W połowie miesiąca w Centrum Kosmicznym Kennedy'ego (Kennedy Space Center) na Przylądku Canaveral na Florydzie wylądowała rzadko spotykana tam maszyna, a konkretniej airbus BelugaST (A300-600ST). Dostarczyła ona zbudowanego przez Airbusa satelitę HOTBIRD 13G dla firmy Eutelsat. Stało się to kilka godzin po tym, jak jego bliźniak, HOTBIRD 13F, został z powodzeniem wyniesiony na orbitę przez rakietę SpaceX Falcon 9.
Statki kosmiczne są pierwszymi członkami nowej rodziny "Eurostar Neo" - satelitów telekomunikacyjnych Airbus, opartych na platformie nowej generacji i technologiach opracowanych przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), a także innych podmiotów, w tym Centre National d'Etudes Spatiales (CNES) i Brytyjskiej Agencji Kosmicznej (UKSA).
Ostatnia misja oznacza również, że po raz pierwszy od 2009 r. Beluga odwiedziła USA. Wtedy przetransportowała europejski moduł Międzynarodowej Stacji Kosmicznej "Tranquility". Podczas nanowszej misji Beluga wykorzystał 30 proc. zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) podczas lotu z Tuluzy - co odzwierciedla ambicje producenta w zakresie dekarbonizacji. Do USA samolot poleciał w dniach 13-15 października br. z czterema międzylądowaniami. Trasa lotu BGA50001 to: TLS (Tuluza) - TER (Lajes) - YQX (Gander) - PSM (Portsmouth) - SFB (Orlando) - QQS (Shuttle Landing Facility - KSC). Natomiast powrócił do Tuluzy w dniach 17-18 października trasą z dwoma międzylądowaniami technicznymi QQS (Shuttle Landing Facility - KSC) - SFB (Orlando) - YQX (Gander) - TLS (Tuluza).
- To prawdziwy zaszczyt, że możemy kolejno zaprezentować dwa satelity dla naszego klienta Eutelsat: dwa dzieła europejskiej technologii w kultowym Kennedy Space Center. Zdolność Airbusa do wprowadzenia na rynek autonomicznego europejskiego rozwiązania podkreśla transport naszych satelitów w unikalnym samolocie Beluga - prawdziwy przykład synergii pan-Airbusa - powiedział Jean-Marc Nasr, szef działu systemów kosmicznych w Airbusie.
Po osiągnięciu pozycji orbitalnej satelity te, wyposażone w bardziej wydajne systemy zasilania i kontroli termicznej niż ich poprzednicy, będą mogły nadawać ponad 1000 kanałów telewizyjnych w całej Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Zastępując trzy satelity Eutelsat znajdujące się obecnie na orbicie, zwiększą one również możliwości Eutelsatu w zakresie zapewnienia łączności dla ponad 135 milionów ludzi.
Airbus wykorzystuje flotę BelugaST do przewozu ładunków ponadgabarytowych
Wraz z pojawieniem się nowego samolotu BelugaXL, opartego na większym A330-200, istniejąca flota BelugaST jest stopniowo udostępniana na potrzeby usług ponadgabarytowego cargo na całym świecie o czym Airbus poinformował na
początku tego roku. Od momentu uruchomienia nowej usługi Airbus Beluga Transport w styczniu, BelugaST wykonywał misje dla różnych klientów na całym świecie. Pierwsza misja transportowa została zorganizowana w grudniu 2021 roku i polegała na dostawie ładunku dla nieujawnionego klienta z zakładu Airbus Helicopters w Marignane do Kobe. BelugaST o numerze 3 lądowała wtedy w Warszawie (
Transportowy samolot Airbus Beluga po raz pierwszy w Polsce zdjęcia).
Płatowce Belugi A300 mają jeszcze sporo godzin lotu do osiągnięcia swoich pierwotnie zaprojektowanych limitów eksploatacyjnych. Ponadto, aby lepiej sprostać wymaganiom prawdziwie międzynarodowych operacji, samoloty BelugaST zostały także wyposażone w nowej generacji system zarządzania lotem (FMS) z ADS-B dla zwiększenia możliwości nawigacyjnych w lotach międzykontynentalnych.
BelugaST czyli samolot poprzedniej generacji
Airbus A300-600ST (Super Transporter) Beluga to zmodyfikowana wersja samolotu Airbus A300 przystosowana do transportowania ogromnych ładunków, m.in. części i fragmentów kadłuba airbusa A320. Jego oficjalna nazwa to Super Transporter, ale w branży przyjęto potoczną nazwę Beluga. Samolot A300-600ST posiada przestrzeń ładunkową 1365 m³ i z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich, a jego wymiary to: długość - 56,3 m, rozpiętość - 44,8 m, a wysokość - 17,2 m. Belugi były i są wykorzystywane do transportu części i fragmentów kadłubów pomiędzy różnymi fabrykami Airbusa.
Nad całością prac związanych z projektowaniem, montażem i późniejszą eksploatacją samolotu miała czuwać, powołana do życia 20 października 1991 r. przez udziałowców Airbusa, firmy Aérospatiale i Deutsche Aerospace Airbus, spółka Special Air transport International Company. Maszyną bazową, której modyfikacja miała doprowadzić do powstania nowego transportowca był samolot Airbus A300-600R. We wrześniu 1992 r. rozpoczęto montaż pierwszej maszyny a w lipcu 1994 roku samolot został ukończony. Do swojego pierwszego lotu Beluga wzbiła się 13 września tego samego roku. Program prób w locie objął 335 godzin w powietrzu, a 25 października 1997 roku samolot wszedł do eksploatacji. Wybudowano w sumie pięć maszyn, dwie w kwietniu 1996 r., maju 1997, grudniu 1998 i ostatnią w styczniu 2001 r.
Obecnie latają cztery BelugaST o numerach: 2(F-GSTB), 3 (F-GSTC), 4 (F-GSTD) oraz 5 (F-GSTF). Warto dodać, że pierwsza BelugaST została wycofana z floty we wrześniu 2021 r. i na razie nie wróciła do latania. Firma posiada także cztery najnowsze i większe samoloty
BelugaXL o numerach XL2 (F-GXLH), XL3 (F-GXLI), XL4 (F-GXLJ) oraz XL5 (F-GXLN).