To będzie rok rozwoju branży lotniczej. Ruch pasażerski do czerwca powinien osiągnąć poziom sprzed pandemii, prognozuje w swoim najnowszym raporcie firma leasingowa Avolon.
Podczas gdy w 2022 r. branża lotnicza była bliska osiągnięcia rentowności po doświadczeniach 2020 i 2021 r, kiedy to łącznie straciła 180 mld dolarów, 2023 r. będzie rokiem powrotu zysków. Ogółem branża lotnicza powinna zamknąć rok 2023 r. z zyskiem wynoszącym 4,7 mld dolarów, wynika z prognoz firmy leasingowej Avolon przedstawionych w najnowszym raporcie “Avolon’s 2023 Outlook: Climb to Cruise” wymieniającym trendy na obecny rok w sektorach linii lotniczych, producentów oraz firm leasingowych.
Azja motorem odbudowy w 2023 r.W ubiegłym roku liderami 70 proc. odbudowy ruchu pasażerskiego były regiony Europy oraz Ameryki Północnej, w 2023 r. odbudowa będzie napędzana przez Azję. Kluczowe w tym zakresie jest niedawne otwarcie granic przez Chiny, drugi największy rynek lotniczy świata, co powinno przełożyć się na szybki wzrost podróży lotniczych w tym kraju. Na każde dwa miejsca oferowania dodanego w tym roku, jedno miejsce będzie przypadało na Azję, przewidują obrazowo analitycy Avolon.
W przypadku linii lotniczych, odbudowa finansowa zachodzi szybciej niż odbudowa oferowania: podczas gdy pasażerski ruch lotniczy utrzymuje się na poziomie 25 proc. poniżej poziomu z 2019 r., przychody są jedynie o 13 proc. niższe, gdyż linie lotnicze były w stanie wykorzystać trend powrotu do podróżowania i podnieść ceny biletów. Przeszkodą w odbudowie ruchu lotniczego nie jest już brak popytu, ale zdolność linii lotniczych do przywrócenia samolotów do latania.
Zapotrzebowanie na samoloty oraz na SAFNa sytuację producentów wpływa fakt, że opóźnienia dostaw stają się stałym czynnikiem i na horyzoncie pojawia się problem braku samolotów - w latach przypadających na pandemię zaplanowana została produkcja 2,4 tys. samolotów, które nie zostały wyprodukowane. Wraz ze wzrostem ruchu lotniczego brak nowych samolotów będzie zwiększał napięcia związane z podażą, w perspektywie długoterminowej prowadząc do zwiększenia wartości rezydualnej.
Od 2019 r. linie lotnicze zmniejszyły wielkość swoich flot o 3 proc., podczas gdy firmy leasingowe zwiększyły swoje o 17 proc. i obecnie zarządzają 53 proc. światowej floty pasażerskiej pod względem wartości. Rynki lotnicze dostosowują się do wyższych stóp procentowych, rosną również stawki leasingowe, co przekłada się na szanse dla firm leasingowych o dobrze skapitalizowanym stopniu inwestycyjnym.
Analitycy Avolon zwracają uwagę na to, że branża lotnicza powinna wykonać większy postęp w zakresie reagowania na swój długoterminowy wpływ na środowisko. W 2022 r. potroiła się produkcja odnawialnych paliw lotniczych (SAF), ale ich podaż wciąż odpowiada jedynie 1 proc. wielkości produkcji planowanej na 2030 r. Zwiększenie produkcji SAF do 10 proc. podaży paliw lotniczych będzie wymagało inwestycji w wysokości 250 mld dolarów oraz współpracy pomiędzy wszystkimi grupami interesów w branży.
- Lotnictwo zaprezentowało swoją odporność i po przejściu przez spadek ruchu lotniczego w okresie pandemii w wysokości dwóch trzecich jest gotowe na rozwój. Linie lotnicze, producenci oraz firmy lotnicze dzielą wspólne środowisko tworzące szanse dla wszystkich, lecz wymagające współpracy przy przezwyciężeniu kluczowych problemów takich jak funkcjonowanie w środowisku wyższych stóp procentowych, ograniczonej dostępności samolotów, jak również dalszego współdziałania w postępie zmierzającym do realizacji celów dekarbonizacji. Odbudowa zapoczątkowana w 2022 r. będzie dalej kontynuowana w 2023 r. Linie lotnicze mogą skorzystać na wyższych cenach oraz na lepszych wynikach dotyczących wypełnienia lotów, a producenci są motywowani by szybciej zwiększyć tempo produkcji. Choć wciąż utrzymują się ryzyka
geopolityczne i makroekonomiczne, jest to pozytywny klimat dla firm leasingowych, gdyż ograniczenia w podaży przekładają się na wyższe stawki leasingowe oraz zwiększają wartość zamówień - powiedział Andy Cronin, prezes Avolon.
Więcej na temat tego, jak 2023 r. wpłynie na lotnictwo, w tym siedem szczegółowych prognoz dla branży, w raporcie
“Avolon’s 2023 Outlook: Climb to Cruise”.