Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Zarząd Avinor, operatora portów lotniczych w Norwegii, zatwierdził, wartą 686 mln euro, budowę nowego portu lotniczego w położonym na północy kraju, Bodø. Partnerstwo między gminą Bodø, norweskimi siłami zbrojnymi i Avinorem doprowadziło do podjęcia decyzji, że Avinor zbuduje nowe lotnisko, którego ukończenie zaplanowano na 2029 rok.

Nowy port lotniczy w norweskim Bodø będzie zlokalizowany około 900 metrów na południe od obecnego lotniska. Port ma być w pełni operacyjny w 2029 roku, a oficjalne otwarcie spodziewane jest na przełomie 2029 i 2030 roku. Obecne lotnisko będzie działać do dnia poprzedzającego otwarcie nowego portu.

Całkowity koszt realizacji nowego projektu rozwoju infrastruktury lotniczej w Norwegii wynosi ponad 686 mln euro, z czego 247 mln zostanie przeznaczy państwowy operator portów lotniczych – Avinor, podczas gdy pozostała część finansowania będzie pochodzić ze środków samorządu terytorialnego i funduszy lokalnych, o czym informuje zarządca lotnisk w swoim komunikacie.

W 2018 roku Norconsult wygrał kontrakt na wykonanie projektu inżynieryjnego dla nowego lotniska Bodø, które stworzy również przestrzeń dla nowej dzielnicy miejskiej. Dzięki budowie nowego lotniska zwolniona zostanie przestrzeń, aby sprostać wymaganiom gminy w zakresie rozwoju urbanistycznego miasta, poprzez budowę nowej i zrównoważonej dla środowiska dzielnicy.

Port lotniczy ma być ważnym regionalnym węzłem komunikacyjnym, który spełnia potrzeby rynku w zakresie posiadanej siatki połączeń pasażerskich i towarowych, a także przyczyni się do rozwoju przemysłu i osadnictwa. Lotnisko będzie miało przepustowość około 2,3 mln pasażerów rocznie. – Z przyjemnością podejmujemy tą decyzję, po długim procesie decyzyjnym, w który zaangażowane były norweskie siły zbrojne i gmina Bodø. Zamierzamy wybudować nowy port lotniczy, a projekt urbanistyczny będzie miał duży wpływ na rozwój całego regionu – powiedział Abraham Foss, prezes Avinor.

Foss nie ukrywa, że proces podejmowania decyzji o budowie nowego norweskiego portu lotniczego był dla operatora dużym wyzwaniem. W styczniu br. zarząd Avinoru podjął decyzję o przesunięciu o kilka miesięcy decyzji z kilku powodów, w tym finansowych spółki po pandemii. Utrata dochodów Avinor z powodu COVID-19 w latach 2020-2022 wyniosła jeden miliard 525 milionów 362 tys. euro.

Nowe lotnisko to lokalny rozwój

– Jest rzeczą oczywistą, że była to trudna sprawa dla Avinor. Z jednej strony zależy nam na budowie nowego lotniska i zawsze jasno o tym mówiliśmy. Gmina Bodø jest również chętna do budowy nowego portu, mając jednocześnie możliwość zbudowania nowej dzielnicy. Ponadto projekt cieszył się szerokim poparciem politycznym w Stortingu. Jednocześnie jest to bardzo kosztowny projekt, który będzie miał wpływ na finanse Avinoru przez wiele lat. To duży dla nas, gminy Bodø i norweskich sił zbrojnych projekt. To naturalne, że droga do ostatecznej decyzji była dość długa i kręta, nawet jeśli wszystkie zaangażowane strony wyraźnie chciały doprowadzić ją do końca — dodał Foss.

W czerwcu br. zarząd Avinoru zatwierdził projekt lotniska i wyjaśnił, że ostateczna decyzja o rozpoczęciu budowy zostanie podjęta dopiero po pełnym wyjaśnieniu szeregu kluczowych aspektów projektu. – Zawsze byliśmy zaangażowani w zapewnienie właściwej alokacji kosztów oraz w zapewnienie, że między stronami istnieją odpowiednie ramy ze wszystkimi niezbędnymi wyjaśnieniami. Teraz, gdy wyjaśniono wystarczającą liczbę kwestii, jesteśmy usatysfakcjonowani, że możemy podjąć tę historyczną decyzję – wyjaśnił dyrektor generalny Avinor.

Pierwsza umowa zostanie ogłoszona w pierwszym tygodniu stycznia przyszłego roku. Będzie to umowa na budowę pasa startowego, dróg kołowania, stanowisk postojowych dla samolotów i innej infrastruktury zewnętrznej, zwana też „kontraktem E02 airside”. Obecny port działa od 1956 r.

Pierwotnie planowane do uruchomienia w 1951 r., oryginalne lotnisko w Bodø zaczęło w pełni funkcjonować dopiero w 1956 r. Obecny terminal cywilny portu został uruchomiony w 1990 r. Terminal ma obecnie 11 bramek odlotowych (gate’ów) i trzy rękawy. Wojskowa baza lotnicza Bodø, sąsiadująca z lotniskiem, do niedawna gościła eskadrę szybkiego reagowania Królewskich Norweskich Sił Powietrznych (QRA), latającą myśliwcami F-16, ale została zamknięta 6 stycznia 2022 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podlaski „multiport lotniczy”? Lepiej inwestować w autobusy i kolej

Infrastruktura i lotniska

Podlaski „multiport lotniczy”? Lepiej inwestować w autobusy i kolej

Roman Czubiński 19 września 2024

Etiopia zbuduje „afrykański CPK”

Infrastruktura i lotniska

Etiopia zbuduje „afrykański CPK”

Mateusz Kieruzal 14 sierpnia 2024

Rumuński CPK? Bukareszt zyska trzecie lotnisko?

Infrastruktura i lotniska

Rumuński CPK? Bukareszt zyska trzecie lotnisko?

Mateusz Kieruzal 22 maja 2024

Tajlandia planuje potroić przepustowość lotnisk do 2037 stając się regionalnym hubem

Infrastruktura i lotniska

Portugalski CPK. Zielone światło dla nowego lotniska dla Lizbony

Infrastruktura i lotniska

Kolejne lotnisko w Chinach! Terminal w kształcie ptaka (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Podlaski „multiport lotniczy”? Lepiej inwestować w autobusy i kolej

Infrastruktura i lotniska

Podlaski „multiport lotniczy”? Lepiej inwestować w autobusy i kolej

Roman Czubiński 19 września 2024

Etiopia zbuduje „afrykański CPK”

Infrastruktura i lotniska

Etiopia zbuduje „afrykański CPK”

Mateusz Kieruzal 14 sierpnia 2024

Rumuński CPK? Bukareszt zyska trzecie lotnisko?

Infrastruktura i lotniska

Rumuński CPK? Bukareszt zyska trzecie lotnisko?

Mateusz Kieruzal 22 maja 2024

Tajlandia planuje potroić przepustowość lotnisk do 2037 stając się regionalnym hubem

Infrastruktura i lotniska

Portugalski CPK. Zielone światło dla nowego lotniska dla Lizbony

Infrastruktura i lotniska

Kolejne lotnisko w Chinach! Terminal w kształcie ptaka (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5