Problemy Boeinga się nie kończą, a świadczy o tym liczba samolotów, które amerykański producent dostarczył w pierwszym kwartale. W ciągu 91 dni br. koncern przekazał klientom zaledwie 83 nowe maszyny. Mimo problemów z B737 MAX, ten model samolotu był najczęściej dostarczany przez Boeinga.
Opublikowane przez Boeinga częściowe dane za pierwszy kwartał bieżącego roku wskazują, że kryzys lotniczego koncernu ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej jest poważny. Producent samolotów udostępnił na razie dane dot. liczby dostarczonych samolotów; dane finansowe zostaną opublikowane 24 kwietnia.
Duży spadek dostaw
Przez pierwsze 91 dni roku 2024 amerykański koncern dostarczył jedynie 83 nowe samoloty, podczas gdy w analogicznym okresie roku wcześniejszego swoich odbiorców znalazło 130 maszyn. Spadek liczby przekazywanych klientom cywilnym i wojskowym boeingów wyniósł aż 36 proc.
Pomimo ciągnących się problemów z programem B737 MAX, ten model samolotu był nadal najczęściej dostarczanym statkiem powietrznym w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. Boeing dostarczył 67 nowych MAX-ów. Wszystkie pozostałe samoloty to maszyny o szerokim kadłubie, w tym trzy boeingi 767 i 13 Dreamlinerów.
Boeing dostarczył także 14 samolotów w ramach programów obronnych, kosmicznych i bezpieczeństwa. Należą do nich AH-64 Apache (regenerowany), CH-47 Chinook (nowy i odnowiony), jak również myśliwce F-15 i F/A-18, tankowiec KC-46 oraz boeing P-8 Poseidon.
Duże zaniedbania
Jeśli prześledzi się ostatnie wydarzenia związane z Boeingiem, spadek liczby dostaw nie jest większym zaskoczeniem. Producent samolotów znajduje się pod ogromną kontrolą ze względu na problemy produkcyjne, gdyż regulatorzy z Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) bacznie obserwują proces produkcyjny nowych samolotów.
Choć B737 MAX, od wielu lat, stanowił dla Boeinga wyzwanie, sytuacja w zeszłym roku zaczęła się “stabilizować”. Jednak styczniowy “incydent” z B737 MAX 9 Alaska Airlines ponownie skupił uwagę władz lotniczych na całym świecie, a w szczególności w USA, na problemach produkcyjnych Boeinga, rozpoczynając łańcuch wydarzeń, który doprowadził do m.in. uziemienia samolotów.
Po styczniowym “incydencie” FAA zakazała Boeingowi zwiększyć produkcję MAX-ów, dopóki nie zostaną usunięte wszystkie problemy z jakością. Regulator – po tym jak, amerykański Kongres opublikował raport, w którym stwierdzono, że kultura pracy Boeinga była nieodpowiednia – nakazał producentowi samolotów opracować kompleksowy planu działania, który rozwiąże problemy produkcyjne. Pośród rzeczy, które wyszły na jaw podczas analizy, był poważny „rozdźwięk” pomiędzy wyższą kadrą kierowniczą a zespołami inżynieryjnymi, jeśli chodzi o poziom uwagi poświęcanej systemom bezpieczeństwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.