Boeing B777-9X wykonał 25 stycznia br. swój pierwszy techniczny lot z Everett. W ostatnich dniach amerykański producent zaprezentował zdjęcia z powietrza swojego najnowszego szerokokadłubowca. W powietrzu B777X wygląda majestatycznie!
Dziewiczy rejs to bardzo dobra wiadomość dla opóźnionego programu. Pierwszy lot dał też nadzieję na rozpoczęcie dostaw do przewoźników jeszcze w 2021 r. Rozpoczęcie programu testów w locie jest znaczącym kamieniem milowym dla Boeinga, który został utrudniony przez szereg poważnych problemów, z których najbardziej znaczącym jest uziemienie 737 MAX. Boeing początkowo planował wykonać pierwszy lot B777-9 w 2019 r., a pierwsze dostawy w 2020 r.
Samoloty 777X mają mieścić od ok. 350 do ok. 415 pasażerów (w typowej konfiguracji trzech klas podróży) i stanowić uzupełnienie nowoczesnej floty samolotów szerokokadłubowych amerykańskiego producenta. „Trzy Siódemki” są większe od Dreamlinerów, ale nieco mniejsze od dwupokładowego 747-8I, którego docelowo mają zastąpić na rynku. Rodzina B777X to model 777-8X (następca 777-200LR) oraz 777-9X (następca 777-300ER). Modyfikacje maszyn polegały na zmianie konstrukcji kadłuba, który został wydłużony (dłuższy o 2,84 m od B77W), nowym kokpicie, a także wyposażeniu maszyn we wnętrze Boeing Sky Interior.
Rodzinę B777X napędzają nowe silniki GE9X opracowane przez firmę General Electric, dlatego samoloty mają także być bardziej oszczędne i zużywać 20-23 proc. mniej paliwa niż obecne modele rodziny B777. Silniki GE9X pozostaną nadal największymi jednostkami napędowymi na świecie ze średnicą mierzącą 326 cm. Skrzydła posiadają składane końcówki co pozwoli rodzinie B777X utrzymać lotniskowy kod ICAO "E", który posiadają maszyny mające rozpiętość 52 metrów i nie przekraczają rozpiętością swoich skrzydeł 65 metrów. Mimo wielu wątpliwości i pytań o nową innowacje trzeba przyznać, że Boeing ma duże doświadczenie w tego typu mechanizmach m.in. produkowany przez amerykański koncern myśliwiec F-18 posiada składane skrzydła. Więcej o samolocie w naszym artykule "
Boeing bez rozgłosu zaprezentował B777X". Program 777X zdobył zamówienia i zobowiązania na 340 samolotów od ośmiu klientów (ANA, British Airways, Cathay Pacific, Emirates, Etihad Airways, Lufthansa, Qatar Airways, Singapore Airlines).