Zgodnie z ubiegłorocznymi zapowiedziami Airbus dostarczył w piątek (24 marca) pierwszy samolot A321neo zmontowany na Final Assembly Line Asia (FAL Tianjin) w Tiencin w Chinach. Jak poinformował Airbus, przełom ten rozszerza i pogłębia współpracę z chińskim przemysłem lotniczym oraz świadczy o zaangażowaniu producenta w umacnianie długoterminowego partnerstwa strategicznego z Chinami.
FAL w Tianjin oficjalnie rozpoczął prace adaptacyjne, aby stać się zdolnym do montażu A321 w sierpniu 2022 r. Była to pierwsza tak duża modernizacja linii montażowej od czasu rozpoczęcia działalności w 2008 r. Dostarczenie pierwszego samolotu A321 przez FAL Tianjin planowane było planowane w pierwszych miesiącach 2023 r. i tak też się stało.
- Od kiedy ogłosiliśmy oficjalnie oddanie do użytku pierwszego samolotu A321 w FAL Tianjin w listopadzie ubiegłego roku, odpowiednie działania związane z montażem końcowym i testami przebiegały bez zakłóceń, pokazując dojrzałość FAL Tianjin do szybkiego dostosowania się do nowych produktów. Udana dostawa pierwszego samolotu A321neo pozwala Airbusowi uhonorować popularność samolotu na rynku chińskim oraz konsekwentne zaufanie i wsparcie ze strony naszych klientów. Airbus nadal rozszerza i wzmacnia kompleksową współpracę z chińskim przemysłem lotniczym, podkreślając swoje długoterminowe zaangażowanie w Chinach, aby zapewnić bliskość klientów, a jednocześnie wspierać globalny wzrost produkcji samolotów komercyjnych - powiedział George Xu, wiceprezes wykonawczy Airbusa i dyrektor generalny Airbus China.
Airbus dostarczył pierwszy samolot A321neo zmontowany na FAL Asia chińskim liniom Juneyao Air. Maszyna napędzana jest silnikami PW1100G Pure Power firmy Pratt & Whitney, a na pokład zabrać może 207 pasażerów: ośmiu w klasie biznes oraz 199 w klasie ekonomicznej. Podczas lotu dostawczego będzie wykorzystywał 10 proc. mieszankę paliwa SAF, wspierając tym samym strategię ekologicznego lotnictwa w Chinach.
4 linie FALAirbus ma cztery zakłady montażowe rodziny A320 na całym świecie: w Tuluzie, Hamburgu, Tiencin i Mobile. Do końca 2022 r. wszystkie miejsca montażu samolotów komercyjnych zostały przystosowane do obsługi A321, w ramach strategii przemysłowej mającej na celu zmniejszenie ryzyka związanego z rozwojem i zaspokojenie rosnącego udziału produkcji A321.
Chińska fabrykaLinia montażu końcowego (Final Assembly Line Asia - FALA) w Tiencin jest spółką joint venture Airbusa i chińskiego konsorcjum obejmującego Wolną Strefę Handlu Tiencin i firmę AVIC, China Aviation Industry Corporation. Warto dodać, że w Tianjin znajduje się także zakład wyposażania wnętrz i dostaw samolotów z rodziny A330 dla chińskich linii lotniczych, a od pierwszego kwartału 2022 r. Airbus dostarcza również szerokokadłubowe
airbusy A350. Początkowo Airbus realizuje dostawy jednego A350XWB miesięcznie.
Od pierwszej dostawy pierwszego zmontowanego w Chinach Airbusa A320 liniom Sichuan Airlines w 2009 r. 16 linii lotniczych w Chinach odebrało już nieco ponad 650 maszyn producenta zmontowanych w tym kraju.