Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z wybraną w przetargu firmą Multiconsult Polska na opracowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy 140-kilometrowej linii kolejowej dużych prędkości Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Fabryczna. Przedmiotem zamówienia jest też uzyskanie decyzji środowiskowej w oparciu o te materiały.
W szczegółowy zakres prac wchodzi: przygotowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z wymaganymi prawem załącznikami (np. mapami ewidencyjnymi), opracowanie projektu wniosku o nadanie decyzji środowiskowej rygoru natychmiastowej wykonalności, a także usługi konsultacyjne w trakcie procedury uzyskiwania decyzji.
Z zakresu zadania został wyłączony obszar węzła kolejowego CPK, dla którego w ścisłej koordynacji przygotowywane jest osobna dokumentacja. Multiconsult opracowuje więc dwa zestawy materiałów: jeden dla odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła kolejowego, a drugi od węzła do stacji Łódź Fabryczna (wraz z łącznicami i infrastrukturą towarzyszącą przynależną do tych odcinków).
– Ta umowa to konsekwentny kolejny krok w ramach trwających prac przygotowawczych do budowy odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, czyli pierwszego elementu tzw. igreka, dzięki któremu Port Solidarność zostanie włączony do sieci kolejowej – podkreślił Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla KDP Warszawa-Łódź trwają od czerwca i są już mocno zaawansowane. W gminach wzdłuż całej trasy odbył się już pierwszy etap konsultacji, czyli spotkań z mieszkańcami, podczas których wszyscy zainteresowani mogli zgłaszać swoje uwagi i propozycje.
Finalnym efektem STEŚ będzie wskazanie w 2022 r. tzw. wariantu inwestorskiego, czyli rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią , który zostanie przedstawiony do decyzji środowiskowej. Przygotowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.
– Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do nowego lotniska, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży miedzy tymi miastami o połowę – wyjaśnił Majszyk.
Na trasie Warszawa-Łódź pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie. Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.
Odcinek Warszawa-Łódź zostanie wydłużony do Wrocławia, a docelowo też do Poznania. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe, którego koncepcja od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Te dwie linie stanowią pierwszy i najważniejszy element systemu Kolei Dużych Prędkości w Polsce.
Spółka CPK podpisała w tym roku w sumie osiem kontraktów na studia techniczno-ekonomiczno- środowiskowe (tzw. STEŚ). W efekcie prace przygotowawcze trwają na kolejowych odcinkach o łącznej długości prawie tysiąca kilometrów. Podpisane kontrakty na studia wykonalności dotyczą odcinków:
Warszawa – Łódź
Łódź – Wrocław,
Żarów – Wałbrzych – granica państwa,
Katowice – Ostrawa,
Łętownia – Rzeszów,
Zamość – Bełżec
Ostrołęka – Łomża – Giżycko,
Węzeł CPK.