Boeing i linia Belavia Airlines świętowali dziś (8 kwietnia) dostawę pierwszego B737 MAX 8 podczas oficjalnej uroczystości na lotnisku w Mińsku. Jest to pierwszy z pięciu samolotów B737 MAX 8 jakie zasilą flotę wyleasingowany Belavii przez firmę Air Lease Corporation (ALC).
Najnowszy i pierwszy odebrany boeing 737 MAX 8 linii Belavia, to maszyna o numerze seryjnym MSN 43344 / LN7602 i rejestracji EW-528PA wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton. Nowy B737 MAX napędzany silnikami CFM International LEAP-1B na pokład z wystrojem Boeing Sky Interior zabiera 174 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróż: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 162 w ekonomicznej (3-3).
- Z biegiem lat siatka połączeń Belavii ogromnie się rozrosła i cieszymy się, że możemy wesprzeć jej rozwój i odnowę floty nowym MAX-em w wersji 8. Połowa floty linii to poprzednie generacje boeingów 737, dlatego jesteśmy zaszczyceni, że Belavia po raz kolejny zaufała rodzinie B737 - powiedział Siergiej Krawczenko, szef Boeinga na Rosję i kraje WNP.
- ALC z przyjemnością potwierdza tę historyczną i znaczącą transakcję z Belavią, dostarczając dziś pierwszy samolot 737 MAX tej linii. Nasz zespół przedstawił rodzinę samolotów boeing 737 Belavii ponad 18 lat temu, a teraz z przyjemnością ogłaszamy dostawę pierwszego z pięciu nowych 737- 8 na długoterminowym leasingu - powiedział Steven F. Udvar-Házy, prezes Air Lease Corporation.
Nowy nabytek został przebazowany z lotniska Boeing Field (obok Renton) na Białoruś tylko z jednym międzylądowaniem w Keflavíku na Islandii. W najbliższych dniach maszyna rozpocznie piersze loty z pasażerami, póki co maszynę czeka wdrożenie operacyjne w białoruskiej linii.
- Bardzo starannie przygotowujemy się do odbioru samolotu: nasi piloci ukończyli szkolenie na tego typu samolot rok temu. Teraz powtarzają to szkolenie. Dotyczy to również personelu technicznego, który przechodzi przeszkolenie i potwierdza gotowość do obsługi tego typu statków powietrznych. Przyjmując nowy samolot musimy być pewni bezpieczeństwa naszych pasażerów i zrobimy wszystko, aby je zagwarantować. Mamy nadzieję, że każda podróż naszych pasażerów będzie jeszcze bardziej komfortowa - powiedział Igor Czerginec, dyrektor generalny Belavia Airlines.
Flota BelaviiObecnie we flocie przewoźnika znajduje się 30 samolotów: trzy boeingi B737-300, trzy B737-500, dziewięć B737-800, jeden B737 MAX 8, pięć embraerów E175, siedem E195 oraz
dwa E195-E2. Linia oczekuje na dostawę jeszcze pięciu samolotów: czterech B737 MAX 8 oraz jednego E195-E2. Wymiana i odświeżanie floty ma się zakończyć na przełomie 2021 i 2022 r. Nowe B737 MAX zastąpią wysłużone B737-300 i B737-500 classic.
Boeing 737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5409 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2135 B737 MAX 8), to około 41 proc. rynku wąskokadłubowego.
Boeing 737 MAX zostały uziemiony w marcu 2019 roku. W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu umożliwiającą przywrócenie boeingów B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument. PLL LOT rozpoczął już loty testowe. O szczegółach powrotu
boeingów 737 MAX przeczytacie w naszym raporcie ZDG TOR.