Singapurska firma leasingowa BOC Aviation (Bank of China Aviation) wzmocnił swoją pozycję wiodącego globalnego leasingodawcy samolotów, składając kolejne znaczące nowe zamówienia zarówno u Airbusa, jak i Boeinga. Firma ogłosiła wczoraj (31 marca) zamówienie na 70 samolotów z rodziny A320neo oraz 50 odrzutowców B737-8 MAX.
Kolejne duże zamówienie na A320neoBOC Aviation ogłosiła zamówienie na 70 samolotów z rodziny A320neo z dostawą do 2032 r. Firma nie określiła konkretnych wersji rodziny A320neo, ale ma prawo do ich konwersji pomiędzy wszystkimi typami tych samolotów.
- Transakcja ta zwiększy nasz pozostały portfel zamówień w Airbusie do 200 samolotów i zwiększy naszą łączną liczbę dostaw samolotów Airbus do ponad 700 od czasu naszego pierwszego zamówienia w 1996 roku. To zamówienie umacnia naszą pozycję jednego z pięciu największych leasingodawców samolotów na świecie i zapewnia nam silną bazę dostaw w następnej dekadzie. Z niecierpliwością czekamy na dostarczenie większej liczbie klientów tego popularnego, paliwooszczędnego i zaawansowanego technologicznie samolotu - powiedział Steven Townend, prezes i dyrektor generalny BOC Aviation.
Warto wspomnieć, że
w kwietniu 2022 r. BOC Aviation zakupiła 80 samolotów z rodziny A320neo: 50 A321neo, 20 A320neo i 10 A321XLR. Dlatego i tym razem można spodziewać się podobnej mieszanki. Dostawy z tego archiwalnego zamówienia mają trwać do 2029 r., więc BOC prawdopodobnie zapewnił sobie płynny strumień dostaw na kolejne cztery lata. Leasingodawca ma obecnie 200 samolotów A320neo zamówionych od Airbusa.
- To nowe i duże zamówienie złożone przez BOC Aviation jest świadectwem trwałego zaufania do rodziny A320 - najbardziej udanego samolotu wąskokadłubowego na świecie. Ta znacząca inwestycja czyni BOC Aviation jednym z największych klientów Airbusa i podkreśla silny i stały popyt rynkowy na nasze paliwooszczędne samoloty i ich długoterminową wartość - powiedział Benoit de Saint-Exupery, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
Lessor nie odmawia sobie także 737 MAXZamówienie u Boeinga obejmuje 50 MAX-ów w wersji 8 z dostawą do 2031 r. Podobnie jak i to u konkurencji posiada także prawa do konwersji zamówionych maszyn na inne wersje z rodziny MAX. BOC Aviation po raz ostatni złożył duże zamówienie na MAX-y
w grudniu 2022 r., wtedy zakupił 40 737-8 MAX z dostawą w latach 2027-2028, ale prawie na pewno będzie ono opóźnione, biorąc pod uwagę sytuację Boeinga od tamtego czasu.
- Najnowsza inwestycja BOC Aviation w 737-8 pokazuje zaufanie leasingodawców do tego samolotu, aby zaspokoić stały popyt na podróże lotnicze i poprawić efektywność paliwową. B737-8 jest bardzo poszukiwany przez linie lotnicze ze względu na swoją niezrównaną wszechstronność, generując znaczne oszczędności operacyjne dzięki niższemu zużyciu paliwa - powiedział Brad McMullen, starszy wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży komercyjnej i marketingu.
Najnowsze zakupy zwiększają łączne zamówienie BOC do 215 samolotów MAX 8 i 9, z których 140 jeszcze nie zostało dostarczonych.
- Nasza silna współpraca z Boeingiem doprowadziła do zamówienia 50 samolotów na paliwooszczędne samoloty B737-8. Dzięki tej transakcji mamy zobowiązania do zakupu ponad 140 tych samolotów, co stanowi największą pozycję w portfelu zamówień Boeinga w naszej historii. To zamówienie umożliwi nam dalsze dostarczanie naszym klientom zaawansowanych technologicznie samolotów na potrzeby ich przyszłego rozwoju floty - powiedział Steven Townend, prezes BOC Aviation.
Aktywa lotnicze BOC Aviation Obecnie firma jest właścicielem 445 samolotów: 23 airbusów A220, 68 A320, 140 A320neo, ośmiu A330, sześciu A330neo, dziewięciu A350-900, 57 boeingów B737 NG, 69 B737 MAX, 22 B777, 28 B787 oraz pięciu frachtowców. BOC Aviation posiada zamówione 232 maszyny: 129 z rodziny A320neo, 96 z rodziny B737 MAX oraz siedem B787.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 poprzedniej generacji.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 11 006 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 106 A320neo, 6 843 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 818 maszyn z rodziny A320neo: 29 A319neo, 2 149 A320neo oraz 1 640 A321neo.
Rodzina B737 MAXSamolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów.
Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiło 6 479 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2 751 B737 MAX 8), co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1 720 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 3,5 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 6,5 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.