ATR ogłosił w środę (14 lutego) swoje roczne wyniki za 2023 r., podkreślając silny wzrost dzięki zwiększonym dostawom i sprzedaży, dobrym wynikom wsparcia i usług, pozyskiwaniu nowych klientów i tworzeniu nowych tras przez samoloty z rodziny ATR.
Producent turbośmigłowych ATR-ów dostarczył 36 samolotów w 2023 r., co stanowi wzrost o 44 proc. w porównaniu z 2022 r. Odzwierciedla to pozytywną dynamikę, mimo, że ubiegły rok, to nadal utrzymujące się zakłócenia w łańcuchu dostaw, a niedobory surowców i komponentów spowolniły ambicje producenta, aby przyspieszyć produkcję samolotów.
Dzięki 40 nowym samolotom sprzedanym w 2023 r., co stanowi wzrost o 53 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, ATR powitał 11 nowych klientów w 2023 r., zarówno wśród nowych, jak i używanych samolotów,. Producent odnotował ponad 100 transakcji na rynku używanych maszyn, demonstrując silny popyt na zaawansowane, niskoemisyjne i ekonomiczne turbośmigłowce ATR.
Podczas gdy Azja pozostaje najbardziej dynamicznym rynkiem dla ATR-a, firma zapewniła sobie w 2023 r. również zamówienia od klientów z Ameryki Łacińskiej i Europy, zarówno w celu zwiększenia floty, jak i jej wymiany. Samoloty ATR-a otworzyły 160 nowych tras, w porównaniu ze 150 w 2022 r.
ATR osiągnął prawie 1,2 mld dolarów przychodu, po raz pierwszy od czasu pandemii, również dzięki rekordowemu rokowi działu wsparcia i usług gdzie przychody przekroczyły 400 mln dolarów.
Patrząc na rynek regionalny, firma widzi dalszy popyt w kolejnych latach, przy spodziewanym wzroście floty głównie w Azji Południowej (Indie), Azji Południowo-Wschodniej (Indonezja, Filipiny) i Brazylii. Nowe regulacje związane z rosnącą presją środowiskową również stwarzają możliwości dla ATR-a do przejęcia znacznej części rynku wymiany, zwłaszcza w Europie, Japonii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, ponieważ samoloty te oferują natychmiastowe rozwiązanie zmniejszenia emisji w porównaniu z regionalnymi odrzutowcami podobnej wielkości.
- Rok 2024 będzie rokiem stabilizacji, torującym drogę do przyszłego wzrostu. Od początku roku dostarczyliśmy już dwa samoloty, co wyznacza obiecujące tempo dla ATR-a. Wyniki za 2023 r. podkreślają wartość i znaczenie naszych produktów i usług oraz zdolność do dostosowywania się do zmieniającej się dynamiki rynku. Nasze turbośmigłowce pozostają podstawą flot wielu regionalnych linii lotniczych, chwalone za oszczędność paliwa, niską emisję, opłacalność i wszechstronność - skomentowała Nathalie Tarnaud Laude, prezes ATR-a.