W piątek (28 kwietnia) Boeing ogłosił, że linie Azerbaijan Airlines (AZAL) zamówiły osiem samolotów B787-8 Dreamliner. Kontrakt jest częścią programu unowocześnienia floty, optymalizacji kosztów i zwiększenia możliwości w zakresie obsługi turystyki. Zawarta umowa uwzględnia także zamianę zamówionych B787-8 na większe B787-9.
Dostawy nowych maszyn spodziewane są w latach 2023 -2028. Samoloty B787-8 zabiorą na pokład 220 pasażerów tak jak obecnie użytkowane Dreamlinery tego typu. Pokład, tak jak teraz, będzie podzielony na trzy klasy podróży: 18 foteli w klasie biznes, 35 w premium oraz 157 w klasie ekonomicznej.
Szefowie obu firm, Jahangir Asgarov, prezes Azerbaijan Airlines oraz Stan Deal, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes, świętowali zamówienie podczas ceremonii podpisania umowy w hubie linii w Baku. Warto dodać, że w lipcu 2022 roku
Boeing i AZAL ogłosili zobowiązanie do zakupu czterech samolotów 787.
- Pomyślny rozwój lotnictwa cywilnego naszego kraju stał się możliwy dzięki ciągłemu wsparciu i uwadze prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa. Podpisanie umowy z Boeingiem na zakup nowoczesnych szerokokadłubowych B787 Dreamliner jest ważnym krokiem w modernizacji floty i zwiększeniu poziomu transportu lotniczego AZAL. Przez lata nasze samoloty 787 zapewniały nienaganne osiągi, a dodanie kolejnych samolotów dalekodystansowych jeszcze bardziej rozszerzy geograficzną siatkę połączeń naszej linii - powiedział Jahangir Asgarov, prezes Azerbaijan Airlines.
Flota AZALFlota Azerbaijan Airlines składa się obecnie z 24 samolotów: trzech airbusów A319, jednego ACJ319, sześciu A320, jednego ACJ320, trzech A320neo, dwóch A340-500, jednego A340-600 w wersji VIP, jednego boeinga B757-200, dwóch B767-300ER, jednego B767 w wersji VIP, jednego B777-200LR w wersji VIP oraz dwóch B787-8 Dreamliner. Linia oczekuje na dostawę 34 samolotów:
12 airbusów z rodziny A320neo, 12 boeingów B787-8 Dreamliner oraz 10 Irkutów MC-21-300.
Dreamliner 787-8B787-8 to najmniejsza wersja Dreamlinera, który -9 zabiera ponad 220 pasażerów w typowej konfiguracji dwóch klas. Samolot posiada zasięg wynoszący 13,6 tys. km. Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1629 samolotów B787: 420 w wersji B787-8, 1019 maszyn B787-9 oraz 190 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1048 Dreamlinerów: 388 B787-8, 584 B787-9 oraz 76 największych B787-10.
Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu.