Boeing pragnie wznowić dostawy B737 MAX i zbiera potrzebne fundusze w oczekiwaniu na decyzję stosownych organów regulacyjnych – informuje Agencja Reutera.
Piętnaście miesięcy uziemienia maszyn, po katastrofach
indonezyjskiej Lion Air oraz
Ethiopian Airlines, w których zginęło 346 osób, mocno wpłynęło na zaufanie do odrzutowca. Finansowanie potrzebne do zapewnienia płynności dostaw było ograniczone, a popyt dodatkowo spadł z powodu kryzysu wywołanego wirusem COVID-19.
– Nikt nie chce teraz nowych samolotów. To jest szczególnie prawdziwe w przypadku B737 MAX – przyznał Agencji Reutera jeden z bardziej doświadczonych ekspertów branży. Wartość odrzutowców producenta z Chicago spadła już o 11 proc. od początku 2020 roku. Prognozy na najbliższe miesiące przewidują jeszcze niższe wartości w zależności od terminu wznowienia dostaw i powrotu na niebo, co musi potwierdzić po Federalna Administracja Lotnicza (FAA), nadzorująca na początku lipca
trzydniowe testowe loty certyfikacyjne MAX-ów.
Załamanie sektora podróży powietrznych podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 sprawiło, że banki unikają nowych transakcji i tylko firmy leasingowe mają jeszcze wolne możliwości finansowania. Obecna strategia Boeinga polega na zachęcaniu leasingodawców do zakupu maszyn i zawierania umów z liniami lotniczymi, które mogłyby wynajmować samoloty do operacji.
Producent z Chicago w zamian pozwala na anulowanie części dostaw, a tymczasowo jest także gotowy sam odkupić odrzutowce i wydzierżawiać je przewoźnikom powietrznym. Tak postąpiono w przypadku BOC Aviation z Singapuru, która anulowała w minionym miesiącu zamówienie na 30 maszyn, po tym jak zawarto umowę leasingu zwrotnego z United Airlines i Southwest Airlines. Podobny kompromis negocjowany jest z American Airlines, która wcześniej groziła wycofaniem zamówienia na dostawę siedemnastu maszyn B737 MAX, o czym pisał "Wall Street Journal".
Boeing 737 jest najpopularniejszym i najlepiej sprzedającym się odrzutowcem pasażerskim na świecie. Od początku produkcji rodzina B737 może poszczycić się zamówieniami na ponad 15,2 tys. samolotów, a najlepiej sprzedającym się modelem 737 w historii jest B737-800, którego zamówiono aż 4991 sztuk.