Partner serwisu
Prawo i polityka

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian
fot. Piotr Bożyk
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało raport podsumowujący bezpieczeństwo lotnicze w 2024 r. Branża osiągnęła kolejny rok dobrych ogólnych wyników w zakresie bezpieczeństwa, w tym poprawę w stosunku do średniej pięcioletniej dla kilku kluczowych parametrów, ale niestety zrobiła mały krok wstecz w stosunku do wyników za 2023 r. Jednak mimo gorszych wyników za 2024 r. bezpieczeństwo latania poprawia się.

Wskaźnik wszystkich wypadków wynoszący 1,13 na milion lotów (jeden wypadek na 880 tys. lotów) był lepszy niż średnia pięcioletnia wynosząca 1,25, ale gorszy niż 1,09 odnotowany w 2023 r. W 2024 r. doszło do siedmiu wypadków śmiertelnych na 40,6 mln lotów. To więcej niż pojedynczy wypadek śmiertelny odnotowany w 2023 r. i pięcioletnia średnia wynosząca pięć wypadków śmiertelnych. W ubiegłym roku odnotowano 244 ofiary śmiertelne, w porównaniu do 72 ofiar śmiertelnych odnotowanych w 2023 r. i średniej z pięciu lat wynoszącej 144. Ryzyko śmiertelności pozostało na niskim poziomie 0,06 czyli poniżej średniej pięcioletniej (0,10), choć dwukrotnie wyższe niż 0,03 odnotowane w 2023 r.

- Nawet biorąc pod uwagę ostatnie głośne wypadki lotnicze, należy pamiętać, że są one niezwykle rzadkie. W 2024 r. odbyło się 40,6 mln lotów i siedem wypadków śmiertelnych. Co więcej, długoterminowa historia bezpieczeństwa lotniczego to historia ciągłej poprawy. Dekadę temu średnia pięcioletnia (2011-2015) wynosiła jeden wypadek na każde 456 000 lotów. Obecnie średnia pięcioletnia (2020-2024) wynosi jeden wypadek na każde 810 000 lotów. Ta poprawa wynika z faktu, że wiemy, iż każda ofiara śmiertelna to o jedną za dużo. Czcimy pamięć każdego życia straconego w wypadku lotniczym z naszym najgłębszym współczuciem i coraz większą determinacją, aby uczynić latanie jeszcze bezpieczniejszym. W tym celu gromadzenie danych dotyczących bezpieczeństwa, w tym raport bezpieczeństwa z 2024 r., jest naszym najpotężniejszym narzędziem - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Kluczowe spostrzeżenia w raporcie

IATA podkreśla, że rośnie ryzyko w strefach konfliktów zbrojnych. Zestrzelenie dwóch samolotów (Rosja/Kazachstan z 38 ofiarami śmiertelnymi i Sudan z pięcioma ofiarami śmiertelnymi) wzmocniło znaczenie inicjatywy Safer Skies, ustanowionej w następstwie tragedii lotu PS752 Ukraine International Airlines w celu ułatwienia zabezpieczeń w przestrzeni powietrznej wysokiego ryzyka.

Zrzeszenie podało, że uderzenia ogonem i wypadnięcia z pasa startowego były najczęściej zgłaszanymi wypadkami w 2024 r., co podkreśla znaczenie środków bezpieczeństwa podczas startu i lądowania. Co istotne, nie odnotowano żadnych wypadków związanych z kontrolowanym zderzeniem z ziemią (Controlled Flight Into Terrain - CFIT).

Linie lotnicze znajdujące się w rejestrze IATA Operational Safety Audit (IOSA), w tym wszystkie linie lotnicze należące do IATA, miały wskaźnik wypadków wynoszący 0,92 na milion lotów, znacznie niższy niż 1,70 odnotowany przez przewoźników spoza IOSA.



Potrzeba działania w strefach konfliktów zbrojnych

Wypadki i incydenty związane ze strefami konfliktu są uważane za zdarzenia związane z bezpieczeństwem i nie zostały uwzględnione w niniejszym raporcie. Chociaż nie pojawiają się one w danych niniejszego raportu bezpieczeństwa, wraz z rosnącą liczbą incydentów związanych z zakłóceniami Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS), stanowią główny problem bezpieczeństwa lotniczego, wymagający pilnej globalnej koordynacji.

