Madagascar Airlines, mimo że zostały założone zaledwie kilkanaście miesięcy temu, przeżywają już trudne chwile. Linie zawiesiły wszystkie regularne połączenia międzynarodowe i zrezygnowały z wydzierżawienia samolotów. Pomocną dłoń do malgaskiego przewoźnika wyciągnął Bank Światowy, który sfinansuje proces restrukturyzacyjny. Sęk w tym, że linie z Madagaskaru znane są z afer korupcyjnych.
Madagascar Airlines to nowe-stare linie lotnicze rodem z afrykańskiej wyspy, które zostały założone w kwietniu ubiegłego roku i przejęły masę upadłościową po Air Madagascar – linii, które nosiły zaszczytny tytuł flagowego przewoźnika.
Na początku listopada madagaskarski operator zawiesił wszystkie międzynarodowe połączenia lotnicze. Anulacjami objęte zostały zaplanowane loty do kontynentalnej Francji (Paryż) i jej terytoriów zamorskich (Majotta, Reunion). Madagascar Airlines zrezygnowały także z leasingu trzech embraerów 190-E2, tłumacząc wysokimi kosztami utrzymania samolotów.
Zarząd przewoźnika przygotował plan restrukturyzacji, lecz wdrożenie projektu pt. „Feniks 2030” będzie niezwykle trudne, gdyż wszystkie ekipy, które zarządzały do tej pory narodowymi linami lotniczymi na Madagaskarze, słynęły z korupcji i malwersacji, a nie działań na rzecz przewoźnika.
Pomocną dłoń do Madagascar Airlines wyciągnął Bank Światowy, który zobowiązał się do sfinansowania procesu restrukturyzacyjnego. Potrzebne na wdrożenie działań naprawczych środki finansowe przekazane zostaną przez malgaski rząd, a Bank Światowy zwróci z nawiązką fundusze lokalnemu rządowi.
Pozyskane przez Madagascar Airlines fundusze mają zostać przeznaczone na „uzdrowienie” podstawowej działalności, rozwój floty samolotów, ulepszenie systemów cyfrowych, a także na spłatę skumulowanych długów. Co ciekawe, madagaskarski rząd udzielił niedawno liniom lotniczym nieoprocentowaną pożyczkę w wysokości 20 mln dolarów amerykańskich, które miały zostać pozyskane na zakup nowych samolotów.
Przewoźnik od lat boryka się z wyzwaniami operacyjnymi i finansowymi, lecz czy nowa strategia zapewni bardziej „zrównoważoną” przyszłość? Raczej nie. Linie zawiesiły najbardziej lukratywną trasę do Paryża, argumentując, że obecnie loty nie są w stanie wygenerować żadnego zysku, mimo że Air France wykonuje między Paryżem a Antananarywą pięć lotów tygodniowo i osiąga bardzo dobre wyniki, zarówno przewozowe, jak i finansowe.
Zaskakujące jest, że w realizację procesu restrukturyzacji Madagascar Airlines zaangażował się Bank Światowy. Mimo że ta instytucja znana jest z szastania pieniędzmi i wydawania ich na nieuzasadnione cele, to finansowanie linii, które zarządzane są przez skorumpowane władze, jest dziwne i budzi zastrzeżenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.