Podczas Paris Air Show 2023 ATR poinformował o wyraźnym trendzie wzrostowym i solidnej atrakcyjności rynkowej dla obu modeli z rodziny swoich turbośmigłowców. Przedstawiciele producenta ogłosili nowe zamówienia, a także poinformowali o planach i o tym co się dzieje obecnie w spółce.
Podczas briefingu dla mediów, Nathalie Tarnaud Laude, prezeska ATR-a, ogłosiła zamówienia na 22 nowe samoloty wraz z dwoma opcjami:
- 6 x ATR 72-600 od Mandarin Airlines;
- 2 x ATR 72-600 w konfiguracji premium "All-Business Class" od Berjaya Air;
- 3 x ATR 72-600 od Azul plus opcja na dwa dodatkowe samoloty;
- 8 x ATR 72-600 od trzech nieujawnionych klientów;
- 3 x ATR 42-600 od dwóch nieujawnionych klientów.
- Te nowe zamówienia na samoloty pokazują wyraźne oznaki ożywienia z Azji Południowo-Wschodniej, tradycyjnie jednego z największych rynków ATR. Jesteśmy przekonani, że w odpowiednim czasie wydajność naszej oferty produktowej, brak dostępnych używanych samolotów i ruch przekraczający poziomy sprzed pandemii w niektórych regionach świata spowodują zapotrzebowanie na niskoemisyjne i wszechstronne samoloty, które będą wspierać plany regionalnych operatorów zarówno w zakresie wymiany floty, jak i wzrostu - skomentowała Nathalie Tarnaud Laude, prezeska ATR-a.
Producent ocenia, że w najbliższych 20 latach będzie potrzebnych około 2,5 tys. nowych samolotów turbośmigłowych oraz 550 nowych turbopropów w wersji cargo. Dlatego pomimo utrzymujących się napięć w łańcuchu dostaw, ATR jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu ponad 40 dostaw rocznie już od tego roku. Według zapowiedzi firma będzie jeszcze bardziej zwiększała produkcję w najbliższych latach.
- Celem ATR jest łączenie społeczności i firm w przystępny cenowo i odpowiedzialny sposób w najbardziej złożonych środowiskach operacyjnych. Już dziś nasze samoloty emitują o 45 proc. mniej CO2 niż regionalne odrzutowce podobnej wielkości, a dzięki naszej koncepcji EVO chcemy jeszcze bardziej obniżyć emisję. Dzięki wsparciu rządowemu inwestujemy w technologie, które będą wykorzystywane w naszych samolotach nowej generacji, a do końca roku uzyskamy więcej wyników ze studium wykonalności tego projektu - dodała Tarnaud Laude.
Aby nadal wspierać wzrost produkcji i plany na przyszłość, w tym ciągły rozwój wariantu krótkiego startu i lądowania ATR 42-600S, producent poszukuje nowych talentów, dążąc do zwiększenia liczby pracowników o ponad 150 osób (+12 proc.) już w tym roku.
Najważniejsze krótkoterminowe plany ATR-a do 2025 r., to ulepszanie nowych
silników PW127XT, dalsze testy lotów
ATR-a na 100 proc. paliwie SAF oraz analiza przyszłego projektu
ATR EVO. Średniookresowe plany producenta w latach 2025 - 2027, to wprowadzenie
wersji STOL do operacji i produkcji seryjnej, certyfikacja latania na 100 proc. paliwie SAF oraz wprowadzenie samolotów z nowymi kabinami
ATR HighLine. Długoterminowy plan zawiera rozpoczęcie i start produkcji projektu EVO.
Berjaya pierwszym klientem (launch customer) ATR HighLine w konfiguracji biznesowejMalezyjskie linie Berjaya Air podpisały umowę na dwa samoloty ATR 72-600. Oba samoloty będą w konfiguracji "All-Business Class", która jest częścią nowej kolekcji wnętrz premium -
ATR HighLine. Będą one posiadały układ foteli 1-1 z indywidualnymi schowkami po bokach. Dostawa pierwszej maszyny planowana jest na 2025 r., a kolejnej w 2026 r.
Dwa nowe samoloty pozwolą Berjaya na zmianę marki na ofertę premium i rozszerzenie siatki, aby obsługiwać wiele kurortów i hoteli grupy Berjaya. Ze swojej głównej bazy na lotnisku Sultan Abdul Aziz Shah, Berjaya będzie obsługiwać samoloty o najniższej emisji spalin dostępne na rynku regionalnym. Obecna flota Berjaya Air składa się z jednego ATR-a 42-500 oraz jednego 72-500.
- Wizją Berjaya jest oferowanie pasażerom wyjątkowego doświadczenia VIP, z najwyższym poziomem komfortu i wydajności operacyjnej, przy jednoczesnym skupieniu się na zrównoważonym rozwoju. Nasze samoloty ATR wyposażone w kolekcję ATR HighLine pomogą nam udostępnić naszym pasażerom najbardziej wyszukane miasta dzięki najbardziej komfortowym, odpowiedzialnym i przyszłościowym samolotom na rynku - powiedział Tan Sri Vincent Tan, właściciel linii.
Mandarin Airlines zwiększą flotę o sześć ATR-ów 72-600Linie Mandarin Airlines, należące do China Airlines, narodowego przewoźnika Tajwanu, zamówiły sześć samolotów ATR 72-600 o wartości katalogowej 160 mln dolarów. Dostawy tych samolotów zaplanowane są od końca 2023 r. do ostatnich miesięcy 2025 r.
Podobnie jak inni lokalni operatorzy, Mandarin Airlines będzie używać ATR-ów 72-600 na trasach krajowych na Tajwanie, które w dużej mierze składają się z połączeń krótkodystansowych o wysokiej częstotliwości pomiędzy główną wyspą Tajwanu, Formozą a mniejszymi wyspami położonymi w Cieśninie Tajwańskiej, jak również pomiędzy miastami na zachodnim i wschodnim wybrzeżu wyspy, przedzielonymi wysokim masywem górskim utrudniającym komunikację.
Umowa pomiędzy Mandarin Airlines i producentem obejmuje także wsparcie techniczne na obsługę samolotów ATR aż do przeglądów typu C, udzielane grupie China Airlines. W skład obecnej floty Mandarin Airlines wchodzi dziewięć ATR-ów 72-600.