Singapurska firma leasingowa BOC Aviation powiększyła swój portfel zamówień dla rodziny B737 MAX do 102 samolotów. Boeing poinformował wczoraj (28 grudnia), że tuż po okresie świątecznym lessor podpisał zamówienie na dodatkowych 40 samolotów B737 MAX 8.
Firma postanowiła nie rozdzielać nowego zamówienia samolotów tylko postawić na 40 sztuk popularnego i standardowego B737 MAX w wersji MAX 8. Dostawy nowych MAX-ów będą rozłożone na lata 2027 – 2028. Kilkanaście samolotów już znalazło swojego nowego przewoźnika, ale na razie firma nie ujawniała jaka to linia lotnicza.
– Cieszymy się, że możemy kontynuować budowanie naszej relacji z Boeingiem, dzięki temu dodatkowemu zamówieniu na paliwooszczędne samoloty B737-8. Dodatkowa umowa zwiększa nasz całkowity portfel zamówień 737 MAX 8 z Boeingiem do 80 samolotów. Z niecierpliwością czekamy na dalsze dostarczanie jednych z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów w branży, które będą dalej przekazywane naszym klientom z linii lotniczych, a także na wspieranie ich zrównoważonego wzrostu w pozostałej części tej dekady – powiedział Robert Martin, prezes BOC Aviation.
Lessor z Singapuru
BOC jest notowany na giełdzie w Hongkongu i ma siedzibę w Singapurze oraz biura w Dublinie, Londynie, Nowym Jorku i Tianjin. Obecnie firma jest właścicielem 395 samolotów: 100 A320, 93 A320neo, ośmiu A330, sześciu A330neo, dziewięciu A350-900, 72 B737NG, 52 B737 MAX, 27 B777-300ER, 23 B787 oraz pięciu samolotów gaśniczych.
Firma zarządza także 36 maszynami: 15 A320, jednym A330, 15 B737 NG oraz jednym samolotem B787 i jednym cargo. BOC Aviation posiada zamówionych 181 maszyn: 57 A320neo, 50 A321neo, 10 A321XLR, 80 B737 MAX oraz 14 B787. Łącznie linia posiada lub ma zamówionych łączeni 612 samolotów (dane pochodzą ze strony internetowej BOC Aviation).
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5459 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2185 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego.
Prawie 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad milion lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,5 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,5 proc.