Boeing prognozuje, że w ciągu najbliższych dwóch dekad, w wyniku rozwoju gospodarki Chin i krajowych podróży lotniczych, chińskie linie lotnicze złożą zamówienia na ponad osiem tys. nowych samolotów. Większość zamówionych maszyn będzie wąskokadłubowa. Wysoki popyt na nowe odrzutowce spotęguje konieczność wycofania ze służby starych i nieefektywnych ekonomicznie samolotów. Podobną liczbę odrzutowców planuje sprzedać również Airbus.
Boeing obecny jest na chińskim rynku od 50 lat. W 1972 r. Chiny zamówiły pierwsze 10 boeingów 707, a rok później Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego odebrała pierwszego odrzutowca. Od tego czasu przemysł lotniczy linii z Państwa Środka opierał się o samoloty Boeinga i Airbusa.
Amerykański producent statków powietrznych uważa, że w ciągu kolejnych 20 lat Chiny będą potrzebować 8 560 nowych samolotów komercyjnych, co stanowi około 20 proc. światowych dostaw nowych maszyn w tym okresie. Wzrost gospodarczy i dynamiczny wzrost popytu na podróże lotnicze, szczególnie wewnątrz kraju, pomogą w powiększeniu floty samolotów wszystkich chińskich przewoźników lotniczych. W 2042 roku w Chinach zarejestrowane powinno być ponad 9 600 samolotów, a krajowy rynek lotniczy pod koniec okresu objętego prognozą będzie największy na świecie.
– Krajowy ruch lotniczy w Chinach przekroczył już poziom sprzed pandemii, a ruch międzynarodowy stale się ożywia. W miarę ciągłego wzrostu gospodarki i ruchu lotniczego, pełna gama komercyjnych odrzutowców Boeinga będzie odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu tego wzrostu w sposób zrównoważony i ekonomiczny – stwierdził Darren Hulst, wiceprezes Boeinga ds. marketingu komercyjnego.
Słowa Hulsta są spójne z prognozami zamówień nowych samolotów Airbusa. Francuski producent na początku tego roku wskazał, że Państwo Środka będzie odpowiadać za 23 proc. światowego popytu na nowe samoloty w ciągu najbliższych dwóch dekad i do tego czasu chińskie linie lotnicze nabędą aż 9 440 dodatkowych.
Podsumowując swoją analizę, Boeing stwierdził, że biorąc pod uwagę duży popyt na podróże krajowe w Chinach, 6 470 z 8 560 nowych samolotów będzie maszynami wąskokadłubowymi (B737 MAX). W tym czasie przewoźnicy odbiorą zaledwie 1 550 samolotów szerokokadłubowych, które wspomogą rozwój sieci tras międzynarodowych. Operatorzy z dalekiej Azji odbiorą także 350 samolotów regionalnych.
Dalszy rozwój handlu elektronicznego i ekspresowych dostaw będzie napędzał popyt na usługi frachtowych linii lotniczych. Przewoźnicy cargo złożą zamówienie na około 190 nowych frachtowców nowej generacji. Dwie trzecie nowych samolotów będzie potrzebnych ze względu na programy rozwoju flot chińskich linii lotniczych, reszta zastąpi starsze maszyny. Odbiory statków powietrznych nowej generacji zmniejszą poziom emisji dwutlenku węgla i ogólną wydajność.
Dostawy nowych boeingów stworzą nowe miejsca pracy. Chiński rynek lotniczy będzie potrzebował ponad 400 tys. dodatkowych pracowników. Pracę powinno znaleźć 134 tys. pilotów, 138 tys. techników i aż 161 tys. członków personelu pokładowego. Samo serwisowanie tak dużej liczby samolotów, jak wskazuje Boeing, pochłonie ponad 675 mld dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.