Linie Austrian Airlines przebazowały do Wiednia w ostatnim tygodniu pierwszego boeinga B787-9. Dreamliner numer 1 dla przewoźnika to samolot o oznaczeniu LN 924 i rejestracji OE-LPL, który napędzany jest silnikami General Electric GEnx-1B.
Szybciej niż pierwotnie planowano, bo już tego lata, boeingi 787-9 obsłużą loty
Austrian Airlines do Stanów Zjednoczonych. Możliwe to było dzięki przejęciu dwóch maszyn, które wcześniej służyły w liniach Bamboo Airways. Osoby obserwujące rynek leasingowy zdradzają, że zainteresowanych boeingami było kilka podmiotów, jednak to grupa Lufthansa była zdecydowana, by niemal z miejsca przejąć dostępne samoloty. Pisaliśmy o tym w artykule "
Grupa Lufthansa odebrała pierwsze dwa Dreamlinery dla Austrian Airlines".
Pierwszy Dreamliner jaki pojawił się na wiedeńskim lotnisku Schwechat, to maszyna o rejestracji OE-LPL latająca wcześniej dla linii Bamboo Airways. Samolot ma 4,5 lata, a swój pierwszy techniczny rejs wykonał 4 listopada 2019 r. Maszyna zabiera na pokład 294 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży (takiej samej co i w liniach Bamboo): 26 w klasie biznes (1-2-1), 21 w klasie premium (2-3-2) oraz 247 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Warto dodać, że samolot nie posiada jeszcze malowania Austrian Airlines, prawdopodobnie otrzyma je tegorocznym po sezonie letnim.
Na początek przewoźnik zamierza wykorzystywać je na trasach europejskich z Wiednia do Frankfurtu, a także na pusto na trasach Wiedeń - Bratysława oraz Wiedeń - Lipsk. Wynika to z konieczności przeszkolenia personelu pokładowego i pilotów. Austriacka linia planuje następnie rozszerzenie tych lotów na docelowe trasy do USA: Nowy Jork (JFK) i Chicago (ORD). Następnie po przebazowaniu drugiej maszyny do Wiednia, Austrian planuje znacznie zwiększyć liczbę lotów B787, w tym o dodatkowe trasy do Niemiec i zwiększoną liczbę połączeń do USA.
Pierwsze z odebranych 787 są leasingowane od firmy China Aircraft Leasing Group Holdings Limited (CALC). Łącznie Austrian użytkować będzie 11 Dreamlinerów, które zostaną dostarczone w latach 2024-2028: dwa pozyskane zostały od Bamboo Airways, pięć zostanie pozyskanych od Lufthansy, natomiast ostatnie cztery będą to zupełnie nowe samoloty odebrane z fabryki Boeinga.
Flota austriackiej linii
Flota Austrian Airlines składa się z 68 samolotów: 29 airbusów A320, pięciu A320neo, sześciu A321, trzech boeingów B767-300ER, sześciu B777-200ER, dwóch B787-9 Dreamliner oraz 17 embraerów E195. Przewoźnik w najbliższym czasie spodziewa się dostawy kilkunastu airbusów A320neo, prawdopodobnie będzie to około 20 samolotów w latach 2022-2024, a także łącznie 11 boeingów B787-9 Dreamliner, które będą zastępować w pierwszej kolejności wiekowe boeingi B767-300ER i częściowo B777-200ER.
Dreamliner 787-9
B787-9 to średniej wielkości i najlepiej sprzedająca się wersja Dreamlinera, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Dreamliner -9 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo, bo przestrzeń cargo urosła ze 115 do 140 metrów sześciennych, a także posiada zasięg zwiększony nawet do 15,7 tys. km.
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing do końca kwietnia br. zebrał zamówienia na 1 915 samolotów B787: 431 w wersji B787-8, 1 218 maszyn B787-9 oraz 266 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1 127 Dreamlinerów: 396 B787-8, 631 B787-9 oraz 100 największych B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu.