Partner serwisu
Biznes i przemysł

ATR szykuje kolejną generację samolotów turbośmigłowych ATR EVO

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
18-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Firma ATR Aircraft ogłosiła dziś (18 maja) plany dotyczące kolejnej generacji samolotów regionalnych do 2030 r. ogłoszonych pod roboczą nazwą ATR "EVO".

Nowy plan ATR-a przewiduje wprowadzenie zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz nowego silnika z napędem hybrydowym. Wszystko po to, aby zaoferować klientom kolejną generację samolotów ATR. Obejmą one innowacyjne technologie, które pozwolą na znaczną poprawę osiągów, ekonomii i zrównoważonego rozwoju. Dzięki nowemu ekologicznemu projektowi, który obejmuje nowe łopaty śmigła oraz ulepszoną kabinę i systemy pokładowe, samolot pozostanie dwusilnikowym turbośmigłowcem, który będzie mógł być zasilany w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).

- Nasza następna generacja samolotów będzie krokiem naprzód w dziedzinie odpowiedzialnego latania dzięki dalszym stopniowym innowacjom. Po wejściu na rynek nowy ATR 'EVO' utoruje drogę w kierunku dekarbonizacji lotnictwa w przyszłości. Kluczowe korzyści obejmują poprawę zużycia paliwa o 20 proc. oraz 100 proc. kompatybilność z SAF. Oznacza to, że samolot będzie emitował o ponad 50 proc. mniej CO2 niż regionalny odrzutowiec zasilany kerozyną. Przy wykorzystaniu 100 proc. SAF, jego emisja będzie bliska zeru - powiedział Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR-a.



- ATR 'EVO' będzie jeszcze bardziej ekonomiczny, z dwucyfrowymi oszczędnościami kosztów operacyjnych, osiągniętymi w szczególności dzięki niższemu o 20 proc. spalaniu paliwa i 20 proc. redukcji ogólnych kosztów utrzymania. Oznacza to, że linie mogą obsługiwać mniej uczęszczane trasy w sposób bardziej opłacalny, a społeczności lokalne mogą korzystać z lepszych połączeń, większej liczby podstawowych usług i większego rozwoju gospodarczego. Naszym celem jest dalsze oferowanie klientom i społeczeństwu coraz bardziej integracyjnego i odpowiedzialnego transportu lotniczego - powiedział Fabrice Vautier, starszy wiceprezes w ATR.

Jak podkreśla Stéphane Viala, wiceprezes ATR-a ds. inżynierii, firma wystosowała zapytanie o informacje do głównych producentów silników w celu opracowania nowego zespołu napędowego, który będzie łączył technologię silników istniejącej i przyszłej generacji. ATR 'EVO' będzie charakteryzował się lepszymi osiągami w zakresie czasu wznoszenia oraz ulepszoną kabiną, w której zastosowano lżejsze materiały pochodzenia biologicznego. W centrum naszego nowego projektu znajdzie się również możliwość recyklingu.

W najbliższych miesiącach ATR będzie intensywnie współpracować z liniami lotniczymi, producentami silników i dostawcami systemów, a celem jest uruchomienie programu do 2023 r.

Informacyjnie o ATR

Dostawa pierwszego seryjnego samolotu ATR miała miejsce prawie 37 lat temu, a dokładnie 3 grudnia 1985 r. Wtedy pierwszego ATR-a w wersji 42 otrzymała francuska linia Air Littoral. Natomiast pierwsza dostawa ATR-a 72 miała miejsce ponad 32 lat temu, a dokładnie 27 października 1989 r. Wtedy pierwszego ATR-a 72-200 otrzymała linia Finnair. Od ponad 37 lat ciągła popularność modelu ATR 72 wśród operatorów świadczy o jakości tych samolotów i wielu innowacjach, które przeszły przez trzy dziesięciolecia. Jego wszechstronność operacyjna, efektywność ekologiczna i niezrównana rentowność umożliwiły do tej pory, wraz z ATR-em 42, otwarcie średnio 100 nowych tras rocznie, z rekordową liczbą ponad 150 otwartych przez ATR-y w 2017 r. Najwięcej ATR-ów lata w Azji, bo aż 28 proc. światowej floty. Na kolejnych miejscach jest Europa (26 proc.), Ameryka Północna (15 proc.), Ameryka Południowa (12 proc.) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9 proc.).

Warto także dodać, że ATR obchodził 4 listopada 2021 r. 40-lecie swojego istnienia, świętując przełomowe wydarzenia dla lotnictwa regionalnego w ciągu ostatnich czterech dekad. Pod koniec ubiegłego roku producent poinformował o nowych silnikach Pratt & Whitney PW127XT, a także dostarczył 1600. samolot. Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają samoloty ATR-a, to zapraszamy Was do obejrzenia naszych zdjęć z linii montażu końcowego tych samolotów w Tuluzie.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

ATR zaprezentował na targach AIX kabiny premium "HighLine" (zdjęcia)

Biznes i przemysł

ATR zaprezentował na targach AIX kabiny premium "HighLine" (zdjęcia)

Piotr Bożyk 10 czerwca 2023

EASA certyfikowała ATR-y 42 i 72 z silnikami PW127XT-M

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

ATR zaprezentował na targach AIX kabiny premium "HighLine" (zdjęcia)

Biznes i przemysł

ATR zaprezentował na targach AIX kabiny premium "HighLine" (zdjęcia)

Piotr Bożyk 10 czerwca 2023

EASA certyfikowała ATR-y 42 i 72 z silnikami PW127XT-M

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5