Pracownicy ATR-a świętowali w Tuluzie dostawę 1500. maszyny ATR, która została dostarczona do Japan Air Commuter (JAC), linii należącej do grupy Japan Airlines. Dostawa jubileuszowego ATR-a stanowi kolejny ważny kamień milowy dla producenta i potwierdza niezwykły sukces komercyjny modelów ATR-42/72 oraz jego pozycję na rynku regionalnych samolotów.
To już 1500. turbośmigłowych ATR-ów
Jubileuszowy 1500. ATR to maszyna w wersji 72-600 (JA06JC), która zabiera na pokład 70 pasażerów. Najnowszy nabytek Japan Air Commuter, to pierwszy ATR 72 dla linii, który posiada nowy wystrój kabiny znany pod nazwą Armonia. Maszyna napędzana jest dwoma silnikami Pratt & Whitney model PW127M.
- Jest to ważne wydarzenie dla ATR-a i chwila dumy dla wszystkich naszych kolegów, tych dawnych i obecnych, którzy przyczynili się do ewolucji i sukcesu tego fantastycznego samolotu. Dziękujemy wszystkim naszym dostawcom, klientom i operatorom za towarzyszenie nam w tej podróży i cieszymy się, że będziemy kontynuować ten wspaniały program w przyszłości, przewożąc więcej pasażerów na całym świecie. ATR jest ważnym punktem w lotnictwie regionalnym i mamy ambicję dalszego rozwoju naszego wkładu i pozycji na tym rynku - Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR-a.
Warianty -600 to najnowsze samoloty turbośmigłowe europejskiego ATR-a. W porównaniu do starszych modeli -200, znanych kiedyś m.in. z Eurolotu, są znacznie cichsze i oszczędniejsze. Mają także lepszą awionikę (w tym tzw. glass cockpit) oraz zmodernizowaną kabinę pasażerską.
JAC postawił na ATR-y
Japońska linia zamówiła w 2015 r. łącznie 10 ATR-ów: osiem 42-600 oraz dwa 72-600. Przewoźnik posiada także 14 praw do zakupu kolejnych maszyn ATR-a. Sześć z nich już zostało dostarczonych do przewoźnika. ATR planuje przekazać ostatnią maszynę dla JAC w 2019 r.
Japan Air Commuter to regionalna japońska linia z główną siedzibą w Kirishimie. Linia powstała i rozpoczęła operacje w 1983 r. Przewoźnik wykonuje rejsy krajowe. Głównymi hubami linii są lotniska w Kagoshimie, Fukuoce oraz w Osace. Udziałowcem numer jeden jest linia Japan Airlines, która posiada 60 proc. udziałów, reszta udziałów jest w rękach pracowników oraz 12 lokalnych gmin z wysp Amami i Kagoshima. Obecnie flota linii składa się z 15 samolotów: pięciu ATR-ów 42-600, jednego 72-600, trzech bombardierów Q400 oraz sześciu saabów 340A.
Kartka z historii ATR-a
Warto przypomnieć, że dostawa pierwszego seryjnego samolotu ATR miała miejsce prawie 33 lata temu, a dokładnie 3 grudnia 1985 roku. Wtedy pierwszego ATR-a w wersji 42 otrzymała francuska linia Air Littoral. Natomiast pierwsza dostawa ATR-a 72 miała miejsce 29 lat temu, a dokładnie 27 października 1989 roku. Wtedy pierwszego ATR-a 72-200 otrzymała linia Finnair.
Od ponad 30 lat ciągła popularność modelu ATR 72 wśród operatorów świadczy o jakości tych samolotów i wielu innowacjach, które przeszły przez trzy dziesięciolecia. Jego wszechstronność operacyjna, efektywność ekologiczna i niezrównana rentowność umożliwiły do tej pory, wraz z ATR-em 42, otwarcie średnio 100 nowych tras rocznie, z rekordową liczbą ponad 150 otwartych przez ATR-y w 2017 r.
Najwięcej ATR-ów lata w Azji, bo aż 29 proc. światowej floty. Na kolejnych miejscach jest Europa (27 proc.), Ameryka Północna (14 proc.), Ameryka Południowa (10 proc.) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9 proc.).
Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają samoloty ATR-a, to
zapraszamy Was do obejrzenia naszych zdjęć z linii montażu końcowego tych samolotów w Tuluzie.