Linia Azul Linhas Aéreas (AZUL) odebrała w sobotę (11 maja) pierwszego airbusa A330-900neo. Przewoźnik jest pierwszym w Ameryce i czwartym na świecie, po TAP Air Portugal, Air Senegal i Air Mauritius, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330. Maszyna jest leasingowana od firmy Avolon.
Pierwszy A330neo w Ameryce
A330-900neo numer jeden dla przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN1876, napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000, który posiada brazylijską rejestrację PR-ANZ. A330neo AZUL zabierze na pokład 298 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży. W klasie biznes zobaczymy 34 fotele ustawione w wygodnej konfiguracji 1-2-1, w klasie ekonomicznej premium będzie ich 96 (2-3-2) natomiast w klasie ekonomicznej poleci 168 pasażerów (2-4-2). Przewoźnik twierdzi, że mimo opóźnienia dostawy pierwszy A330neo pojawi się 1 czerwca na trasie z Sao Paulo (Viracopos/Campinas) do Lizbony, a następnie poleci z Sao Paulo do Fort Lauderda (od 10 czerwca) oraz do Porto (od 1 lipca).
AZUL to brazylijska linia utworzona w 2008 r. roku przez twórcę JetBlue Davida Neelemana. Obecnie linia obsługuje 108 miast, a jej główne rynki to: Portugalia, Stany Zjednoczone oraz Ameryka Południowa. Flota linii AZUL składa się ze 127 samolotów: 33 ATR-ów 72-600, 26 airbusów A320neo, siedmiu A330-200 oraz jednego A330-900neo, dwóch boeingów B737-400 oraz 58 embraerów E190/195 E-Jet. Kolejny A330neo dołączy do floty w ciągu dwóch tygodni.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego i dalekiego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg wydłużony jest o 400 mil morskich (740 km).
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe samoloty Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1734 samoloty, z czego 1441 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1019) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 249 samolotów A330, w tym cztery w wersji cargo oraz pięć wojskowych. Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".