Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

BA od przyszłego roku chce zrekompensować emisje z lotów krajowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-10-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
BA od przyszłego roku chce zrekompensować emisje z lotów krajowych
fot. Piotr Bożyk
British Airways (BA) zapowiada zrównoważenie wszystkich emisji CO2 z lotów krajowych w przyszłym roku. Decyzja zapadła po tym jak IAG, właściciel BA, stała się pierwszą grupą lotniczą, która zobowiązała się do latania z zerową emisją dwutlenku węgla do 2050 r. –donosi brytyjski The Guardian.

Willie Walsh, dyrektor generalny IAG, zapowiedział, że firma osiągnie swój cel, czyli zerową emisyjność, w dużej mierze poprzez kompensację, ale obiecał innym swoim liniom lotniczym, w tym Aer Lingus i Iberii, że one również znacznie obniżą emisje poprzez zrównoważone paliwa i wymianę starszych samolotów. Walsh twierdzi, że kompensacja jest jedynym sposobem, w jaki lotnictwo może obiecać zerową emisję dwutlenku węgla, a samoloty elektryczne lub wodorowe nie będą opcją dla większości lotów międzynarodowych. Kompensowanie pozwala firmom inwestować w projekty środowiskowe w celu zrównoważenia własnego śladu węglowego, ale zostało skrytykowane jako klauzula wyjścia z problemu dla wysoce zanieczyszczających przedsiębiorstw.

– W dalszym ciągu będziemy używać paliwa kopalne i nie widzimy na razie wiarygodnej alternatywy. Minie trochę czasu, zanim ujrzymy samolot elektryczny lub hybrydowo-elektryczny zdolny do przelotu 1000 km ze 150 pasażerami na pokładzie. Taka technologia obejmująca całą siatkę połączeń linii to dość odległa przyszłość – powiedział Willie Walsh.

Twierdzi jednak, że kompensacja w lotnictwie będzie polegała na inwestowaniu w regulowane, sprawdzone systemy redukcji emisji dwutlenku węgla, podczas gdy dodatkowe opłaty od lotów znikną w ramach ogólnego opodatkowania. W przeszłości istniały obawy dotyczące tych systemów, ale jest jasne, że każdy system rekompensat musi być trwałym zmniejszeniem emisji CO2 i musi być możliwy do zweryfikowania.

Przemysł lotniczy wyznaczył sobie ogólny cel redukcji 50 proc. emisji z poziomów 2005 r. do końca 2050 r. Głównie poprzez kompensację w programie CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) ustanowionym przez agencję lotniczą ONZ, ICAO. Lotnictwo odpowiada za ponad 2 proc. globalnych emisji, co jest dość "małym" wkładem w zmianę klimatu, ale nie może być bagatelizowane, ponieważ przewiduje się, że jego udział w poziomach CO2 nieco wzrośnie, ze względu na rosnącą liczbę pasażerów i zależność branży od samolotów spalających paliwa kopalne.

– Lotnictwo może stać się "społecznie nie do przyjęcia", jeśli nie ograniczy emisji. Dla niektórych ludzi będzie to tak samo, jak próba rezygnacji z samochodu. Jednak wiele działań, które są normalne i społecznie akceptowalne dzisiaj, nie będzie takowych w przyszłości. Kiedy po raz pierwszy leciałem samolotem w 1979 r. był to przywilej. Pomysł, by wrócić do miejsca, gdzie tylko nieliczni i uprzywilejowani mogą doświadczyć latania, jest społecznie nie do przyjęcia – skomentował szef IAG.

BA wyrównuje emisje z lotów krajowych, ponieważ ludzie mogą podróżować pociągiem. W Wielkiej Brytanii, gdzie istnieje alternatywa, kładzie się większy nacisk na to, aby lotnictwo płaciło za sposób rozwiązania problemu wpływu na środowisko. Sam IAG odpowiada za około 3 proc. globalnej emisji lotnictwa, co daje 29,9 mln ton CO2 rocznie z 915 mln ton w całej branży. Dlatego BA będzie latać pozostałymi boeingami B747-400, największymi konsumującymi paliwa we flocie, tylko do 2024 r. Samoloty te są sukcesywnie zastępowane airbusami A350-1000, których pierwsze egzemplarze w tym roku pojawiły się na transatlantyckiej trasie do Toronto. Według wyliczeń linii A350 zwykle używa około 43-45 ton paliwa zamiast 70 ton jak B747, a przewozi podobną liczbę pasażerów i cargo. Przewiduje się, że koszt kompensacji brytyjskich lotów, które generują około 400 tys. ton CO2, wyniesie w przyszłym roku około 3,2 mln euro (3 mln funtów). BA zobowiązały się zainwestować 327 milionów funtów w zrównoważone paliwo w ciągu najbliższych 20 lat, w tym niedawno zatwierdzone wspólne przedsięwzięcie budowy elektrowni na paliwo typu "waste-to-jet" w Wielkiej Brytanii.

Grupy ekologiczne odrzuciły jednak inicjatywę IAG. Greenpeace powiedział, że BA chce "mieć swoje ciastko i zjeść jeść". – Kompensowanie nie jest odpowiedzią na kryzys klimatyczny, z którym mamy do czynienia, gdzie musimy zaprzestać działalności jak do tej pory. BA naprawdę musi myśleć o wiele poważniej niż to co obecnie prezentuje. Potrzebujemy opłaty za częste loty, która byłaby lepszym sposobem na zmniejszenie popytu – skomentował John Sauven, dyrektor wykonawczy Greenpeace UK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mandarin Airlines odebrały pierwszego ATR-a 72-600 z silnikami PW127XT

Biznes i przemysł

Air India odebrały pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ryga: Inauguracja połączeń British Airways

Pasażer i linie lotnicze

Ryga: Inauguracja połączeń British Airways

Rafał Dybiński 31 października 2023

British Airways wycofują się Norymbergi. Więcej lotów KLM i Air France

Pasażer i linie lotnicze

British Airways zredukuje w zimie liczbę lotów do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Mandarin Airlines odebrały pierwszego ATR-a 72-600 z silnikami PW127XT

Biznes i przemysł

Air India odebrały pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ryga: Inauguracja połączeń British Airways

Pasażer i linie lotnicze

Ryga: Inauguracja połączeń British Airways

Rafał Dybiński 31 października 2023

British Airways wycofują się Norymbergi. Więcej lotów KLM i Air France

Pasażer i linie lotnicze

British Airways zredukuje w zimie liczbę lotów do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5