Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing: Duża strata za 2024 r. Mało zamówień i słabe dostawy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing: Duża strata za 2024 r. Mało zamówień i słabe dostawy
fot. Piotr Bożyk
Sześcioletnie trudności finansowe Boeinga były kontynuowane także w 2024 r. Amerykański producent zakończył ubiegły rok ze stratą 11,8 mld dolarów amerykańskich, co zwiększyło łączne straty firmy od 2019 r. i uziemienia 737 MAX do 36 mld dolarów amerykańskich.

Dziś (28 stycznia) podczas konferencji prasowej producent ujawnił swoją całoroczną stratę za 2024 r. potwierdzając wstępne dane opublikowane w zeszłym tygodniu. Analitycy twierdzą, że firma teraz poszukuje aktywów do sprzedaży. Zgodnie z raportem RBC Capital Markets z 28 stycznia wynika, że „Kierownictwo firmy obecnie analizuje cały portfel aktywów, aby ustalić, czy cokolwiek nie jest kluczowe dla działalności Boeinga”.

Strata Boeinga w wysokości 36 mld dolarów w ciągu sześciu lat od 2019 r. odzwierciedla firmę dotkniętą nie tylko uziemieniem 737 MAX, ale także pandemią Covid-19 i szeregiem innych problemów. Obejmowały one problemy z jakością produkcji, niedobory siły roboczej, problemy z łańcuchem dostaw, strajk pracowników w zeszłym roku i ciągłe opóźnienia w programach certyfikacji 737 MAX 7, MAX 10 i B777-9X.

- Przygotowujemy się do dalszej drogi, kontynuując inwestycje w nasze główne działalności, jednocześnie usprawniając nasze portfolio w obszarach, które nie są kluczowe dla naszej przyszłości. Słyszałem od wielu z was, że musimy być mniej biurokratyczni i bardziej zwinni i że naprawdę robimy postępy - powiedział Kelly Ortberg, prezes Boeinga w informacji skierowanej do pracowników.

W czwartym kwartale Boeing stracił 3,9 mld dolarów, w porównaniu do 30 mln dolarów straty w tym samym okresie 2023 r. Przychody w czwartym kwartale wyniosły 15,2 mld dolarów, co oznacza spadek o 31 proc. rok do roku. Całoroczna strata Boeinga w 2024 r. w wysokości 11,8 mld dolarów jest porównywalna ze stratą w wysokości 2,2 mld dolarów w 2023 roku, podczas gdy przychody wyniosły 66,5 mld dolarów, co oznacza spadek o 14 proc. rok do roku, co odzwierciedla znaczny spadek dostaw nowych samolotów komercyjnych.

- Poczyniliśmy postępy w kluczowych obszarach, aby ustabilizować nasze operacje w ciągu kwartału i nadal wzmacnialiśmy ważne aspekty naszego planu bezpieczeństwa i jakości. Mój zespół i ja skupiamy się na wprowadzaniu fundamentalnych zmian niezbędnych do pełnego odzyskania wydajności naszej firmy i przywrócenia zaufania naszych klientów, pracowników, dostawców, inwestorów, regulatorów i wszystkich innych, którzy na nas liczą — mówi Ortberg.

Firma przekazała zaledwie 348 samolotów komercyjnych w 2024 r., w porównaniu z 528 w 2023 r. (spadek o 34 proc.). Przychody Boeing Commercial Airplanes (BCA) w 2024 r. wyniosły 22,9 mld dolarów, co oznacza spadek o 33 proc. rok do roku.

Pomimo dużych strat, Boeing zakończył 2024 rok z gotówką i papierami wartościowymi o wartości 26 mld dolarów, w porównaniu z 10,3 mld dolarów trzy miesiące wcześniej. Wzrost odzwierciedla 24 mld dolarów zebrane przez Boeinga w czwartym kwartale.

Commercial Airplanes. Dostawy i zamówienia w 2024 r.

W minionym roku Boeing Commercial dostarczył 348 samolotów do 34 klientów na całym świecie. Dział samolotów komercyjnych sprzedał netto 279 nowych samolotów. Portfel niezrealizowanych zamówień wyniósł na koniec 2024 r. 5 567 samolotów. Z 348 dostarczonych maszyn 13 było przeznaczonych dla wojska. Chodzi o cztery maszyny B737-800A oraz 10 tankowców B767-2C. Spośród pozostałych 335, cywilnych odrzutowców, 23 stanowiły maszyny cargo: 14 B777F oraz dziewięć B767-300F. Dostarczono też 52 pasażerskie szerokokadłubowce: 51 dreamlinerów: jednego B787-8, 29 B787-9 i 21 B787-10 oraz jednego B777-300ER. Amerykański producent przekazał najwięcej wąskokadłubowców i było to 260 maszyn B737 MAX.

