W zakładach Aviastar-SP w Uljanowsku, należących do United Aircraft Corporation, zakończono montaż kolejnego seryjnego ciężkiego samolotu transportowego Il-76MD-90A. Nowy samolot, zbudowany zgodnie z nowym programem produkcyjnym działu lotnictwa transportowego UAC, został przeniesiony z hali montażu końcowego do tzw. stacji prób w celu przeprowadzenia testów naziemnych i w locie.
Jak powiedział Andrey Yurasov, główny projektant Iła-76MD-90A i Iła-78-2, nowy Iljuszyn ma zwiększoną całkowitą ładowność z 48 do 60 ton, a jego zasięg wzrósł o 18 proc., natomiast zużycie paliwa spadło o 12-15 proc. Ił-76MD-90A zmodernizowane ma wszystkie systemy: skrzydła i podwozie zostały wzmocnione w celu zwiększenia nośności i efektywności operacyjnej. Skrzydło poprzedniej modyfikacji Iła-76 było wykonane z dwóch części. Ił-76MD-90A ma zupełnie nową konstrukcję skrzydła przez co zmniejszyło to jego masę i zwiększyło udźwig oraz uprościło technologię produkcji.
UAC poinformowało również, że kadłub Ił-76MD-90A został zmodernizowany do maksymalnej masy startowej (MTOW) 120 ton, w tym 60 ton ładunku, ale wymiary samolotu nie uległy zmianie.Ił może operować z nieutwardzonych pasów startowych, ponieważ nowe koła KT-199M pozwalają na pracę w surowym klimacie oraz ekstremalnie niskich i wysokich temperaturach. W samolocie zmodernizowano także system sterowania lotem i tablicę przyrządów.
Nowy Ił-76MD-90A jest wyposażony w najnowsze systemy i mechanizmy, w tym w systemy latające, komunikacyjne i obronne. Znacznie poprawiły się parametry lotu i właściwości operacyjne. Ił-76MD-90A posiada nowy sprzęt komunikacyjny do wysokiej jakości telefonii, wymiany danych, łączności satelitarnej oraz najnowszy system obronny zapewniający ochronę przed różnymi rodzajami broni przeciwlotniczej.
Nowa wersja samolotu może przewozić ładunek o masie do 60 ton w około 321 m3 przestrzeni ładunkowej. W praktyce oznacza to możliwość jednorazowego przewiezienia:
- w wersji jednopokładowej: 126 spadochroniarzy, 145 żołnierzy w pełnym oporządzeniu, 114 rannych na noszach
- w wersji dwupokładowej: 225 żołnierzy
Zmiany w kokpicie to całkowite ucyfrowienie i zabudowa w standardzie glass-cockpit z wykorzystaniem sześciu wyświetlaczy wielofunkcyjnych dla pilotów, dwóch dla nawigatora (co wiąże się z zastosowaniem nowego systemu nawigacyjnego Kupol-III-76M (A) ), oraz trzech "inteligentnych" paneli. UAC twierdzi, że elektroniczne wskazanie i pojedynczy procesor zwiększają precyzję lotu i zrzutu. Samolot ma system rejestracji wideo, który zwiększa świadomość sytuacji podczas lotu lub na lotnisku. Kilka kamer rejestruje wszystko w kokpicie, rampie i przedziale ładunkowym.
Niemniej ważna jest wymiana silników na model Aviadvigatel PS-90A-76, które dysponują większym ciągiem (14,5 tony wobec 12 ton starszych D-30KP2) przy mniejszym zużyciu paliwa w stosunku do poprzedników. Pozwoli to na wydłużenie zasięgu samolotu - przy 20 tonach ładunku ma on wynieść 8500 km (wobec wcześniejszych 6700 km), a przy pełnym załadunku 5000 km. Zakłady Iljuszyna budują w oparciu o tę platformę samoloty tankowania w powietrzu (Ił-78-2 na zdjęciu trzech samolotów w kolorze białym) i AWACS (A-100), chcą też promować swoją konstrukcję na rynku cywilnym.