W ramach zobowiązania do sprostania wyzwaniom związanym z dekarbonizacją branży lotniczej, szwedzkie linie Braathens Regional Airlines (BRA), producent turbośmigłowych samolotów ATR oraz producent zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), firma Neste, będą współpracować w celu przyspieszenia certyfikacji 100 proc. paliwa SAF dla samolotów ATR.
Firmy zamierzają przeprowadzić pierwszy lot demonstracyjny w 2022 r., podczas którego jeden z samolotów ATR należących do Braathens będzie leciał ze 100 proc. paliwem Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ w pierwszym silniku i 50 proc. w drugim, co pozwoli na redukcję emisji o 64 proc. Oczekuje się, że ATR latający na 100 proc. zrównoważonym paliwie lotniczym w obu silnikach zmniejszyłby emisję CO2 o 82 proc., gdyby latał na jednej z typowych tras Braathens Regional Airlines. Współpraca ta jest następstwem
udanego przedsięwzięcia Perfect Flight w 2019 r., w którym zoptymalizowano każdy aspekt lotu ATR-em BRA, w tym zastosowanie 50 proc. mieszanki SAF. Doprowadziło to do zmniejszenia emisji CO2 o 46 proc. w porównaniu ze standardowym lotem.
- Jest absolutnie konieczne, aby lotnictwo poszło jeszcze dalej w kierunku dekarbonizacji. Tego właśnie chcemy, tego oczekują nasi pasażerowie i opinia publiczna. Musimy jednak być realistami i zaakceptować fakt, że osiągnięcie tego celu za pomocą jednego konkretnego działania jest dziś niemożliwe. Jest to proces składający się z wielu etapów, a w perspektywie krótkoterminowej najskuteczniejszym sposobem ograniczenia emisji CO2 jest zwiększenie wykorzystania paliwa SAF. Współpraca z ATR w celu uzyskania certyfikatu 100 proc. SAF umożliwi nam osiągnięcie naszego celu, jakim jest używanie tego biopaliwa w naszych samolotach w 2030 r. Jest to zgodne z naszą strategią, aby stać się pierwszą na świecie linią lotniczą o zerowej emisji netto o 10 lat wcześniej niż jakakolwiek inny przewoźnik lotniczy - powiedział Per G. Braathen, prezes Braathens Regional Airlines.
ATR, jako najbardziej ekologiczny na rynku, spalający do 40 proc. mniej paliwa i emitujący do 40 proc. mniej CO2 niż podobnej wielkości regionalny odrzutowiec jest idealnym samolotem do zastosowania 100 proc. SAF. Obecnie, bez SAF na pokładzie, gdyby samoloty ATR zastąpiły każdy regionalny odrzutowiec startujący w Szwecji, można by zaoszczędzić prawie 32 tys. ton CO2, co oznacza redukcję emisji CO2 o 42 proc. Te ekologiczne referencje zostały potwierdzone, gdy samolot jako pierwszy w historii zakwalifikował się do tzw. zielonego finansowania (Green Financing Fund) w 2019 roku, kiedy Braathens zmodernizowały swoją flotę samolotami ATR, zastępując nimi starzejące się regionalne odrzutowce.
- Braathens Regional Airlines to idealny partner, z którym możemy rozpocząć ten projekt. Jest to linia lotnicza, która jest wyraźnie zaangażowana w zrównoważone lotnictwo i dąży do przesuwania granic tego, co jest możliwe do osiągnięcia. Braathens konsekwentnie należą do pierwszych linii lotniczych, które wprowadzają rozwiązania mające na celu zminimalizowanie emisji spalin. Oprócz tego, że Braathens były częścią pierwszej w historii transakcji na samolot finansowany z funduszy ekologicznych, były również pierwszą linią, która zaoferowała swoim pasażerom możliwość wyboru lotu na biopaliwie, a obecnie są jedynym przewoźnikiem w ramach inicjatywy rządu szwedzkiego Fossil Free Sweden, która aktywnie dąży do realizacji krajowych lotów bez użycia paliw kopalnych. Jesteśmy dumni, że możemy być ich partnerem na kolejnym etapie i jesteśmy pewni, że z BRA jako pionierem, okaże się to ważnym krokiem dla zrównoważonego lotnictwa - skomentował Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR.