Linie lotnicze Finnair wznowią funkcjonowanie dwóch najkrótszych tras w swojej sieci w sezonie letnim 2022 roku. Nordycki przewoźnik uzupełni jednak krajową ofertę połączeniami autobusowymi z Helsinek do Turku i Tampere. Takie podejście ma zmniejszyć emisje CO2 na tych dwóch krótkich trasach.
Połączenia z Helsinek do Turku i Tampere zostały zawieszone wiosną 2020 roku z powodu wybuchu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Loty obsługiwały co prawda turbośmigłowe samoloty ATR, niemniej ślad emisji CO2 był wyraźnie większy niż na innych trasach.
Ułatwienie połączeń tranzytowych– Turku i Tampere są ważnymi miastami w naszej sieci. Podróżowanie na tych trasach skupia się głównie na ułatwieniu połączeń tranzytowych, w tym regionalnych i międzynarodowych, więc chcemy nadal oferować klientom najlepszy wybór – wyjaśnia Perttu Jolma, jeden z wiceprezesów Finnair, odpowiedzialny za planowanie sieci tras linii lotniczych z północy Europy.
– Łączenie różnych środków transportu jest ważnym krokiem w celu redukcji emisji dwutlenku węgla z transportu, a także jest zgodne z krajowymi celami redukcji emisji w Finlandii – dodał Jolma.
Planowany czas rejsów z Helsinek do Turku i Tampere to 35 minut, ale rzeczywisty czas lotu jest jeszcze krótszy, bowiem około 25 minut. Takie krótkie rejsy są zwykle realizowane tylko w obszarach o trudnym terenie, który przecinają góry, rozlewiska czy zatoki. Niemniej w Europie toczy się gorąca dyskusja, czy ograniczyć liczbę lotów na krótkim dystansie.
Ostatnim przykładem jest Belgia, gdzie nałożono podatek lotniczy na rejsy poniżej 500 km.
– Chcemy zaoferować podróżnym możliwość zmniejszenia śladu węglowego poprzez przesiadkę na połączenie autobusowe. Gwarantujemy tranzyt do zarezerwowanego miejsca docelowego nawet w przypadku ewentualnego zakłócenia połączenia autobusowego – zapewnia Jolma, uprzedzając pytania o ewentualne opóźnienia autobusu z pasażerami, którzy planują długodystansowe rejsy z Helsinek.
Trzy razy na dobę do Tampere i dwa dziennie do TurkuSondy klientów Finnair z 2019 roku wskazywały, że większość osób wyjeżdzających z Turku i Tampere korzystała już z transportu innego niż lotniczy w celu dostania się do portu w Helsinkach, chociaż funkcjonowały loty z tych dwóch miast do stolicy Finlandii w częstotliwości znacznie większej niż planowanej w 2022 roku. Zgodnie z systemem rezerwacji narodowego przewoźnika Finlandii do Tampere turbośmigłowy ATR ma latać trzy razy dziennie, natomiast do Turku dwa razy na dobę.
Uzupełniające połączenia autobusowe z tych miasta pozwolą być może również zmniejszyć emisje CO2 tych klientów, którzy dotąd podróżowali na główne krajowe lotnisko samochodem. Przystanki znajdują się zarówno w centrach obu miast, jak i w tamtejszych portach. Rozmowy z potencjalnymi operatorami tych tras właśnie się rozpoczęły. Faworytem jest Pohjolan Liikenn, który aktualnie zapewnia podróżnym transport z lotniska w Helsinkach do centrum stolicy Finlandii.