Prezes Emirates, sir Tim Clark, przewiduje, że linie lotnicze z Dubaju – największy na świecie operator B777 – odbierze pierwszego boeinga 777X dopiero w 2026 r. Następca popularnego „kosiarza” miał pierwotnie wejść do służby cztery lata temu.
Tim Clark jest brytyjskim managerem, który od stycznia 2003 roku pełni funkcję dyrektora generalnego linii Emirates, który pod jego wodzą stały się jednymi z najlepszych na świecie. Brytyjczyk, jak mało kto, zna się na branży lotniczej; jego prognozy zwykle okazywały się prawdziwe.
Clark, przemawiając podczas Aviation Club w Londynie, powiedział, że Emirates odbierze pierwszego B777X dopiero w 2026 roku. Budowa następcy największego szerokokadłubowca amerykańskiej produkcji została ogłoszona podczas Międzynarodowych Targów Lotniczy Dubai Airshow w listopadzie 2013 roku. Wtedy Boeing obiecywał, że pierwsza maszyna zostanie dostarczona w 2020 roku.
Mimo opóźnień linie Emirates zamawiają kolejne samoloty. Ostatnie zamówienie zostało złożone podczas zeszłorocznego Dubai Airshow, kiedy emirackie linie lotnicze dokonały zmiany portfela zamówień u Boeinga, który obejmował zamówienie na 35 B777-8 i 55 B777-9, a także 20 samolotów B787-8 i 15 B787-10. Liczba zamówionych przez Emiratesa boeingów 777X wynosi 205.
Duże opóźnienia
Problemy z silnikami GE9X i certyfikacją komponentów samolotu przez Federalną Administracją Lotniczą (FAA) sprawiły, że podany termin stał się nierealny. Boeing kilkukrotnie już przekładał datę dostawy pierwszego B777X.
Lotniczy gigant z siedzibą w Chicago wstrzymał produkcję B777X w 2022 r. David Calhoun, dyrektor generalny Boeinga, powiedział wówczas, że producent podjął decyzję „z pozycji siły”, dodając, że firma uwzględniła każdą wyciągniętą lekcję z działań związanych z recertyfikacją B737 MAX w kwietniu 2022 r.
Z kolei Brian West, dyrektor finansowy Boeinga, kilkukrotnie powtarzał, że o zawieszeniu produkcji nowego samolotu zadecydowały kwestie finansowe i konieczność utrzymania dodatniego przepływu pieniężnego. Przerwa w produkcji B777-9 trwała przez ponad rok.
Wznowienie produkcji 777X
Podczas prezentacji ostatnich kwartalnych wyników, West szczegółowo opisał, że amerykański producent samolotów wznowił produkcję B777X w miarę kontynuowania realizacji harmonogramu programu, który „pozostaje niezmieniony”, choć dyrektor finansowy nie wskazał konkretnego terminu certyfikacji nowego samolotu.
Z danych Komisji Papierów Wartościowych i Giełd wynika, że Boeing wyprodukował na razie cztery B777X. Na 31 stycznia 2024 r. producent samolotów miał 453 niezrealizowanych zamówień na 777X, które obejmują samoloty w wariancie 777-8, 777-9 oraz 777-8F.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.