Po inspekcji 810 samolotów Boeing B737NG we flotach linii na całym świecie odkryto pęknięcia strukturalne w 38 z nich – poinformował Boeing. Wcześniej amerykańska Federalna Administracja Lotnicza (FAA) nakazała wszystkim liniom lotniczym sprawdzić do 10 października wszystkie maszyny B737NG, które miały wylatane powyżej 30 tys. cykli.
Jak informowaliśmy na początku października, podczas niedawnego przeglądu wykonanego przez Boeinga dokonano odkrycia poważnych pęknięć w okuciu mocowania skrzydła do kadłuba samolotu boeing 737NG. Sprawa dotyczyła samolotów przygotowywanych w Chinach do kowersji z wersji pasażerskiej do cargo. Maszyny zrealizowały dotąd zaledwie od 35 tys. do 37 tys. cykli lotów. To niewiele ponad jedna trzecia z 90 tys. cykli, dla których były projektowane. Od tego momentu producent przekazał wszystkim klientom 737NG szczegółowe instrukcje dotyczące przeprowadzania kontroli i raportowania wyników.
– Boeing aktywnie współpracuje z klientami posiadającymi samoloty B737NG w swoich flotach. Otrzymujemy wyniki inspekcji i będziemy opracowywać plan napraw oraz zapewnienia części i wsparcia technicznego w razie potrzeby. Pracujemy przez całą dobę, aby zapewnić wsparcie potrzebne do jak najszybszego przywrócenia wszystkich samolotów do eksploatacji – możemy przeczytać w oświadczeniu amerykańskiego producenta.
Ani Boeing, ani FAA nie podały oficjalnie szczegółów na temat tego, jakie linie lotnicze wykryły pęknięcia we flotach swoich 737NG. Dodatkowo FAA zarządziła, że jeśli 737NG wylatał pomiędzy 22600 a 29999 cykli, należy go sprawdzić pod kątem pęknięć w ciągu następnych 1000 cykli.
Brazylijski GOL poinformował wczoraj (10 października), że uziemił 11 samolotów do naprawy i wymiany po zakończeniu inspekcji floty 737NG, która wykonała ponad 30 tys. cykli. Uziemienie tych samolotów wymaga od GOL-a zawieszenia części swojej siatki połączeń "wpływającej na transport około 3 proc. wszystkich klientów” do 15 grudnia. GOL ubolewa nad możliwymi niedogodnościami i jak informuje ciężko pracuje, aby zminimalizować potencjalne skutki dla siatki połączeń.
W USA tylko Southwest Airlines uziemił dwa samoloty 737NG ze względu na pęknięcia strukturalne wykryte podczas inspekcji. Natomiast United Airlines i American Airlines należą do przewoźników, którzy nie mają 737NG w swoich flotach, które przekroczyły 30 tys. cykli.
FAA w oświadczeniu informuje, że monitoruje sytuację i w razie potrzeby rozważy podjęcie dodatkowych działań, ale współpracuje także z Boeingiem i innymi międzynarodowymi organami nadzoru bezpieczeństwa lotniczego, w tym brazylijską Narodową Agencją Lotnictwa Cywilnego (NCAA), aby poznać lepiej czynniki, które doprowadziły do powstania pęknięć w samolotach linii GOL. Zgodnie z danymi flotowymi 1911 statków powietrznych, które spełniają wymagania krótkoterminowej i długoterminowej inspekcji FAA, to w większości flota 737NG należąca do amerykańskich linii lotniczy w wersjach -600, -700, -800 i -900.