Austrian Airlines wydzierżawią na zasadach wet-lease (z załogą) dwa ATR-y 72-600 od szwedzkiej linii Braathens Regional Airlines (BRA), aby kontynuować obsługę tras regionalnych, na których popyt nie uzasadnia wykorzystania własnych embraerów E195. Turbośmigłowe samoloty zobaczymy także na lotnisku Chopina w Warszawie.
Samoloty ATR 72-600 linii BRA mogą zabrać 72 pasażerów, w porównaniu 120 pasażerów jakie zabierają na pokład embraery E195 Austriana.
- Na niektórych trasach regionalnych popyt nie powrócił w pełni po pandemii. Aby w przyszłości nadal łączyć te trasy z naszym hubem w Wiedniu, potrzebujemy dostosować przepustowość. Cieszę się, że w Braathens Regional Airlines znaleźliśmy oddanego partnera w tym wymagającym segmencie - powiedział Michael Trestl, dyrektor handlowy Austrian Airlines.
Według informacji branżowych nie tylko popyt zadecydował o tym wynajmie. Obecnie dwa E195 są na przeglądach (C-Check), a po ich wykonaniu kolejne maszyny rozpoczną swoje przeglądy strukturalne.
Najnowsze plany pokazują, że turbośmigłowe samoloty ATR-y zaczną obsługiwać siatkę Austrian Airlines od 30 marca 2024 r. na podstawie rocznego kontraktu, z możliwością przedłużenia, na trasach do:
- Belgradu (codzienna rotacja OS737/738);
- Bolonii (w soboty, rotacja OS549/550);
- Grazu (codzienna rotacja OS977/978);
- Klagenfurtu (dwa razy dziennie, rotacje OS939/OS940 i OS943/944);
- Koszyc (dwa razy dziennie, rotacje OS741/742 i OS743/744);
- Lipska (dwa razy dziennie, rotacje OS251/252 i OS253/254);
- Warszawy (w soboty, rotacja OS631/632);
- Zagrzebia (w soboty i niedziele, rotacje OS681/682 i OS683/684).
Z wyjątkiem tras do Koszyc, Klagenfurtu i Lipska, pozostałe połączenia będą obsługiwane przez oba typy samolotów: ATR-y 72 i embraery E195.
W przeszłości austriacki przewoźnik obsługiwał regionalne turbośmigłowce w postaci DeHavilandów DHC-8-Q400, ale wycofał je do końca maja 2021 r. Obecnie we flocie Austriana jest 66 maszyn: 17 embraerów E195, 29 airbusów A32, pięć A320neo, sześć A321, trzy B767-300ER oraz sześć B777-200ER. Z kolei BRA posiada 14 ATR-ów 72-600 w Braathens Regional Airways oraz cztery airbusy A319 i dwa A320 latające pod barwami Braathens International Airways.