Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing: Co FAA od nas chce?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing: Co FAA od nas chce?
Fot. Boeing
Boeing kontynuuje dostarczanie kolejnych dokumentów w celu uzyskania certyfikacji dwóch ostatnich wersji z czteroosobowej rodziny samolotów B737 MAX. Składane wnioski certyfikacyjne wciąż napotykają jednak  na znaczne przeszkody regulacyjne, ponieważ Federalna Administracja Lotnictwa zaostrzyła w kilku obszarach proces weryfikacyjny. To efekt dwóch katastrof z udziałem właśnie odrzutowców z rodziny B737 MAX. 

Zarządzający Boeingiem nie rozumieją działania regulatora, wskazując przy tym na ogrom pracy, jaki został wykonany przez pracowników amerykańskiego producenta samolotów.

Zgodnie z ustawą Aircraft Certification Safety Accountability Act uchwaloną w 2020 r. Boeing stracił możliwość certyfikacji przez siebie wielu komponentów w nowych samolotach. Od trzech lat za cały proces certyfikacji odpowiada, tylko i wyłącznie, Federalna Administracja Lotnictwa (FAA).

Rozmawiając z dziennikarzami w fabryce Dreamlinerów w Charleston w Karolinie Południowej, starszy wiceprezes Boeinga ds. rozwoju programów i obsługi klienta, Mike Fleming, powiedział, że przekazana do regulatora dokumentacja potrzebna do uzyskania certyfikacji B737 MAX 7 „naprawdę wszystko wyjaśnia”. MAX-y, w wyniku dwóch bliźniaczo podobnych do siebie katastrof w Etiopii i Indonezji, zostały na ponad dwa lata uziemione, a to spowodowało lawinę problemów, z jakimi musiał i w dalszym ciągu musi zmagać Boeing.

Stosy dokumentów

– Po pierwsze, mamy ustawę o odpowiedzialności za certyfikację statków powietrznych, którą Kongres uchwalił kilka lat temu, co doprowadziło do nałożenia nowych wymagań na Federalną Administrację Lotnictwa – wyjaśnił Fleming. – A potem, przechodząc od nich do nas [istnieją od red.] różnice w środkach zgodności, które musimy pokazać organom regulacyjnym, aby posunąć [certyfikacje, od red.] do przodu – dodał wiceprezes Boeinga odpowiedzialny za rozwój produktu.

Podczas gdy Fleming zauważył, że prace dokumentacyjne Boeinga nad najmniejszą wersją MAX-a zbliżają się do końca i że firma spodziewa się certyfikacji „w tym roku kalendarzowym”, nie chciał on ujawnić wewnętrznych ram czasowych, jakie Boeing założył w przypadku największego członka rodziny wąskokadłubowych samolotów nowej generacji, a więc B737 MAX 10. Chociaż ten samolot zawiera ulepszoną funkcję kąta natarcia wśród zmian związanych z jego większym rozmiarem, Fleming podkreślił, że od czasu wprowadzenia bardziej rygorystycznych przepisów, inżynierowie wprowadzili bardzo niewiele zmian w nowych samolotach.

– Naprawdę bardziej chodzi o dokumentację niż o cokolwiek innego – stwierdził Fleming. – Ilość dokumentacji, którą tworzymy na temat tych samolotów w porównaniu z tym, co musieliśmy stworzyć w przeszłości, jest znacznie większa, dużo większa – dodał.

Certyfikacja B737 MAX 7 coraz bliżej?

Mike Fleming spodziewa się, że najmniejszy samolot z rodziny B737 MAX uzyska niebawem certyfikację. – Myślimy, że zbliżamy się do [uzyskania certyfikacji, od red.] B737 MAX 7 — zauważył wiceprezes Boeinga. – Mamy do czynienia z garstką dokumentów, których FAA jeszcze nie widziała, ale nasz zespół pracuje nad tym – zaznaczył Fleming.

B737 MAX 10 wylatał testowo do tej pory, podczas 400 lotów, około 850 godzin. Według Fleminga amerykański producent samolotów zrobił „prawie wszystko, co było w mocy”, lecz dopóki FAA nie wyda zgody na rozpoczęcie lotów certyfikacyjnych, „nic więcej nie można zrobić”. Boeing spodziewa się rozpocząć w ciągu roku obloty certyfikacyjne. – Samolot spisuje się świetnie. Nie moglibyśmy być bardziej zadowoleni z samego samolotu – wskazał Fleming.

Zapytany, czy certyfikacja B737 MAX 10 może zostać przesunięta poza 2024 rok, Fleming nie odrzucił takiej możliwości. – Jak wspomniałem wcześniej, jestem zaskoczony, jak długo zajmuje nam uzyskanie [certyfikacji, od red.] B737 MAX 7. Nie sądziłem, że będzie się to tak przeciągać – wyznał wiceprezes. Na pytanie dotyczące wcześniej prognozowanej dacie uzyskania zatwierdzenia regulacyjnego przez największego MAX-a, Fleming jednoznacznie stwierdził, że „to jest rzecz, nad którą teraz pracuję”.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Nowe Air Force One zabijają finanse Boeinga

Biznes i przemysł

Nowe Air Force One zabijają finanse Boeinga

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Pierwszy lot zmodernizowanej wersji AH-64E Apache

Biznes i przemysł

Pierwszy lot zmodernizowanej wersji AH-64E Apache

inf. pras. Boeing 13 października 2023

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Nowe Air Force One zabijają finanse Boeinga

Biznes i przemysł

Nowe Air Force One zabijają finanse Boeinga

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Pierwszy lot zmodernizowanej wersji AH-64E Apache

Biznes i przemysł

Pierwszy lot zmodernizowanej wersji AH-64E Apache

inf. pras. Boeing 13 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5