ATR ogłosił w środę (2 lutego), że z powodzeniem przeprowadził serię testów naziemnych i w locie prototypu samolotu ATR 72-600, uzyskując siedem godzin lotu z wykorzystaniem w 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w jednym z silników. Samolot był napędzany paliwem Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ wyprodukowanym w 100 proc. z odnawialnych odpadów i pozostałości surowcowych, takich jak zużyty olej kuchenny.
Testy te są częścią procesu certyfikacji 100 proc. SAF dla samolotów ATR. We wrześniu 2021 r.
firma ATR ogłosiła współpracę z Braathens Regional Airlines i Neste w celu przyspieszenia procesu certyfikacji. Trzy firmy ściśle ze sobą współpracują i planują odbyć lot demonstracyjny w 2022 r. na samolocie ATR należącym do Braathens Regional Airlines. Celem jest zakończenie procesu certyfikacji samolotów ATR na 100 proc. SAF maksymalnie do 2025 r.
ATR, jako najbardziej ekologiczny na rynku, spalający do 40 proc. mniej paliwa i emitujący do 40 proc. mniej CO2 niż podobnej wielkości regionalny odrzutowiec jest idealnym samolotem do zastosowania 100 proc. SAF. Zrównoważone paliwa lotnicze to kluczowy filar strategii dekarbonizacji przemysłu lotniczego, mający natychmiastowy wpływ na zmniejszenie emisji CO2. Oczekuje się, że ATR latający na typowej trasie regionalnej z 100 proc. SAF w obu silnikach zmniejszyłby emisję CO2 o 82 proc.
- Naszym celem, jako lidera rynku regionalnego, jest przewodzenie zmianom w kierunku dekarbonizacji. Już teraz turbośmigłowce ATR emitują o 40% mniej CO2 niż podobnej wielkości odrzutowce regionalne, stanowią więc idealną platformę do zaoferowania znaczącego postępu w zakresie redukcji emisji CO2. Osiągnięcie tego wielkiego kamienia milowego pokazuje, że jesteśmy w pełni zaangażowani w umożliwienie wykorzystania 100 proc. SAF i pomoc naszym klientom w realizacji ich celów, aby zapewnić jeszcze bardziej zrównoważone połączenia lotnicze - nie w 2035 lub 2050 roku, ale w nadchodzących latach - powiedział Stefano Bortoli, Dyrektor Generalny ATR.