Braathens Regional Airlines współpracowały z ATR-em, Air BP oraz Neste w celu osiągnięcia "doskonałego lotu” (Perfect flight) z lotniska Halmstad City do lotniska Sztokholm Bromma w Szwecji – kraju, który chce być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r. Każdy element procesu zarządzania lotem został tak zoptymalizowany, aby ograniczyć emisję dwutlenku węgla do minimum.
Kilka firm z całego sektora lotniczego podjęło wyzwanie przekształcenia typowego lotu z lotniska Halmstad City (HAD/ESMT) na lotnisko Sztokholm Bromma w doskonały dla środowiska lot (Perfect flight). Po raz pierwszy każdy element procesu zarządzania w tym locie regionalnym został zoptymalizowany tak, aby ograniczyć emisję dwutlenku węgla do minimum, m.in. poprzez krótsze kołowania oraz dokładniejsze podejście do lądowania czy specjalne paliwo lotnicze, i pokazać jak branża lotnicza chce zawalczyć z emisjami. Na pokładzie samolotu turbośmigłowego Braathens Regional Airlines ATR 72-600, którego lot trwał godzinę, znajdowało się 72 pasażerów, w tym kilku przedstawicieli mediów.
Zgodnie z informacjami producenta, samolot ATR 72-600 ma przewagę ekologiczną, ponieważ wytwarza o 40 proc. mniej emisji dwutlenku węgla na dany lot w porównaniu z odrzutowcami regionalnymi, oszczędzając 4000 ton emisji dwutlenku węgla na samolot rocznie. ATR mogą także startować i lądować tam, gdzie inne samoloty nie mogą zapewnić dostępu do wszystkich lotnisk, w tym lotnisk, które są najtrudniejsze operacyjnie. Wraz z upływem kolejnych dziesięcioleci, planowaną elektryfikacją samolotów komercyjnych, postęp w ich wydajności i wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego prawdopodobnie odegrają znaczącą rolę we wspieraniu przemysłu lotniczego w realizacji jego ambitnego celu ograniczenia o połowę emisji dwutlenku węgla do 2050 r.
"Perfect Flight" ATR-a był zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym dostarczanym przez Air BP i produkowanym przez Neste. Nowe paliwo będzie wytwarzać do 80 proc. mniej emisji w całym cyklu w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych. Jest ono produkowane zarówno z surowców nieodnawialnych jak i tych odnawialnych. Ponadto działalność Air BP w porcie lotniczym Halmstad City jest jedną z ponad 250 lokalizacji, które uzyskały certyfikat neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla od 2016 r.
Po locie odbył się panel dyskusyjny na temat lotnictwa i ekologii gdzie załoga podzieliła się wynikami osiągniętymi w ramach "Doskonałego lotu". Także wielu ekspertów podzieliło się swoimi opiniami, w tym Peter Larsson, dyrektor generalny szwedzkich lotnisk regionalnych, Jonas Bergman, burmistrz Halmstad, Tom Anderson, wiceprezes ATR-a ds. programów i obsługi klientów, Anna Soltorp – szefowa zrównoważonego rozwoju w Braathens oraz Tom Parsons z Air BP Commercial i Andreas Teir, wiceprezes Neste.
– W Air BP jesteśmy zobowiązani do pracy dla całej branży, aby osiągnąć nasze wspólne cele redukcji emisji dwutlenku węgla. Dzisiaj podkreślono, co jest możliwe, gdy wszyscy pracujemy razem i jesteśmy dumni z tego, że byliśmy dostawcą zrównoważonego paliwa lotniczego dla tego idealnego lotu. Będziemy nadal poszukiwać sposobów ograniczenia emisji w naszych własnych działaniach i dla naszych klientów – powiedział Tom Parsons z Air BP.
– Chcemy nadal latać "doskonale" w przyszłości. Aby to osiągnąć, ważne jest, abyśmy mieli dostęp do zrównoważonego paliwa lotniczego w wystarczających ilościach i za odpowiednią cenę. Do tego potrzebujemy inicjatyw politycznych. Zamierzamy kontynuować rozwój zrównoważonego latania, aby każdy lot był jak najbardziej zbliżony do idealnego. Jako społeczeństwo musimy podjąć działania w celu zwalczania zmian klimatycznych i drastycznego ograniczenia emisji, a lotnictwo musi odegrać w tym swoją rolę. Dzisiaj zademonstrowaliśmy, co można osiągnąć dzięki bardziej wydajnemu lataniu. To kolejny pozytywny krok naprzód – powiedziała Anna Soltorp z Braathens Regional Airlines.
– Dzisiaj, wykorzystując istniejącą technologię i dostępne rozwiązania, przesunęliśmy granice jeszcze bardziej. To wielkie osiągnięcie i cieszymy się, że podjęliśmy to wyzwanie i zademonstrowaliśmy, co jest możliwe, co mamy nadzieję da przykład innym społecznościom i firmom na całym świecie – powiedział Tom Anderson, wiceprezes ATR-a.
– Zainteresowane strony w Szwecji przyjęły pro aktywne podejście, aby pokazać swoje zaangażowanie w redukcję emisji z ich działalności poprzez promowanie stosowania odnawialnego paliwa do silników odrzutowych. Dekarbonizacja lotnictwa wymaga ścisłej współpracy między podmiotami lotniczymi w połączeniu z silną wolą współpracy. Jesteśmy dumni z naszej współpracy z Air BP w dostarczaniu zrównoważonego paliwa lotniczego w Szwecji, co stanowi silny sygnał dla międzynarodowej społeczności lotniczej –powiedział Andreas Teir, wiceprezes Neste.