Boeing 737 MAX ma pozostać uziemiony do co najmniej sierpnia, ponieważ producent nadal boryka się z problemami z oprogramowaniem – informuje Agencja Reutera.
Potentat z Chicago zasygnalizował wcześniej, że ma nadzieję na uzyskanie pod koniec lata zgody organów nadzoru na powrót samolotu do eksploatacji. Najnowsze wieści zza Atlantyku nie są jednak tak optymistyczne dla nieszczęśliwego modelu.
Najlepiej sprzedający się samolot został uziemiony od marca 2019 roku, po dwóch katastrofach w ciągu zaledwie pięciu miesięcy, w których zginęło 346 osób. Boeing wstrzymał produkcję w styczniu i ma w magazynie 400 niedostarczonych maszyn tego typu.
Wycofania w Southwest Airlines, United Airlines i American Airlines
Największy operator B737-MAX na całym świecie, czyli Southwest Airlines, zdecydowały się na wycofanie z harmonogramu rejsów nieszczęśliwego modelu aż do października, opierając się na sygnałach od producenta w sprawie niepewnej wciąż dacie powrotu maszyny do użytkowania.
United Airlines ogłosiła z kolei 14 lutego, że Boeingi 737 MAX nie wrócą na siatkę połączeń przed 4 września. Dla przewoźnika będzie to oznaczało konieczność odwołania setek lotów już w drugim z rzędu okresie wakacyjnym i dalsze straty finansowe. Natomiast American Airlines zawiesiły powietrzne rejsy MAX-ów do połowy sierpnia.
Agencja Reutera już w ubiegłym tygodniu informowała, że kluczowy lot testowy został opóźniony i odbędzie się do końca maja ponieważ firma ma do czynienia z dwoma nowymi problemami z oprogramowaniem centralnego panelu sterującego. Jeden dotyczy hipotetycznych usterek mikroprocesora sterowania lotem. Drugi natomiast może prowadzić do wyłączenia funkcji autopilota podczas końcowego podejścia.
Tylko prezes Boeinga pewny powrotu modelu
Amerykańska Federalna Administracja Lotnicza (FAA) wielokrotnie podkreślała, że nie ma konkretnych planów i daty zatwierdzania powrotu samolotu na niebo. Prezes producenta Dave Calhoun z kolei jeszcze w poniedziałek był przekonany, że maszyna uzyska taką zgodę w połowie 2020 roku. – Pozostajemy pewni w sprawie MAX-ów – zaznaczył sternik firmy.
Boeing oświadczył już 7 kwietnia, że współpracuje z Raytheon Technologies Corp RTX.N Collins Aerospace Systems przy aktualizacjach oprogramowania, ale nie było jasne, kiedy jednostka skończy pracę oraz ile czasu zajmie Stanom Zjednoczonym i organom regulacyjnym sprawdzenie poprawek po ich ukończeniu, a także audyt dokumentacji oprogramowania. Producent postanowił również oddzielić okablowania 737 MAX, które FAA oznaczyła przez organy regulacyjne jako potencjalnie niebezpieczne. Dzięki temu maszyna miała powrócić do eksploatacji.
Boeing 737 jest najpopularniejszym i najlepiej sprzedającym się odrzutowcem pasażerskim na świecie. Od początku produkcji rodzina B737 może poszczycić się zamówieniami na ponad 15,2 tys. samolotów, a najlepiej sprzedającym się modelem 737 w historii jest B737-800, którego zamówiono aż 4991 sztuk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.