Urząd Transportu Kolejowego zezwolił Przewozom Regionalnym na uruchamianie połączeń Wieliczka – Kraków Lotnisko. Przewoźnik może, ale nie musi skorzystać z przyznanych uprawnień w ciągu najbliższych ponad 4 lat. Szczegóły planów PR w odniesieniu do tej relacji pozostają na razie nieznane.
O złożeniu przez Polregio wniosków o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej na trasie Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko
było wiadomo od ubiegłego roku. Teraz UTK dał zielone światło. – Potwierdzam, że otrzymaliśmy pozytywną decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – mówi rzecznik prasowy przewoźnika Dominik Lebda. Nie odpowiada jednak na pytania Rynku Lotniczego o szczegółowe informacje na temat związanych z tym dalszych planów. Nie wiadomo więc, na jakich zasadach, jak często i od kiedy będą kursowały ewentualne pociągi PR na tej trasie. Prawo do obsługi trasy będzie ważne przez 5 rocznych rozkładów jazdy – poczynając od obecnego, a skończywszy na 2022/2023.
Wydane przez Urząd postanowienie zakłada, że połączenia będą obsługiwane jednostkami serii EN57 w wersji podstawowej lub zmodernizowanej, EN71 lub ED72. Dopuszczalne jest użycie innych serii taboru o porównywalnych lub lepszych parametrach. W każdym pojeździe przewoźnik ma zapewnić co najmniej 4 miejsca dla osób o ograniczonej mobilności. Decyzja UTK pozwala na uruchamianie do 12 par pociągów na dobę. PR w złożonym wniosku wyraziły zamiar kursowania w takcie godzinnym: odjazdy z Wieliczki mają następować 44 minuty po każdej pełnej godzinie między 6 a 17, a z lotniska - 41 minut po pełnych godzinach między 7 a 18. Pociągi mają mieć charakter kursów osobowych - projekt rozkładu przewiduje zatrzymania na wszystkich stacjach i przystankach po drodze. Czas jazdy ma wynosić 43-44 minuty.
Należy zaznaczyć, że decyzja UTK nie jest dla przewoźnika zobowiązaniem, lecz otwarciem możliwości. W kwietniu ubiegłego roku trasa z Wieliczki na krakowskie lotnisko znalazła się wśród
dwunastu relacji, dla których PR zgłosiły wnioski do Urzędu. We wrześniu prezes UTK
wydał pozytywną decyzję dla pierwszych trzech tras: Wrocław – Sandomierz, Kraków – Zator i Lublin – Białystok, a
następnie kolejnych. Do rozpatrzenia pozostaje już tylko jeden wniosek. Komercyjne przewozy
otrzymały nową markę - Superregio.
Trasa Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko jest obecnie obsługiwana przez Koleje Małopolskie. Przewoźnik zalicza ją do tzw. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, oznaczając kursy jako SKA1. Pociągi pokonują odległość między stacjami końcowymi w niecałe 50 minut, zatrzymując się na 12 stacjach pośrednich. Aktualny rozkład jazdy przewiduje 17 par pociągów na dobę w pełnej relacji oraz nieco więcej połączeń skróconych z obu punktów końcowych do stacji Kraków Główny. Te ostatnie, w związku z trwającą modernizacją krakowskiego węzła, są w większości obsługiwane przez autobusy zastępcze.
Populacja Krakowa, duża liczba odwiedzających go turystów z Polski i zagranicy oraz
rosnące statystyki przewozowe miejscowego portu lotniczego czynią relację Wieliczka – Kraków Lotnisko bardzo atrakcyjną dla przewoźników kolejowych. Według
danych Kolei Małopolskich odcinki z Krakowa Głównego do Wieliczki oraz na lotnisko były od początku najpopularniejszymi trasami obsługiwanymi przez spółkę.