Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Bliżej do KDP na linii Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Fabryczna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Bliżej do KDP na linii Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Fabryczna
fot. Kasper Fiszer
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z wybraną w przetargu firmą Multiconsult Polska na opracowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy 140-kilometrowej linii kolejowej dużych prędkości Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Fabryczna. Przedmiotem zamówienia jest też uzyskanie decyzji środowiskowej w oparciu o te materiały.

W szczegółowy zakres prac wchodzi: przygotowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z wymaganymi prawem załącznikami (np. mapami ewidencyjnymi), opracowanie projektu wniosku o nadanie decyzji środowiskowej rygoru natychmiastowej wykonalności, a także usługi konsultacyjne w trakcie procedury uzyskiwania decyzji.

Z zakresu zadania został wyłączony obszar węzła kolejowego CPK, dla którego w ścisłej koordynacji przygotowywane jest osobna dokumentacja. Multiconsult opracowuje więc dwa zestawy materiałów: jeden dla odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła kolejowego, a drugi od węzła do stacji Łódź Fabryczna (wraz z łącznicami i infrastrukturą towarzyszącą przynależną do tych odcinków).

– Ta umowa to konsekwentny kolejny krok w ramach trwających prac przygotowawczych do budowy odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, czyli pierwszego elementu tzw. igreka, dzięki któremu Port Solidarność zostanie włączony do sieci kolejowej – podkreślił Konrad Majszyk, rzecznik CPK.



Prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla KDP Warszawa-Łódź trwają od czerwca i są już mocno zaawansowane. W gminach wzdłuż całej trasy odbył się już pierwszy etap konsultacji, czyli spotkań z mieszkańcami, podczas których wszyscy zainteresowani mogli zgłaszać swoje uwagi i propozycje.

Finalnym efektem STEŚ będzie wskazanie w 2022 r. tzw. wariantu inwestorskiego, czyli rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią , który zostanie przedstawiony do decyzji środowiskowej. Przygotowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.

– Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do nowego lotniska, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży miedzy tymi miastami o połowę – wyjaśnił Majszyk.

Na trasie Warszawa-Łódź pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie. Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.

Odcinek Warszawa-Łódź zostanie wydłużony do Wrocławia, a docelowo też do Poznania. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe, którego koncepcja od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Te dwie linie stanowią pierwszy i najważniejszy element systemu Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Spółka CPK podpisała w tym roku w sumie osiem kontraktów na studia techniczno-ekonomiczno- środowiskowe (tzw. STEŚ). W efekcie prace przygotowawcze trwają na kolejowych odcinkach o łącznej długości prawie tysiąca kilometrów. Podpisane kontrakty na studia wykonalności dotyczą odcinków:

  •  Warszawa – Łódź
  •  Łódź – Wrocław,
  •  Żarów – Wałbrzych – granica państwa,
  •  Katowice – Ostrawa,
  •  Łętownia – Rzeszów,
  •  Zamość – Bełżec
  •  Ostrołęka – Łomża – Giżycko,
  •  Węzeł CPK.
  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    Pozostałe z wątku:

    A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

    Pasażer i linie lotnicze

    A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

    Mateusz Kieruzal 16 września 2023

    Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

    Pasażer i linie lotnicze

    Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

    Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

    ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

    Biznes i przemysł

    ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

    Mateusz Kieruzal 16 września 2023

    Zobacz również:

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    Biznes i przemysł

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    inf. pras. 15 września 2023

    CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

    Infrastruktura i lotniska

    CPK bez ułatwienia w lotach do USA

    Infrastruktura i lotniska

    CPK bez ułatwienia w lotach do USA

    Mateusz Kieruzal 04 września 2023

    Pozostałe z wątku:

    A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

    Pasażer i linie lotnicze

    A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

    Mateusz Kieruzal 16 września 2023

    Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

    Pasażer i linie lotnicze

    Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

    Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

    ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

    Biznes i przemysł

    ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

    Mateusz Kieruzal 16 września 2023

    Zobacz również:

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    Biznes i przemysł

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    inf. pras. 15 września 2023

    CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

    Infrastruktura i lotniska

    CPK bez ułatwienia w lotach do USA

    Infrastruktura i lotniska

    CPK bez ułatwienia w lotach do USA

    Mateusz Kieruzal 04 września 2023

    Kongresy
    Konferencje
    SZKOLENIE ON-LINE
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5