Podczas inauguracji połączenia lotniska Chopina z lotniskiem w Miami realizowanego przez Polskie Linie Lotnicze LOT dziennikarze mieli okazję zapytać jednego z prominentnych polityków Prawa i Sprawiedliwości, Adama Bielana o kontrowersyjną inwestycję w radomskie lotnisko.
– Wszystkie kontrowersje w sprawie Radomia zostały rozstrzygnięte – stwierdził stanowczo do niedawna wicemarszałek Senatu, wybrany ostatnio do Parlamentu Europejskiego. –
Był problem z przetargiem na wydłużenie pasa startowego, ale to był jeden z sześciu przetargów. Kłopot wynikał z kiepskiej jakości projektu budowlanego, który PPL odziedziczył po poprzednim właścicielu lotniska w Radomiu. Wpłynęło ponad 400 zapytań od potencjalnych wykonawców, a PPL nie był w krótkim czasie w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania. Z firmą, która
została wybrana jako wykonawca przedłużenia drogi startowej lada dzień zostanie podpisana umowa. Co ważne, rozbudowa drogi startowej to jest czynność budowlana, która ma się zakończyć w sierpniu przyszłego roku, a wiec kilka miesięcy przed planowanym oddaniem lotniska do użytku. Termin startu lotniska na przełomie października i listopada zostanie dotrzymany – zapewnił Bielan.
Akurat to nie kwestia nieudanego pierwszego przetargu na rozbudowę pasa startowego jest największą kontrowersją, jaka wiąże się z inwestycją w Radomiu. Inwestor twierdzi, że wynikiem
zamówionej przez niego analizy jest stwierdzenie, że to właśnie drugie co do ilości mieszkańców miasto Mazowsza jest najlepszą lokalizacją dla lotniska zapasowego dla Okęcia, a następnie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do dziś trudno znaleźć
ekspertów lotniczych, którzy podzielaliby tę opinię.
Lotnisko jednak powstanie. To dopiero początek, bo muszą się znaleźć linie lotnicze zainteresowane operowaniem z Sadkowa. Konsultacje przeprowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury wykazały, że
może być z tym poważny problem. Adam Bielan jest jednak spokojny o wybór przewoźników.
– Na początku przyszłego roku touroperatorzy powinni ogłaszać współpracę z nowym lotniskiem – zazwyczaj dzieje się to na 8-9 miesięcy przed startem danego połączenia. Pozytywnie wyłamała się z tego Itaka,
która już podpisała list intencyjny – tłumaczy polityk. – Dla Itaki Radom ma być jedna z ważniejszych baz. To największy touroperator w Polsce, dlatego jest tak ważny. Toczą się również rozmowy z low costami. To lotnisko jest skazane na sukces, bo możliwości rozbudowy Modlina są ograniczone, a rozbudowy Okęcia niewielkie. Terminal portu w Radomiu będzie znacznie większy, będzie przestrzeń do restauracji, gaty będą większe niż na jakimkolwiek lotnisku – zapewniał Bielan.
Można na wszystko spojrzeć inaczej. Na razie mamy tylko list intencyjny – nic więcej. Takie listy są formalnym wyrażeniem zainteresowania, ale do podpisania umowy jeszcze daleka droga. Wiadomo, że żeby połączenia miały szansę na sukces, pasażer musi mieć możliwość szybko dojechać do i z lotniska.
A jak się okazuje, nie będzie możliwości bezpośredniego dostania się pociągiem do samego portu lotniczego.
– W marcu 2021 roku będzie przejezdność trasy kolejowej do Radomia. Rozważano doprowadzenie krótkiego odcinka kolei do samego terminala, ale na razie z tego zrezygnowano, bo będzie wybudowany zupełnie nowy peron w Radomiu – roboczo nazywa się on Radom Wschodni i będzie położony zaledwie 1000 metrów od terminala. Wszystkie pociągi z Warszawy, a potem z Lublina, będą zatrzymywać się w Radomiu Wschodnim. Peron ma powstać wraz z otwarciem linii kolejowej w marcu 2021 roku, stamtąd będą dowozić pasażerów do lotniska autobusy – stwierdził były członek Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Rozwoju Radomia i Ziemi Radomskiej.
Przyszły przedstawiciel Polski w Europarlamencie jest również przekonany, że tylko lotnisko w Sadkowie może poradzić sobie z rozładowaniem ruchu na Okęciu. Według Bielana z czasem będzie to oczywiste dla wszystkich przewoźników.
– Ruch czarterowy na Okęciu w perspektywie 2-3 lat nie ma racji bytu. Pytanie, gdzie pójdzie. Moim zdaniem w Modlinie już nie ma rezerwy, to port o infrastrukturze niżej niż lotnisko czarterowe o oczko. Z kolei Łódź wobec powstania CPK ma małe perspektywy wzrostu, a w Radomiu powstanie produkt lotniskowy o najwyższych standardach jeśli chodzi o ruch czarterowy. Ta faza pierwsza na 3 mln pasażerów zostanie dość szybko zrealizowana – zakończył Adam Bielan.