- Żaden cywilny statek powietrzny nie powinien być celem, celowym lub przypadkowym, operacji wojskowych. Rządy muszą zintensyfikować działania, usprawnić wymianę informacji wywiadowczych i ustanowić jaśniejsze globalne protokoły, aby zapobiegać takim tragediom i chronić lotnictwo cywilne - powiedział Walsh.

Europejskie wyniki w zakresie bezpieczeństwa

Jak podaje IATA w swoim raporcie, przy dziewięciu wypadkach w 2024 r. wskaźnik wszystkich wypadków nieznacznie wzrósł z 0,95 na milion sektorów w 2023 r. do 1,02 wypadków w 2024. Wskaźnik ten jest na równi z pięcioletnim średnim wskaźnikiem wypadków w regionie Europy wynoszącym 1,02. Wskaźnik ryzyka wypadków śmiertelnych wzrósł z zera w 2023 r. do 0,03 w 2024 r. Na naszym rodzimym kontynencie, największy odsetek wypadków samolotów był związany z uderzeniem ogonem o pas startowy, a następnie z wypadnięciem z pasa startowego.

Wzmocnienie bezpieczeństwa poprzez terminowe, kompleksowe i publiczne raporty z wypadków

IATA twierdzi, że opóźnione lub niekompletne raporty z wypadków odmawiają krytycznym interesariuszom, tj. operatorom, producentom, organom regulacyjnym i dostawcom infrastruktury, istotnych informacji, które mogłyby przyczynić się do dalszej poprawy bezpieczeństwa lotniczego. Przeprowadzona przez IATA analiza dochodzeń w sprawie wypadków z lat 2018-2023 wykazała, że tylko 57 proc. z nich zostało zakończonych i opublikowanych zgodnie z wymogami konwencji chicagowskiej.

Wskaźniki ukończenia różnią się znacznie w zależności od regionu, z Azją Północną na czele z 75 proc., a następnie Ameryką Północną (70 proc.) i Europą (66 proc.), WNP (65 proc.), Bliskim Wschodem i Afryką Północną (60 proc.), Ameryką Łacińską i Karaibami (57 proc.), Azją i Pacyfikiem (53 proc.) oraz Afryką (20 proc.).

- Badanie wypadków jest istotnym narzędziem poprawy globalnego bezpieczeństwa lotniczego. Aby było ono skuteczne, raporty z dochodzeń powypadkowych muszą być kompletne, dostępne i terminowe. Załącznik 13 do Konwencji chicagowskiej jasno określa, że jest to obowiązek państwa. Ukrywanie raportów z wypadków ze względów politycznych jest całkowicie niedopuszczalne. Natomiast jeśli przeszkodą są możliwości techniczne, potrzebujemy skoordynowanych globalnych wysiłków, aby zapewnić wsparcie techniczne krajom o ograniczonej wiedzy specjalistycznej w zakresie badania wypadków - podsumował Walsh.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Rafał Dybiński 14 stycznia 2025

Baku obwinia Moskwę o katastrofę E190. Apel IATA

Prawo i polityka

Baku obwinia Moskwę o katastrofę E190. Apel IATA

Mateusz Kieruzal 30 grudnia 2024

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

Zobacz również:

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Rafał Dybiński 31 stycznia 2025

IATA: Rekordowy popyt sektora cargo w 2024 roku, ale spadły zyski

Biznes i przemysł

CPK ma nowe prognozy IATA. 32,7 mln pasażerów w 2033 r.

Infrastruktura i lotniska

CPK ma nowe prognozy IATA. 32,7 mln pasażerów w 2033 r.

Łukasz Malinowski 22 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Rafał Dybiński 14 stycznia 2025

Baku obwinia Moskwę o katastrofę E190. Apel IATA

Prawo i polityka

Baku obwinia Moskwę o katastrofę E190. Apel IATA

Mateusz Kieruzal 30 grudnia 2024

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

Zobacz również:

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Rafał Dybiński 31 stycznia 2025

IATA: Rekordowy popyt sektora cargo w 2024 roku, ale spadły zyski

Biznes i przemysł

CPK ma nowe prognozy IATA. 32,7 mln pasażerów w 2033 r.

Infrastruktura i lotniska

CPK ma nowe prognozy IATA. 32,7 mln pasażerów w 2033 r.

Łukasz Malinowski 22 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5