Firma ATR Aircraft ogłosiła dziś (18 maja) plany dotyczące kolejnej generacji samolotów regionalnych do 2030 r. ogłoszonych pod roboczą nazwą ATR "EVO".
Nowy plan ATR-a przewiduje wprowadzenie zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz nowego silnika z napędem hybrydowym. Wszystko po to, aby zaoferować klientom kolejną generację samolotów ATR. Obejmą one innowacyjne technologie, które pozwolą na znaczną poprawę osiągów, ekonomii i zrównoważonego rozwoju. Dzięki nowemu ekologicznemu projektowi, który obejmuje nowe łopaty śmigła oraz ulepszoną kabinę i systemy pokładowe, samolot pozostanie dwusilnikowym turbośmigłowcem, który będzie mógł być zasilany w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).
- Nasza następna generacja samolotów będzie krokiem naprzód w dziedzinie odpowiedzialnego latania dzięki dalszym stopniowym innowacjom. Po wejściu na rynek nowy ATR 'EVO' utoruje drogę w kierunku dekarbonizacji lotnictwa w przyszłości. Kluczowe korzyści obejmują poprawę zużycia paliwa o 20 proc. oraz 100 proc. kompatybilność z SAF. Oznacza to, że samolot będzie emitował o ponad 50 proc. mniej CO2 niż regionalny odrzutowiec zasilany kerozyną. Przy wykorzystaniu 100 proc. SAF, jego emisja będzie bliska zeru - powiedział Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR-a.
- ATR 'EVO' będzie jeszcze bardziej ekonomiczny, z dwucyfrowymi oszczędnościami kosztów operacyjnych, osiągniętymi w szczególności dzięki niższemu o 20 proc. spalaniu paliwa i 20 proc. redukcji ogólnych kosztów utrzymania. Oznacza to, że linie mogą obsługiwać mniej uczęszczane trasy w sposób bardziej opłacalny, a społeczności lokalne mogą korzystać z lepszych połączeń, większej liczby podstawowych usług i większego rozwoju gospodarczego. Naszym celem jest dalsze oferowanie klientom i społeczeństwu coraz bardziej integracyjnego i odpowiedzialnego transportu lotniczego - powiedział Fabrice Vautier, starszy wiceprezes w ATR.
Jak podkreśla Stéphane Viala, wiceprezes ATR-a ds. inżynierii, firma wystosowała zapytanie o informacje do głównych producentów silników w celu opracowania nowego zespołu napędowego, który będzie łączył technologię silników istniejącej i przyszłej generacji. ATR 'EVO' będzie charakteryzował się lepszymi osiągami w zakresie czasu wznoszenia oraz ulepszoną kabiną, w której zastosowano lżejsze materiały pochodzenia biologicznego. W centrum naszego nowego projektu znajdzie się również możliwość recyklingu.
W najbliższych miesiącach ATR będzie intensywnie współpracować z liniami lotniczymi, producentami silników i dostawcami systemów, a celem jest uruchomienie programu do 2023 r.
Informacyjnie o ATR
Dostawa pierwszego seryjnego samolotu ATR miała miejsce prawie 37 lat temu, a dokładnie 3 grudnia 1985 r. Wtedy pierwszego ATR-a w wersji 42 otrzymała francuska linia Air Littoral. Natomiast pierwsza dostawa ATR-a 72 miała miejsce ponad 32 lat temu, a dokładnie 27 października 1989 r. Wtedy pierwszego ATR-a 72-200 otrzymała linia Finnair. Od ponad 37 lat ciągła popularność modelu ATR 72 wśród operatorów świadczy o jakości tych samolotów i wielu innowacjach, które przeszły przez trzy dziesięciolecia. Jego wszechstronność operacyjna, efektywność ekologiczna i niezrównana rentowność umożliwiły do tej pory, wraz z ATR-em 42, otwarcie średnio 100 nowych tras rocznie, z rekordową liczbą ponad 150 otwartych przez ATR-y w 2017 r. Najwięcej ATR-ów lata w Azji, bo aż 28 proc. światowej floty. Na kolejnych miejscach jest Europa (26 proc.), Ameryka Północna (15 proc.), Ameryka Południowa (12 proc.) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9 proc.).