Przychody Commercial Airplanes w czwartym kwartale w wysokości 4,8 mld USD i marży operacyjnej w wysokości 43,9 proc. odzwierciedlają wcześniej ogłoszone skutki związane ze strajkami pracowników i nową umową, w tym niższe dostawy i koszty przed opodatkowaniem w wysokości 1,1 mld dolarów w programach B777X i B767.

Boeing wznowił produkcję B737 w ostatnim kwartale 2024 r. i planuje stopniowo zwiększać tempo produkcji. Program B787 zakończył rok z tempem produkcji pięciu samolotów miesięcznie i niedawno ogłosił plany rozszerzenia działalności w Karolinie Południowej. Produkcja była wolniejsza w ostatnich latach, ponieważ Boeing pracował nad rozwiązaniem problemów konstrukcyjnych i jakościowych. W styczniu program 777X wznowił loty certyfikacyjne, a firma nadal przewiduje pierwszą dostawę 777-9 w 2026 r. Commercial Airplanes zaksięgowało 204 zamówienia netto w kwartale, w tym 100 samolotów 737-10 dla Pegasus Airlines i potwierdzenie zamówienia 30 samolotów 787-9 dla flydubai. W tym samym czasie producent dostarczył 57 samolotów w tym kwartale, a zaległości obejmowały ponad 5,5 tys. samolotów o wartości 435 mld dolarów.

Programy certyfikacji MAX 7 i MAX 10 zostały wstrzymane z powodu kilku problemów, w tym ujawnionego rok temu wymogu przeprojektowania układu przeciwoblodzeniowego silnika odrzutowca w celu wyeliminowania ryzyka przegrzania. Boeing stara się teraz również o zwolnienia regulacyjne związane z systemem tłumienia odchylenia kontroli przeciągnięcia.

- W przypadku 737-7 i -10 nadal pracujemy nad fazą testów, skupiając się na sfinalizowaniu rozwiązania konstrukcyjnego zapobiegającego oblodzeniu, które planujemy uwzględnić w programie certyfikacji – dodaje Ortberg.

Boeing Defense, Space & Security

Przychody w segmencie obrony za czwarty kwartał wyniosły 5,4 mld dolarów z marżą operacyjną na poziomie 41,9 proc. odzwierciedlają wcześniej ogłoszone koszty przed opodatkowaniem w wysokości 1,7 mld dolarów związane z programami KC-46A, T-7A, Commercial Crew, VC-25B i MQ-25. W styczniu Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych ogłosiły zaktualizowane podejście do pozyskiwania T-7A Red Hawk, które pozwala firmie dostarczyć klientowi gotową do produkcji konfigurację przed rozpoczęciem wstępnej produkcji o niskiej wydajności, co lepiej wspiera potrzeby operacyjne klienta i zmniejsza przyszłe ryzyko produkcyjne.

W ciągu IV kwartału 2024 r., Defense, Space & Security zdobyła zamówienie od Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych na 15 samolotów KC-46A, zabezpieczyła zamówienie na siedem samolotów P-8A Poseidon od Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych i dostarczyła ostatni samolot inżynieryjny i produkcyjny T-7A Red Hawk do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Wartość zaległości w Defense, Space & Security wyniosła 64 mld dolarów, z czego 29 procent stanowią zamówienia od klientów spoza USA.

Global Services

Przychody Global Services w czwartym kwartale w wysokości 5,1 miliarda dolarów i marży operacyjnej w wysokości 19,5 proc. odzwierciedlają wyższy wolumen komercyjny. W ciągu ostatniego kwartału 2024 r. Global Services pozyskała od Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych kontrakty na obsługę techniczną samolotów C-17 oraz kontrakt na usługi modernizacji samolotów F-15 Japan Super Interceptor.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Boeing chce ułatwień w certyfikacji nowych B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing chce ułatwień w certyfikacji nowych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 stycznia 2025

Boeing wznawia loty B777-9 po kilkumiesięcznej przerwie

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B767F i B777/B777X

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B767F i B777/B777X

Mateusz Kieruzal 19 grudnia 2024

Boeing cierpi. Drastyczny spadek dostaw

Biznes i przemysł

Boeing cierpi. Drastyczny spadek dostaw

Mateusz Kieruzal 13 grudnia 2024

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 11 grudnia 2024

Koniec strajku w Boeingu

Biznes i przemysł

Koniec strajku w Boeingu

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2024

Zobacz również:

Boeing chce ułatwień w certyfikacji nowych B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing chce ułatwień w certyfikacji nowych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 stycznia 2025

Boeing wznawia loty B777-9 po kilkumiesięcznej przerwie

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B767F i B777/B777X

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B767F i B777/B777X

Mateusz Kieruzal 19 grudnia 2024

Boeing cierpi. Drastyczny spadek dostaw

Biznes i przemysł

Boeing cierpi. Drastyczny spadek dostaw

Mateusz Kieruzal 13 grudnia 2024

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 11 grudnia 2024

Koniec strajku w Boeingu

Biznes i przemysł

Koniec strajku w Boeingu

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5