F.
W lipcu ubiegłego roku Boeing ogłosił decyzję o zakończeniu produkcji 747-8 w 2022 r. Przez prawie 52 lata zamówiono 1575 JumboJetów, z czego 1560 zostało dostarczonych. Na dostawę czeka jeszcze 15 B747-8F, a także
dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji, formalnie już odebrane, ale obecnie wyposażane w specjalne prezydenckie wnętrze. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.