Austriackie Ministerstwo Obrony ogłosiło w ostatnich dniach decyzję o wyborze samolotu C-390 Millennium jako nowego taktycznego rozwiązania transportowego. Nowe maszyny C-390 zastąpią obecnie eksploatowane średnie transportowce C-130K Hercules firmy Lockheed Martin.
Producent podkreśla, że jest gotowy wspierać austriackie Ministerstwo Obrony i Siły Powietrzne, aby sprostać wysokim wymaganiom procesu pozyskiwania samolotów i jest przygotowany do dalszego wzmacniania relacji z tym krajem. Przyszły kontrakt, to kolejny sukces sprzedażowy Embraera w Europie.
Według zapowiedzi podpisanie kontraktu ma nastąpić w pierwszej połowie 2024 r. Tym samym Austria dołącza do Brazylii, Portugalii,
Węgier i
Niderlandów jako przyszły operator wielozadaniowej platformy C-390 Millennium, samolotu, który jak podkreśla Embraer szybko redefiniuje standardy transportu taktycznego na światowym rynku obronnym.
Austriacy chcą zamówić cztery samoloty, które wraz z niezbędnym pakietem szkolno-logistycznym będą kosztować około 600 mln euro. W zależności od tego jak przebiegną negocjacje i podpisanie kontraktu, to dostawy mogłyby rozpocząć się na przełomie 2026 i 2027 r. Nowe samoloty, podobnie jak obecne C130K, stacjonować będą w bazie wojskowej Linz/Hörsching.
C-390 oferowane także Polsce
Czy następnym klientem może być Polska? To niewykluczone, bo jak się dowiedzieliśmy podczas Paris Air Show 2023, firma widzi potencjał i możliwości sprzedaży tego samolotu Polsce, gdzie nasze Siły Powietrzne użytkują wiekowe maszyny Lockheed C130E Hercules. Według nieoficjalnych informacji Embraer jest w stanie szybko takie samoloty dostarczyć, a sama oferta miała się pojawić w polskim MON w ostatnich miesiącach.
KC-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390/KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową oraz możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń,
C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac (ewakuacja medyczna).
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na samolotach C-390
ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Poleciliśmy embraerem KC-390
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Paris Air Show redakcja Rynku Lotniczego, jako jedyna redakcja z Polski, miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.