Agencja Bloomberg poinformowała, że PLL LOT jest bliski złożenia zamówienia na 60 samolotów A220. Informacji tych nie potwierdziła żadna z zainteresowanych stron.
Bloomberg podkreśla, że polski przewoźnik prowadzi zaawansowane rozmowy z Airbusem o zakupie A200. Szczegółowe ustalenia mogą jeszcze ulec zmianie, ale zdaniem agencji możliwe jest, że transakcja zostanie ogłoszona już w następnym tygodniu podczas Farnborough International Airshow. Zdaniem autorów tekstu może chodzić o zakup przez PLL LOT 60 maszyn A220, których wartość może wynosić ok. 2,1 mld USD, ale zaznaczają też, że przy tak dużym zamówieniu przewoźnicy mogą liczyć na znaczące zniżki.
Agencja odnotowuje przy tym, że Airbus odmówił komentarza w tej sprawie, zaś LOT nie przesłał odpowiedzi. W tekście nie podano żadnych szczegółowych informacji dotyczących konfiguracji samolotów.
Na początku lipca informowaliśmy, że PLL LOT jeszcze w tym roku LOT chce wybrać samoloty wąskokadłubowe i regionalne, które zastąpią wszystkie obecnie wykorzystywane embraery i Q400. To co najmniej 50 maszyn, ale w perspektywie kilku lat potrzeby przewoźnika mają być znacząco większe. Wiadomo, że LOT na pewno będzie wykorzystywał przez dłuższy czas boeingi B787 Dreamliner, ale już przyszłość B737 we flocie nie jest taka pewna.
– Kształtujemy właśnie plan naszej siatki w perspektywie roku 2030.
Wysłaliśmy formalne zapytania ofertowe do producentów (…). Zbieramy nie tylko oferty, ale i bardzo szczegółowe dane operacyjne. Parametry, takie jak zużycie paliwa czy udźwig są ze sobą porównywalne. A220 jest natomiast większy: ma ok. 150 miejsc, a embraer – 130. Z drugiej strony większa pojemność oznacza nieco większą masę i spalanie. Większe koszty idą w parze z większym potencjałem przychodowym. Trzeba to wyważyć –
mówił wówczas w rozmowie z Rynkiem Lotniczym członek zarządu PLL LOT do spraw operacyjnych, Maciej Wilk.
– Teraz, wobec czynników środowiskowych, widzimy, że nie ma odwrotu od wymiany floty na maszyny nowszej generacji. Wybór jest niewielki: albo embraery generacji E2, albo airbusy A220 – podkreślał Wilk.
Airbusowi w ostatnich latach sprzedaż samolotów szła stosunkowo dobrze. Od początku tego roku udało mu się pozyskać zamówienia na 442 samoloty, a dostarczonych zostało 297 maszyn
do 60 różnych przewoźników i leasingodawców.
We wrześniu 2021 na stołecznym lotnisku im. F. Chopina odbyła się prezentacja Airbusa A220 należącego do airBaltic, podczas której zarówno producent, jak i użytkownik zachwalali możliwości samolotu. Szczegółowa relacja z tego wydarzenia w tekście pt.
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia".
O tym, że
najlepszym wyborem dla LOT byłaby jednak rodzina E2 przekonywał za to Embraer. Producent uważa, że jego produkty zapewniają większą elastyczność przy budowie siatki oraz podkreślają, że nie wymagałyby dalekich zmian np. w zakresie szkolenia pilotów – LOT obecnie użytkuje ponad 40 samolotów tego producenta.