Partner serwisu
Biznes i przemysł

B737 MAX drenują finanse Boeinga. 4 mld dolarów przepalone w Q1

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
B737 MAX drenują finanse Boeinga. 4 mld dolarów przepalone w Q1
fot. Boeing Airplanes
Boeing nie może wykaraskać się z problemów, które notabene sam sobie przysporzył. Problemy z B737 MAX i styczniowy „incydent”, jak również odszkodowania dla linii lotniczych, spowodowały „przepalenie” w pierwszym kwartale br. prawie czterech mld dolarów. Jest też dobra informacja: strata netto za okres styczeń – marzec jest mniejsza niż w analogicznym czasie rok wcześniej. Sytuacja finansowa Boeinga jest trudna, lecz dla firmy najważniejsze jest zapewnienie, że samoloty są w pełni bezpieczne.

Pierwsze 91 dni roku 2024 było dla Boeinga trudne, choć amerykańskiemu koncernowi udało się zmniejszyć o 33 mln dolarów, w porównaniu z analogicznym okresem roku wcześniejszego, stratę netto, która wyniosła „zaledwie” 355 mln dolarów. Na tym dobre informacje się kończą, gdyż przychody, jak i przepływy pieniężne gwałtownie spadły. Podczas gdy w pierwszym kwartale 2023 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 17,9 mld dolarów, w pierwszym kwartale br. przychody były mniejsze aż o 1,4 mld dolarów.

Ujemne przepływy pieniężne

W pierwszym kwartale br. amerykański producent samolotów przekazał zaledwie 83 nowe maszyny. Mimo problemów z B737 MAX, ten model samolotu był najczęściej dostarczany przez Boeinga. – Ostatni czas poświęcony jest na wzmocnienie naszych systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem, a ta praca zapewni nam silniejszą i bardziej stabilną przyszłość – powiedział Dave Calhoun, dyrektor generalny Boeinga.

Mniejsza liczba produkowanych wąskokadłubowych boeingów i konieczność wypłacania liniom lotniczym odszkodowań za uziemione w styczniu B737 MAX 9 mają swoje odzwierciedlenie w kwartalnych przepływach finansowych, które osiągnęły wartość negatywną. Tzw. cash flow wyniósł -3,9 mld dolarów, podczas gdy rok wcześniej było to -786 mln dolarów.

36-proc. spadek dostawy samolotów sprawił, że przychody Boeing Commercial Airplanes – jednostka, która odpowiedzialna jest za dostawy i kontakt z klientami (liniami lotniczymi) – zmniejszyły się o 31 proc., z 6,7 mld do 4,6 mld dolarów. W rezultacie marża operacyjna jednostki pogorszyła się i obecnie wynosi -24,6 proc. Boeing produkuje obecnie 38 nowych wąskokadłubowców miesięcznie. Boeing Commercial Airplanes wdraża kompleksowy plan naprawczy, uwzględniający uwagi Federalnej Administracji Lotnictwa, która audytowała po styczniowym „incydencie” amerykański koncern.

Nacisk na bezpieczeństwo i jakość

Dave Calhoun, zwracając się w liście otwartym do pracowników Boeinga, stwierdził, że koncern nadal koncentruje się na „szeroko zakrojonych działaniach naprawczych”, które są pokłosiem styczniowego zdarzenia, w którym podczas wznoszenia się B737 MAX 9 Alaska Airlines wyrwane zostało okno, pod którym zamaskowane były nieaktywne drzwi awaryjne.

– Podstawą naszej pracy jest słuchanie ludzi – wyznał Calhoun, który dodał, że od 5 stycznia ponad 70 tys. pracowników wzięło udział w przeprowadzanych kwestionariuszach jakościowych. – Otrzymaliśmy ponad 30 tys. pomysłów na to, jak możemy ulepszyć nasze rozwiązania – wskazał dyrektor generalny Boeinga, zaznaczając, że w tym roku chęć wzięcia udziału w badaniu wyraziło ponad 500 proc. osób więcej niż rok wcześniej.

Między wierszami można wyczytać, że pracownicy wiedzieli o uchybieniach produkcyjnych, lecz bali się o nich mówić głośno. Poprzez dedukcję per analogiam można wywnioskować, że zeznania „sygnalisty” Boeinga są prawdziwe, a Boeing celowo tuszował ewentualne sygnały o wadach w produkcji. Szkoda, że w wyniku błędów producenta, śmierć poniosło 346 osób.

Choć Calhoun przyznał, że Boeing znajduje się obecnie w trudnej sytuacji finansowej, to najważniejsze jest zapewnienie świata, że produkowane samoloty są w pełni bezpieczne. Według dyrektora generalnego producenta jest jeszcze wiele do zrobienia, co wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami, lecz przyszłość Boeinga ma być niezagrożona. – Razem sprawimy, że Boeing będzie firmą, której potrzebuje świat, i firmą, z której wszyscy są dumni – skonkludował Calhoun.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Porządki w Boeingu. Nie będzie spotkań z szefami linii

Biznes i przemysł

Porządki w Boeingu. Nie będzie spotkań z szefami linii

Mateusz Kieruzal 05 kwietnia 2024

O’Leary: Nie ma problemu z bezpieczeństwem MAX-ów

Biznes i przemysł

O’Leary: Nie ma problemu z bezpieczeństwem MAX-ów

Mateusz Kieruzal 08 kwietnia 2024

Opóźni się certyfikacja kolejnych B737 MAX

Biznes i przemysł

Opóźni się certyfikacja kolejnych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Zobacz również:

Boeing zainwestował w symulator na Politechnice Warszawskiej

Infrastruktura i lotniska

Boeing zainwestował w symulator na Politechnice Warszawskiej

inf. pras. 17 kwietnia 2024

Boeing: Drastyczny spadek dostaw nowych samolotów

Biznes i przemysł

Boeing: Drastyczny spadek dostaw nowych samolotów

Mateusz Kieruzal 11 kwietnia 2024

B777 i Dreamlinery jak B737 MAX? Wady produkcji?

Biznes i przemysł

B777 i Dreamlinery jak B737 MAX? Wady produkcji?

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2024

Pozostałe z wątku:

Porządki w Boeingu. Nie będzie spotkań z szefami linii

Biznes i przemysł

Porządki w Boeingu. Nie będzie spotkań z szefami linii

Mateusz Kieruzal 05 kwietnia 2024

O’Leary: Nie ma problemu z bezpieczeństwem MAX-ów

Biznes i przemysł

O’Leary: Nie ma problemu z bezpieczeństwem MAX-ów

Mateusz Kieruzal 08 kwietnia 2024

Opóźni się certyfikacja kolejnych B737 MAX

Biznes i przemysł

Opóźni się certyfikacja kolejnych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Zobacz również:

Boeing zainwestował w symulator na Politechnice Warszawskiej

Infrastruktura i lotniska

Boeing zainwestował w symulator na Politechnice Warszawskiej

inf. pras. 17 kwietnia 2024

Boeing: Drastyczny spadek dostaw nowych samolotów

Biznes i przemysł

Boeing: Drastyczny spadek dostaw nowych samolotów

Mateusz Kieruzal 11 kwietnia 2024

B777 i Dreamlinery jak B737 MAX? Wady produkcji?

Biznes i przemysł

B777 i Dreamlinery jak B737 MAX? Wady produkcji?

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5