Kolejny, trzeci airbus A330-743L zwany BelugaXL rozpoczął służbę dla Airbus Transport International. Najnowszy transportowy samolot Airbusa o oznaczeniu XL4 wyruszył wczoraj (4 października) w swój pierwszy lot cargo na trasie z Tuluzy do Saint-Nazaire.
Czwarta ogólnie zbudowana BelugaXL to samolot airbus A330-743L Beluga XL o rejestracji F-GXLJ, oznaczeniu XL4 i numerze seryjnym MSN 1985. Samolot po otrzymaniu pełnych barw producenta został przygotowany do pierwszego lotu technicznego, który odbył się 20 lipca br. Nowa maszyna oparta jest na modelu A330-200F, które zastąpią wysłużone i zmodyfikowane A300-600ST. Duża część komponentów modelu A330 jest wykorzystana w Belugach XL, ale nos samolotu z obniżonym kokpitem oraz usterzenie na ogonie samolotu zostały zaprojektowane całkowicie od nowa. Pierwsza BelugaXL (F-GXLH) o oznaczeniu
XL2 została dostarczona na początku stycznia 2020 r. Będzie sześć większych XLW sumie do 2023 r. powstanie łącznie sześć samolotów, stopniowo zastępując i powiększając obecną flotę transporterów BelugaST. Natomiast do 2025 r. Airbus chce wymienić wszystkie obecne samoloty A300ST Beluga na nowe modele XL i powiększyć swoją flotę do sześciu takich maszyn. Odświeżenie floty transportowej producenta wpłynie pozytywnie na zwiększenie możliwości produkcyjnych. Samolot A300-600ST z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich (2778 km), podczas gdy BelugaXL z ładunkiem 53 ton może przelecieć 2200 mil morskich (4075 km). To duża różnica. Beluga XL (A330-200) jest również o metr szersza i dłuższa o około 7 metrów niż model oparty na A300-600ST (56,3 m).
Airbus chce wykorzystać większe transportowce do osiągnięcia planowanego tempa produkcji najnowszego modelu A350XWB na poziomie 13-15 sztuk miesięcznie. Producent chce również zwiększyć możliwość produkcji wąskokadłubowej rodziny A320 powyżej 50 sztuk miesięcznie. Większy transportowiec przyda się producentowi także przy produkcji wojskowego A400M oraz nowego A330neo. Mimo pandemii COVID-19 producent nie redukuje floty tych samolotów, a decyzja o zbudowaniu każdej nowej Belugi ma zapadać po określeniu wskaźników powrotu branży sprzed pandemii.
Stare Belugi powoli odchodząWarto dodać, że 27 kwietnia br. pierwszy wyprodukowany specjalny transportowy samolot
Airbus Beluga o rejestracji F-GSTA (MSN 655) wykonał swój ostatni lot cargo dla Airbusa z Hamburga (Finkenwerder) do Tuluzy. Jest to już trzecia wycofana Beluga ST, z której lotów zrezygnował Airbus. Stare maszyny zastępują nowe samoloty BelugaXL.
Flota ATIObecnie flota dwóch Airbusów Beluga ST i trzech BelugaXL (XL2, XL3, XL4) wykonuje ponad 40 lotów w każdym tygodniu do 11 miejsc w Europie, przewożąc kluczowe części do wszystkich programów Airbusa. Belugi są obsługiwane przez Airbus Transport International (ATI), zależną linię lotniczą Airbusa. Załoga każdej maszyny składa się z dwóch pilotów oraz technika pokładowego. Jako ciekawostkę warto dodać, że maszyna wykorzystywana jest również poza Airbusem. Beluga przewoziła śmigłowce, części rakiet jak również nietypowy ładunek np. obraz Eugène Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady”, który w 1999 roku przetransportowała z Paryża do Tokio.
Airbus także chce pozyskać ETOPS dla maszyn BelugaXL w celu lotów przez Atlantyk. Kolejne maszyny jakie będą odbierane to XL5 oraz XL6. Jako ostatnia do floty ATI dołączy Beluga XL1, która jest samolotem testowym całego programu i wciąż służy Airbusowi do poprawiania użytkowania obecnie budowanych samolotów tego typu.
Więcej na temat nowych transportowców Airbus można przeczytać w naszym artykule prosto z Tuluzy "
Airbus: BelugaXL rozpoczęła kampanie testów w locie" oraz "
Beluga XL po raz pierwszy wzbiła się w powietrze! (ZDJĘCIA)".