Od roku trwa modernizacja niemieckiego odcinka linii kolejowej z Berlina do Szczecina. Niemcy właśnie ogłosili swoje plany dotyczące rozkładu jazdy. Dla mieszkańców Szczecina są one bardzo obiecujące.
Obecnie prace przy modernizacji trasy Berlin – Szczecin
trwają między Angermünde i polską granicą. Odcinek ma 49 kilometrów, przechodzi pełną przebudowę, włącznie z dobudową drugiego toru, elektryfikacją, montażem nowoczesnych urządzeń sterowania, z przebudową peronów. Prace mają zakończyć się w 2026. Remont krótkiego polskiego odcinka od Szczecina do granicy również zakończy się mniej więcej w tym terminie (
na razie trwa projektowanie przebudowy).
VBB zapowiada pociągi ze Szczecina na lotnisko Berlin-BrandenburgO tym jak będzie wyglądać rozkład jazdy poinformował Berlińsko-brandenburski Związek Komunikacyjny - VBB(w Niemczech to takie związki zarządzają transportem na obszarze całych regionów).
Najważniejszą zmianą ma być częstotliwość kursowania. Do Berlina ze Szczecina (i z powrotem) będzie można się dostać co godzinę, a odjazdy będą o stałych końcówkach minutowych Pierwszy z pociągów, regionalny RB66 połączy Szczecin z Angermünde, gdzie będzie mieć miejsce przesiadka drzwi w drzwi na pociąg de Berlina. W tym wypadku podróż potrwa około 2 godzin.
Zawsze godzinę później ze Szczecina do Berlina pojedzie ekspres regionalny RE9. Będzie to przyspieszony pociąg, który zatrzyma się tylko na kilku stacjach pośrednich w drodze do Berlina, do którego dotrze w 90 minut. Największą niespodzianką będzie natomiast to, że nie skończy biegu w centrum Berlina, lecz pojedzie dalej – na lotnisko Berlin-Brandenburg. Czas przejazdu między Berlinem Hauptbahnhof a lotniskiem to około 30 kolejnych minut. Obecnie taki kurs możliwy jest z dwoma przesiadkami i trwa znacznie dłużej, chyba, że wybierzemy ofertę przewoźników autobusowych.
Zupełnie nowy tabor na linii Szczecin - BerlinVBB snuje też plany wydłużenia relacji niektórych sezonowych pociągów kursujących do Berlina. Mogłyby one dojeżdżać np. do Międzyzdrojów lub Świnoujścia. Do tego Niemcy potrzebowaliby jednak taboru dwusystemowego. Ten może przydać się także wtedy, jeśli Polacy nie zdecydują się elektryfikować linii od Szczecina do granicy niemieckim, lecz polskim systemem napięcia. Na to nie jest przygotowany niemiecki przewoźnik DB, który chce kursować między Szczecinem a Berlinem nowoczesnymi, ale jednosystemowymi regionalnymi Flirtami.
– Dzięki nowej siatce połączeń Berlin-Szczecin nie tylko wzmacniamy współpracę w Euroregionie Pomerania między Niemcami a Polską, ale także robimy transgraniczny krok w kierunku rewolucji transportowej. Dwutorowa linia transgraniczna Angermünde – Tantow będzie zelektryfikowana, będzie na niej eksploatować nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, co stanowi ważny wkład w ochronę klimatu. Gęstsza, regularna częstotliwość kursowania sprawą, że połączenie między regionem metropolitalnym Berlina-Brandenburgii a województwem zachodniopomorskim, Szczecinem i Bałtykiem będzie atrakcyjne dla turystów i osób dojeżdżających do pracy. Poprawi się także dojazd ze Szczecina do Rostocku i Stralsundu, które także są atrakcyjne turystycznie – powiedział Guido Beermann, minister transportu Brandenburgii.
Nieoficjalnie wiemy, że polska strona zaintersowana (PKP Intercity) zainteresowana będzie, po zakończeniu elektryfikacji, wznowieniem międzynarodowego połączenia dalekobieżnego Trójmiasto – Słupsk – Szczecin – Berlin.